Jak wrócić do formy po cesarskim cięciu?

Cesarskie cięcie to operacja. Dojście do formy po zabiegu powinno więc wyglądać bardzo podobnie jak po każdej innej interwencji chirurgicznej. Jednak opieka nad dzieckiem nie pozwala kobietom na pełną, a przede wszystkim powolną regenerację. Jak więc szybko wrócić do formy po cesarskim cięciu?

Powrót do formy po cc to proces bardzo indywidualny

To, jak kobieta przejdzie cesarskie cięcie, ból związany z operacją, pierwsze kroki po zabiegu to kwestie bardzo indywidualne. Bywa, że kobiety znoszą ten zabieg gorzej niż poród naturalny, a zdarza się, że nie jest to dla nich fizycznie obciążające. Wiele kobiet, które mają za sobą doświadczenie obu porodów – naturalnego i przez cesarskie cięcie - twierdzą, że cesarka to najgorsze, co im się w życiu przydarzyło. Ale są i takie panie, które po cesarskim cięciu są w znacznie lepszej formie niż kobiety po porodzie siłami natury. Wszystko związane jest z kondycją młodej mamy przed porodem, aktywnością fizyczną przed i w trakcie ciąży, a także z odpornością na ból i predyspozycjami organizmu.

W jakiej formie nie byłaby młoda mama po cesarskim cięciu, warto przestrzegać kilku zasad i wdrożyć kilka ćwiczeń, aby jak najszybciej wrócić do formy po cesarskim cięciu.

Jak wrócić do formy po cesarce? Pionizowanie po operacji

Tuż po operacji kobieta jest znieczulona od pasa w dół i nie może się ruszać. Ten stan mija w ciągu kilku godzin od operacji. Bardzo ważne jest, aby jak najszybciej - oczywiście w granicach zdrowego rozsądku - wstać z łóżka. Tak zwane pionizowanie po cesarskim cięciu powinno mieć miejsce około ośmiu godzin po zabiegu. Nie później niż 12 godzin po operacji. Chodzi o dosłownie kilka kroków. Już samo wstanie z łóżka będzie wyzwaniem. Dlatego absolutnie niezbędne jest wsparcie drugiej osoby. W szpitalach najczęściej pomagają położne. Ale jeśli kobieta lepiej będzie czuła się w towarzystwie partnera czy przyjaciółki, to także jest możliwe. Wstanie z łóżka, zrobienie kilku kroków, najczęściej do łazienki, gdzie kobieta ma zdejmowany cewnik i może wziąć prysznic jest profilaktyką powstawaniu zakrzepów i bolesnych zrostów. Zasada jest prosta - im wcześniej uda nam się wstać z łóżka, tym szybciej wrócimy do formy.

Aby wstać z łóżka najlepiej położyć się na boku. W tej pozycji należy złapać się krawędzi łóżka lub drugiej osoby i bardzo powoli usiąść na łóżku. Następnie lekko się z niego zsunąć. Utrzymanie pozycji pionowej będzie niezwykle trudne. Ale to bardzo ważne! Młoda mama nie powinna się garbić. Im wcześniej się wyprostuje, tym lepiej. To także zapobiega zrostom i przyspiesza gojenie rany.

Pierwsze korzystanie z toalety także jest wyzwaniem. O ile zrobienie siusiu nie stanowi większego problemu, o tyle wypróżnienie się to wyzwanie. Warto podstawić pod stopy stołeczek. To ułatwi zadanie.

Jak wrócić do formy po cesarce? Dbaj o ranę

Bardzo ważne jest dbanie o ranę. Wytyczne zmieniły się w ostatnich latach i obecnie lekarze nie widzą przeciwwskazań, aby moczyć ranę. Przemywaj ją kilka razy dziennie tym samym preparatem, którego używasz do czyszczenia kikuta pępowinowego maluszka.

Jak wrócić do formy po cesarce? Delikatne ćwiczenia

Oczywiście przez cały połóg unikaj intensywnych ćwiczeń. Nawet delikatna aktywność fizyczna powinna być monitorowana przez specjalista. To, czym może spokojnie się zająć to wzmacnianie mięśni. Leżenie nieruchomo w łóżku na nic się zda. Musisz szybko zająć się mięśniami po operacji.

Już w drugiej dobie po urodzeniu dziecka wprowadź bardzo delikatną gimnastykę. Od czego zacząć? Oto przykładowe ćwiczenia:

  • Ćwiczenie I. Połóż się na plecach. Rozstaw stopy na szerokość bioder. Uginaj raz lewą, a raz prawą nogę.
  • Ćwiczenie II. Połóż się na plecach. Ugnij obie nogi w kolanach i przenoś na przemian prawą rękę nad głowę, a lewą kładź obok bioder.
  • Ćwiczenie III. Połóż się na plecach. Ugnij nogi w kolanach i wsuń między kolana poduszkę. Unoś biodra do góry. Wystarczy kilka centymetrów nad ziemię.
Więcej o: