Ćwiczenia po cesarce. Jak zgubić brzuch po cesarce? Kiedy można ćwiczyć brzuch po cc?

Ćwiczenia po cięciu cesarskim są bardzo ważne. Dzięki nim możemy zapobiec wielu powikłaniom. A przede wszystkim za ich sprawą kobiety znacznie szybciej wracają do formy. Warto już w ciąży zapoznać się ze wskazaniami lekarzy i fizjoterapeutów i przygotować zestaw ćwiczeń, które wykorzystamy w połogu

Brzuch po cc

Cięcie cesarskie jest operacją. Obecnie w szpitalach wykonuje się je metodą poprzecznego cięcia nadłonowego. Ten sposób pozostawia cieniutką bliznę, którą z łatwością ukryjemy pod linią majtek. Zazwyczaj cc wykonuje się w znieczuleniu przewodowym - podpajęczynówkowym lub zewnątrzoponowym. Bardzo rzadko stosowane jest znieczuleni ogólne. Dochodzi do niego zazwyczaj przy nieplanowanych cesarkach, kiedy lekarze natychmiast decydują się odebrać poród i nie mogą czekać ze względu na bezpieczeństwo dziecka i matki.

Brzuch po cc wygląda dokładnie tak samo jak po porodzie naturalnym. Ale jest to tylko kwestia wizualna. Młode mamy są zdecydowanie w gorszej kondycji. Są unieruchomione kilka godzin po cc, a kiedy już udaje im się wstać z łóżka, nie jest to wcale łatwe zadania. Z całą pewnością nie myślą o tym, jak wygląda brzuch po cc. A to nie do końca prawidłowo postawa. Aby błyskawicznie wrócić do formy, zgubić brzuch po cesarce i jak najszybciej móc w pełni zająć się dzieckiem warto wprowadzić pierwsze ćwiczenia już w pierwszych godzinach po zabiegu.

Zobacz: Ćwiczenia w ciąży

Jak zgubić brzuch po cesarce?

Pierwsze dni połogu – czy to po porodzie naturalnym, czy po cesarskim cięciu – są bardzo trudne. Szczególnie po cc, gdy kobieta nie jest w pełni sił, czuje miejsce cięcia, rana ciągnie i utrudnia codzienne aktywności, nie wspominając już nawet o opiece nad nowonarodzonym dzieckiem.

Ale aby zgubić brzuch po cesarce nie można odpuścić nawet tego pierwszego okresu. Oczywiście kobieta powinna ćwiczyć tylko i wyłącznie wtedy, gdy pozwoli jej na to lekarz prowadzący ciążę, ginekolog przeprowadzający zabieg i fizjoterapeuta. To nie powinny być trudne i wymagające ćwiczenia.

Wiele kobiet zastanawia się, jak zgubić brzuch po cesarce. Jednak należy pamiętać, że na wszystko przyjdzie czas. Źle dostosowana intensywność ćwiczeń, zbyt forsujący trening może zaszkodzić – choćby może rozejść się blizna. Każda rana goi się w innym tempie.

Kiedy można ćwiczyć po cesarce?

Każda rana goi się w innym tempie. Ćwiczenia po cesarce muszą być więc dobierane indywidualne. Te trudniejsze i nieco bardziej intesywne można rozpocząć nie wcześniej niż 8-10 tygodni po porodzie. Konieczna jest wcześniejsza konsultacja z lekarzem prowadzącym ciążę i/lub fizjoterapeutą.

Ćwiczenia na brzuch po cc – ćwiczenia w pierwszych kilku dobach

Ale ćwiczyć po cesarce należy już w pierwszej dobie po porodzie. Mówimy tu o naprawdę prostych i nieskomplikowanych czynnościach. One i tak będą dla osoby po operacji bardzo trudne! Jako pierwsze ćwiczenie można wykonać napinanie mięśni. Nie wstajemy z łóżka. Leżymy na wznak i staramy się raz po razie, na zmianę uginać kolana. Możemy w leżeniu napinać mięśnie stóp. W trzeciej, czwartej dobie po cc, można ściskać przed sobą miękką poduszkę. Innym ćwiczeniem jest próba wciągania brzucha.

Ćwiczenia na brzuch po cesarce – po 8-10 tygodniach po porodzie

Po okresie połogu można spróbować już nieco intensywniejszej formy aktywności fizycznej. Świetnie sprawdzi się tu pływanie, Pilates, joga. Oczywiście ćwicz bardzo powoli, delikatnie. Takie łagodne formy ćwiczeń powinny być także dopasowane indywidualnie do twoich potrzeb i możliwości. Jeśli decydujesz się na zajęcia zorganizowane w klubie fitness – na przykład na wspomniany Pilates czy zajęcia typu zdrowy kręgosłup – uprzedź instruktorkę, że jesteś po cesarskim cięciu. Dostosuje ćwiczenia na brzuch po cesarce.

Natomiast w zaciszu domowym możesz spróbować poniższych ćwiczeń.

Naprzemienne skręty. Połóż się na plecach, ugnij nogi w kolanach. Rozstaw stopy na szerokość bioder. Dłonie dotykają karku. Prawą ręką spróbuj sięgnąć do lewego kolana. Pilnuj, aby broda nie zbliżała się do klatki piersiowej. Powtórz na drugą stronę.

Skręty z poduszką. Usiądź ze zgiętymi kolanami na podłodze. Weź w obie ręce poduszkę. Delikatnie odchylaj tułów w tył. Skręcaj się raz w jedną, raz w drugą stronę. Trzymaj kręgosłup prosto.

Więcej o: