Ćwiczenia oddechowe - rodzaje i zalety. Jak je wykonywać?

Prawidłowa umiejętność oddychania, jest kluczowa w wielu dziedzinach sportu, jak i w życiu codziennym. Ćwiczenia oddechowe to skuteczna forma relaksacji

Ćwiczenia oddechowe - dla kogo są?

Ćwiczenia oddechowe zalecane są głównie osobom, które szukają nietypowej formy relaksacyjnej. Pozwalają się odprężyć, uspokoić i wyrównać oddech. Ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne mogą okazać się skuteczną formą terapii dla osób zestresowanych borykających się z objawami nerwicowymi lub stanami lękowymi. Poza samą formą relaksacji tego typu trening wykonują również sportowcy chcący poprawić swoje wyniki, dzięki prawidłowej pracy przeponą, a także osoby pracujące na co dzień głosem. Jest to też metoda często wykorzystywana w trakcie zajęć logopedycznych, czy schorzeniach układu oddechowego. 

Ćwiczenia oddechowe - jak je wykonywać?

Opanowanie techniki ćwiczeń oddechowych wymaga regularnej praktyki. Jednym z kluczowych elementów jest umiejętność rozluźnienia ciała i skupienie się na danym obszarze. Oddech powinno się wykonywać bardzo powoli w pełnym skupieniu. W trakcie oddychania uwaga powinna być skierowana na poszczególne grupy mięśni - poczynając od jamy ustnej, a kończą na dole brzucha.

Przykładowa sesja oddychania:

1. Połóż się na plecach na podłodze. Połóż jedną dłoń na klatce piersiowej, a drugą na żebrach. Następnie zacznij wdychać powietrze nosem i wydychać ustami tak, aby klatka piersiowa zapadała się w trakcie wydechu i unosiła w trakcie wdechu. W trakcie wydychania powietrza mięśnie brzucha powinny się uwypuklać, z kolei w trakcie wdychania brzuch powinien być wklęsły. Oddychaj powoli, staraj się zatrzymać chwilę powietrze w klatce piersiowej. 

2. Usiądź w siadzie "po turecku". Jedną rękę połóż na brzuchu, tak by mały palec znajdował się odrobinę nad pępkiem. Drugą rękę połóż na klatce piersiowej w miejscu mostka. Następnie oddychaj powoli, głęboko wciągając powietrze przez nos. Wydychaj powietrze ustami układając je w delikatny "dziubek". Wykonuj to ćwiczenie przez około 1,5 minuty skupiając się na każdym pojedynczym oddechu. Kontroluj oddech, myśl o tym jak powietrze przemieszcza się z ust do jamy brzusznej. 

3. Stań przed lustrem. Stojąc w lekkim rozkroku chwyć się w miejscu bioder. Następnie złap szybki, ale pełny wdech za pomocą ust i nosa. Następnie bardzo powoli wypuszczaj powietrze ustami wymawiając jednocześnie samogłoskę "S" lub"F" - "ssssss". 

Ćwiczenia w ciąży: jakie wybraćĆwiczenia w ciąży: jakie wybrać www.instagram.com/doula.aleta

Ćwiczenia oddechowe w ciąży 

Trening oddychania praktykuje się również u kobiet ciężarnych, które przygotowują się do porodu naturalnego. Takie ćwiczenia uczą prawidłowej pracy przeponą oraz mięśniami głębokimi w trakcie porodu. Ponadto kobiety ciężarne regularnie wykonujące ćwiczenia oddechowe wzmacniają układ krążenia, dotleniają organizm oraz płód. 

Przykładowa sesja oddychania dla kobiet w ciąży:

1. Usiądź na podłodze w pozycji "po turecku". Dłonie obu rąk spleć ze sobą i unieś wyprostowane nad głowę. Następnie wykonaj głęboki wdech za pomocą nosa i powoli opuszczając ręce wykonuj wydech ustami. Powtórz minimum 10 razy. 

2. Stań w lekkim rozkroku, ręce unieś na wysokość barków, wyprostuj je na boki. ściągnij łopatki i unieś ręce do góry wykonując głęboki wdech nosem. Następnie bardzo powoli opuszczaj ręce jednocześnie wydychając powietrze ustami. Powtórz minimum 10 razy.

3. Pozostań w pozycji stojącej w lekkim rozkroku. Następnie unieś jedną rękę do góry, drugą opuść wzdłuż tułowia. Unosząc rękę nabierz jak najwięcej powietrza za pomocą nosa. Ugnij rękę uniesioną nad głową w stawie łokciowym i delikatnie zginaj tułów ciągnąc rękę w przeciwną stronę i wypuszczając powietrze. Powtórz ruch na drugą stronę. Wykonaj minimum 10 pełnych oddechów. 

Ćwiczenia oddechowe - zalety i efekty

Regularne sesje oddychanie za pomocą przepony to świetna terapia psychiczna, ale i cudowna kuracja dla całego ciała. Poza tym, że ćwiczenia oddechowe uspokajają i odstresowują pozwalając przejść w głęboki stan relaksu, to są również doskonałym sposobem na dłuższą młodość. Świadome oddychanie opóźnia procesy starzenia, dzięki temu że dotlenia organizm. Głębokie dotlenienie wspomaga pamieć i koncentrację, poprawia pracę układu limfatycznego. U kobiet w ciąży oddychanie przeponowe ułatwia proces porodu i łagodzi ból. 

 
Więcej o: