Nożyce poziome. Ćwiczenie wzmacniające na mięśnie brzucha, uda i kręgosłup

Nożyce poziome to jedno z tych ćwiczeń, które źle wspominamy z lekcji wychowania fizycznego. Jednak poprawnie wykonane nie jest takie straszne! Jak robić nożyce poziome, aby przyniosły wymarzony efekt?

Nożyce poziome na uda

Częstym problemem, na który skarżą się kobiety, są masywne, rozbudowane uda. U niektórych jest to kwestia genów, u innych nadmiaru zbędnych kilogramów, a jeszcze u innych przetrenowania ud podczas licznych sportów, które uprawiają. A każdej kobiecie zależy na smukłych, atrakcyjnych nogach.

Ograniczenie ćwiczeń, w przypadku każdej z powyższych grup, nic nie da. Przerośnięte mięśnie , wyrzeźbione podczas innych treningów, nie znikną w magiczny sposób. Wręcz przeciwnie przez to pojawi się tkanka tłuszczowa. Co więc można zrobić, aby wysmuklić uda? Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć. Ale rozsądnie i z głową.

Trzeba nieco zmodyfikować dotychczasowy trening lub po prostu dodać do niego kilka elementów. Świetnymi ćwiczeniami, które modelują mięśnie ud są wykroki, przysiady, pajacyki i wyrzuty nóg w tył. Ale jednym ze skuteczniejszych sposobów na wyszczuplenie tej partii ciała są zapomniane przez wielu nożyce poziome.

Nożyce poziome – technika

Jak prawidłowo wykonać nożyce poziome? Nie wystarczy położyć się na macie i machać nogami. Poniżej znajdziecie szczegółowo rozpisany plan ćwiczenia.

  • Nożyce poziome – pozycja wyjściowa - I wariant

Połóż się plecami na macie lub niezbyt miękkim dywanie. Wyciągnij się na macie. Ręce ułóż wzdłuż tułowia. Maksymalnie dociśnij do podłoża odcinek lędźwiowy. Nie podnoś go przez cały czas trwania ćwiczenia.

  • Nożyce poziome – ruch główny – I wariant

Podnieś nogi na niewielką wysokość. Im niżej będziesz je trzymać, tym intensywniejsza będzie wersja ćwiczenia. Jeśli dasz radę, to wystarczy wiec oderwać nogi minimalnie, tak żeby umożliwić im ruch. Wykonuj naprzemienne ruchy nogami – raz w prawo, raz w lewo. Nogi powinny się krzyżować.

  • Nożyce poziome – pozycja wyjściowa – I wariant

Połóż się płasko na brzuchu. Wyciągnij się maksymalnie. Ręce zegnij w łokciach, ułóż dłoń na dłoni i włóż je pod czoło. Nie odrywaj głowy od tej podpórki przez całe ćwiczenie.

  • Nożyce poziome – ruch główny – II wariant

Ruch nie różni się niczym od I wersji ćwiczenia. Wykonuj naprzemienne nożyce – raz w lewo, raz w prawo.

Nożyce poziome – rady

Podczas wykonywania nożyc poziomych w leżeniu na plecach nie odrywaj odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Cały czas musi być przyklejony do maty. Inaczej możesz nabawić się kontuzji. Ponadto pamiętaj, aby cały ruch odbywał się z mięśni ud. Uda muszą znaleźć się kilka centymetrów nad ziemią. To ćwiczenie nie polega na machaniu łydkami! Tak wykonane nie przyniesie żadnych rezultatów.

Nożyce poziome – prawda i fałsz

Skoro już wiemy, jak prawidłowo wykonać nożyce poziome, rozprawmy się z popularnymi mitami, które krążą na ich temat. Wiemy, że wzmacniają i wysmuklają mięśnie uda, a co z mięśniami brzucha i kręgosłupem? Te pierwsze przecież są napięte i cały czas pracują. A kręgosłup? Przeciwnicy wykonywania nożyc twierdzą, że jest to tylko pozornie ćwiczenie wspomagające mięśnie brzucha (o udach w ogóle nie wspominają), ich zdaniem przede wszystkim nożyce poziome obciążają plecy! Jak jest naprawdę?

Podczas wykonywanie tego ćwiczenia pracujemy między innymi mięśniem biodrowo-lędźwiowym. To bardzo silny mięsień i bardzo łatwo o problemy z nim – choćby przykurcze. Ale to nie znaczy, że nie można go wzmacniać! Wręcz przeciwnie! Prawidłowo robione nożyce poziome odpowiednio go wesprze i nasz kręgosłup nam za to podziękuje. Im mocniejszy będzie mięsień biodrowo-lędźwiowy, tym trudniej o jego kontuzję.

Nożyc poziome, wbrew temu, co twierdzą antagoniści, wzmacniają także mięśnie brzucha. Jeden z głównych mięśni tej partii ciała – mięsień prosty – jest „przeciwnikiem” biodrowo-lędźwiowego i ma funkcję stabilizującą. Wzmacnia więc i nasz kręgosłup, i nasze mięśnie brzucha. Aby jednak mięśnie działały jak trzeba i abyśmy nie zrobili sobie krzywdy, musimy wykonywać nożyce poziome odpowiednio technicznie. Dzięki temu będziemy cieszyć się zgrabnymi udami, silnymi mięśniami brzucha i prawidłową postawą.

Więcej o: