Rewersy. Jak powinny wyglądać rewersy? Jakie mięśnie wzmacniają rewersy?

Rewersy to bardzo proste ćwiczenie. Łatwe, wręcz przyjemne, a przy tym przynosi wiele korzyści dla naszego organizmu. Jakie mięśnie pracują podczas robienia rewersów? I co daje nam to ćwiczenie?

 

Ból kręgosłupa a rewersy

Siedzący tryb pracy, ciągłe siedzenie za kierownicą samochodu, mało ruchu. A jeśli nawet uprawiamy sport, to często zapominamy o wzmacnianiu mięśni stabilizujących kręgosłup. To wszystko wpływa na to, że, coraz więcej osób i coraz częściej skarży się na problemy z kręgosłupem. A niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że takich problemów naprawdę łatwo uniknąć. Wystarczy codziennie wykonywać choćby jedno, proste ćwiczenie. Profilaktyka jest najważniejsza. Na początek możemy zacząć od rewersów.

Rewersy – co to jest?

Rewersy to jedno z prostszych i łatwiejszych ćwiczeń. Osobom, które są zaznajomione z ćwiczeniami, które wykonuje się podczas Pilatesu, może ono nieco przypominać tak zwaną kołyskę. Jak powinniśmy ćwiczyć rewersy?

Rewersy – pozycja początkowo

Połóż się na plecach. Najlepiej na macie, ewentualnie sprawdzi się niezbyt miękki dywan. Zdecydowanie nie powinniśmy wykonywać tego ćwiczenia na łóżku czy kanapie. Powierzchnia nie może być zbyt miękka, nie możemy się zapadać. Ramiona połóż prosto wzdłuż tułowia. Ugnij kolana. Podnieś nogi i ustaw je pod kątem prostym do podłoża. To tak zwana pozycja „stolika do kawy”. Odcinek lędźwiowy cały czas dotyka podłoża. Nie odrywaj go.

Rewersy – główny ruch

Zacznij od spięcia brzucha. Poprzez napięcie w tej części ciała przyciągnij kolana do klatki piersiowej. Pamiętaj, ruch wychodzi z mięśni brzucha, to nie jest ruch samych nóg. Ręce cały czas powinny znajdować się luźno rozłożone wzdłuż tułowia. Zatrzymaj pozycję z przyciągniętymi kolanami do klatki piersiowej. Jeszcze bardziej napnij mięśnie. Powoli rozluźnij i wróć do pozycji początkowej. Powtarzaj wiele razy.

Rewersy – rady

Podczas ćwiczenia cały czas pamiętamy o napiętym brzuchu. Mięśnie rozluźniamy dopiero, gdy wracamy do pozycji wyjściowej. Rewersy robimy bardzo powoli i dokładnie. To nie jest szybki zamach. Skup się na ruchu i napięciu mięśni brzucha. Im wolniej wykonasz ćwiczenie, tym lepsze osiągniesz efekty. Skoro już mowa o efektach, to przyjrzyjmy się, jakie rezultaty przynoszą regularnie wykonywane rewersy.

Rewersy – efekty i wpływ na mięśnie

Podczas wykonywania rewersów pracują mięśnie biodrowo-lędźwiowe oraz mięsień prosty brzucha. Mięsień lędźwiowo-biodrowy to tak naprawdę dwa oddzielne mięśnie. Jak sama nazwa wskazuje – mięsień biodrowy i mięsień lędźwiowy. Rozpoczynają one swój przebieg mniej więcej w okolicach jamy brzusznej. Dochodzą do więzadła pachwinowego i poprzez wspólne ścięgno przyczepiają się do kości udowej. Dlatego właśnie często mówimy o nich jak o jednym mięśniu.

Mięsień lędźwiowo-biodrowy ma ważne zadanie. Zgina udo w stawie biodrowym i bierze udział w rotacji uda. Poprzez swoje położenie nie tylko odpowiada za ruch w biodrze, lecz także w stawach kręgosłupa. Ponadto stabilizuje mięśnie, co wpływa na pozycję ciała. Podsumowując, jeśli mięsień biodrowo-lędźwiowy działa bez zastrzeżeń, utrzymuje prawidłową krzywiznę naszego kręgosłupa. Mowa tu głównie o lordozie lędźwiowej.

To więc bardzo ważne, aby wzmacniać jego pracę każdego dnia. Rewersy są idealnym do tego ćwiczeniem. Rewersy, jak już wspomnieliśmy, wspomagają pracę mięśnia prostego brzucha. Ten zaś odpowiada nie tylko za piękny płaski i jędrny brzuch.

Mięsień prosty brzucha znajduje się między mostkiem, kością łonową a V-VII żebrem. Jego praca – skurcz – zgina tułów do przodu. Dodatkowo wzmacnia tłocznię brzuszną i jest najsilniejszym i najmocniejszym „przeciwnikiem” mięśnia prostownika grzbietu. Skurczom wszystkich mięśni powłok brzucha, więc też mięśnia prostego, towarzyszy skurcz przepony. Dzięki temu dochodzi do powstawania tłoczni brzusznej. Zmniejsza się objętość trzewi, rośnie przy tym ciśnienie w jamie brzusznej. A to ma istotny wpływ na wiele podstawowych czynności fizjologicznych. Decyduje o takich funkcjach organizmu jak: oddawanie moczu, wypróżnianie się, kaszel, wymiotowanie czy nawet poród.

Podsumowując, rewersy to przyjemne, łatwe ćwiczenie, które nie tylko urozmaici nasz trening, lecz także zadba o narządy wewnętrzne, wzmocni mięśnie brzucha i wpłynie korzystnie na kręgosłup.

Więcej o: