Dystanse biegowe. Rodzaje i długości najpopularniejszych biegów

Ile kilometrów liczy maraton, a ile półmaraton? - chyba każdy z nas zadał sobie kiedyś takie pytanie. Co charakteryzuje najpopularniejsze dystanse biegowe? Jakie są ich rodzaje i dla kogo są przeznaczone? Wyjaśniamy.

Wydarzenia biegowe w kraju i na świecie dają możliwość zarówno zaawansowanym, jak i początkującym biegaczom udziału w zorganizowanej imprezie biegowej. Nie trzeba od razu rzucać się na głęboką wodę i biec półmaratonu, czy maratonu. Na początek lepiej sprawdzić się na krótszych dystansach, co pozwoli ocenić twoje możliwości oraz oswoić się z wydarzeniem, w którym bierze udział od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy osób. Bieg wśród tylu ludzi to w końcu zupełnie inne doświadczenie, niż samotny, rekreacyjny trening po parku ze słuchawkami w uszach.

Maraton - dystans

Żeby przebiec maraton, niezbędne są długie miesiące, a nawet lata przygotowań fizycznych wspartych odpowiednim żywieniem. Przed startem trzeba wypracować odpowiednią taktykę, rozplanować tempo biegu na wyznaczonych odcinkach trasy oraz wiedzieć, co robić, gdy pojawi się moment krytyczny, tzw. „ściana”. To chwila kiedy zmęczenie bierze górę, nogi odmawiają posłuszeństwa, a umysł próbuje wmówić, że nie dasz już rady dalej biec. Osoba startująca w maratonie musi znać swój organizm na wylot i cechować się wybitnie silną wolą. Właśnie ze względy na trudności, które rzuca przed biegaczami dystans 42 kilometrów i 195 metrów, maraton przeznaczony jest dla zaawansowanych oraz niezwykle doświadczonych biegaczy. 

Półmaraton - dystans

Pokonanie 21 kilometrów (dystans półmaratonu) zajmuje przeciętnie około dwóch godzin, jest więc sporym wysiłkiem dla organizmu, jednak nie tak dużym jak maraton. Przed startem w półmaratonie również trzeba liczyć się z regularnymi treningami, najlepiej wspieranych przez odpowiednią dietę, która dobrze odżywia organizm i dostarcza mięśniom wartościowe "paliwo". Półmaraton to dystans przede wszystkim skierowany do osób poważnie myślących o bieganiu. Udział w półmaratonie może być też dobrym krokiem i sprawdzianem przed jeszcze większym wyzwaniem, które rzuca 42 kilometrowy maraton.

Bieg na dystansie 10 km 

Biegi na dystansie 10 km to dystans, który często towarzyszy takim wydarzeniom, jak maraton lub półmaraton. Szczególną sympatię zyskuje wśród biegaczy amatorów, gdyż nie wymaga tak zaawansowanych przygotowań jak np. półmaraton. Biegi na 10 km odbywają się stosunkowo często i cieszą się ogromną popularnością. Organizuje się je w wielu miastach Polski, z przeróżnych okazji. 10 km jest jednym z bardziej uniwersalnych dystansów, na których doskonale odnajdą się i rekreacyjni biegacze, ale także ambitni początkujący. Taki bieg to doskonała okazja do wspólnej rywalizacji z przyjaciółmi.

Bieg na dystansie 5 km

Żeby uczestniczyć w biegu na 5 km, nie trzeba posiadać wybitnie wielkich umiejętności biegowych. To dobry dystans, który można pokonać w gronie rodzinnym. Jednak aby go ukończyć, należy być aktywnym fizycznie i przynajmniej raz w tygodniu odbywać trening biegowy. Niestety dystans 5 km często traktowany jest po macoszemu. Biegacze uznają "piątkę" za zbyt mało prestiżową i przeznaczoną dla zupełnych amatorów. Jednak nic bardziej mylnego! Mimo, że dystans 5 km szczególnie polecany jest początkującym, to dla zaawansowanych biegaczy może stanowić sposób na poprawę swoich wyników na dłuższych dystansach. 

Dystanse biegowe

  • bieg na 5 kilometrów,
  • bieg na 10 kilometrów,
  • półmaraton – 21 kilometrów (dokładnie 21 097 metrów),
  • maraton – 42 kilometry 195 metrów,
  • ultramaraton – bieg dłuższy niż 42 kilometry (50 kilometrów lub 100 mil).

Biegi krótkie (sprinty):

  • bieg na 60 metrów,
  • bieg na 100 metrów,
  • bieg na 200 metrów,
  • bieg na 400 metrów,
  • sztafeta 4 x 100 metrów,
  • sztafeta 4 x 400 metrów.

Ultramaraton 

Ultramaraton to bieg dla najbardziej doświadczonych i najbardziej wytrzymałych biegaczy - na dystansie znacznie większym niż maraton (42 km i 195 m). Najpopularniejsze są trasy o długości 50 km, 100 mil lub o czasie trwania 6, 12 i 24 godziny. Ze względu na ekstremalny wysiłek dla organizmu na tak długim dystansie, ultramaratończycy muszą być odporni na ból, dobrze przygotowani pod względem fizycznym, ale również mentalnym. 

Jak zacząć biegać? Plan treningowy, dzięki któremu bieganie stanie się proste

 
Więcej o: