Trening biegowy dla początkujących i opornych. Co zrobić, żeby był efektywną i przyjemną aktywnością fizyczną, a nie przykrym obowiązkiem

Jeśli nie znosisz biegać i nie biegniesz nawet za uciekającym autobusem, to jesteś w zdecydowanej mniejszości. Polacy kochają biegać, a biegowe szaleństwo w naszym kraju trwa w najlepsze. Dołącz do nich. Wprowadź w soje życie trening biegowy. A dokładniej: trening biegowy dla początkujących.

Wystarczy spojrzeć na liczby. W tym roku, na metę Orlen Warsaw Marathon dotarło 12 tysięcy uczestników, a w 11 PKO Poznań Półmaraton wzięło udział ponad 3 tysiące kobiet i prawie 8 tysięcy mężczyzn. To doskonale świadczy o skali zainteresowania bieganiem w naszym kraju. Bardzo nas to cieszy, bo jeśli coś ma być modne, to niech będzie jednocześnie zdrowe. Niestety nie wszystkie liczby są tak optymistyczne. Według World Obesity Federation, jeśli drastycznie nie zmienimy naszej diety i trybu życia, to w 2015 roku aż 2,7 mld ludzi na świecie będzie miało nadwagę lub będzie cierpiało z powodu otyłości. W naszym kraju, w tej chwili problem ten dotyczy pond 60% mężczyzn i niemal 50% kobiet. Jeśli więc zauważyłaś, że twoje dżinsy stały się ostatnio bardziej dopasowane, niż były, kiedy je kupowałaś lub biustonosz zaczęłaś zapinać na kolejną haftkę, nie ma na co czekać. Pora wprowadzić w życie trening biegowy. Bez obaw, najpierw będzie to trening biegowy dla początkujących.

5 rzeczy, które musisz wiedzieć, zanim zaczniesz biegać

Trening biegowy dla początkujących wymaga bieganie 2-3 razy w tygodniuTrening biegowy dla początkujących wymaga bieganie 2-3 razy w tygodniu Fotolia

Trening biegowy dla początkujących – pamiętaj, że robisz to dla siebie

Codziennie w drodze do pracy mijają cię szczupłe, wysportowane dziewczyny w supermodnych ciuchach, w trakcie treningów biegowych. Jest ich cała masa. Obserwujesz je, stojąc na przystanku i trochę zazdrościsz. A potem myślisz, że to nie dla ciebie. Bo na pewno nie będziesz się tak dobrze prezentować w trakcie treningu biegowego. Bo aktualnie jesteś spłukana i nie możesz sobie pozwolić na nowe legginsy, czy buty do biegania. Bo nie masz czasu. Bo nie masz siły. Czy rzeczywiście? Nie szukaj przeszkód, znajdź sposób! Jeśli chcesz się zdecydować na trening biegowy, pamiętaj, że robisz to przede wszystkim dla siebie - dla twojego zdrowia, figury i dobrego samopoczucia. Jeśli w trakcie treningu biegowego nie czujesz się komfortowo, nie musisz biegać po centrum miasta. Wybierz np. spokojny park, gdzie będziesz mogła trenować z dala od spojrzeń przechodniów. Pamiętaj, że w trakcie treningu biegowego, najważniejsze jest obuwie. Musi być wygodne i dobrze trzymać stopę, co znacznie zmniejszy ryzyko kontuzji. To nie muszą być buty z najnowszej kolekcji Adidasa lub Reeboka. A jeśli chodzi o ubrania - najważniejszy jest biustonosz sportowy, który dobrze trzyma biust. Nie ma nic bardziej zniechęcającego do biegania, niż wizja podskakujących pod samą brodę piersi w trakcie treningu. Tak więc koronkowy, seksowny biustonosz zostaw w domu, a postaw na dobrze trzymający, sportowy stanik, nawet jeśli model, którym dysponujesz prezentuje się mało atrakcyjnie. Poza tym wygodne legginsy i przewiewny t-shirt sprawdzą się doskonale. Nie zapomnij o muzyce. Ulubione energetyzujące piosenki doskonale pobudzają, dodają energii i wyznaczają rytm biegu. Później też zaczynasz odczuwać zmęczenie, bo twoje myśli są zajęte czymś innym. Trening biegowy dla początkujących rządzi się swoimi prawami. Dowiedz się jak zacząć, żeby się nie zniechęcić, a pokochać ten rodzaj aktywności fizycznej.

Jak zacząć biegać. Plan treningowy, dzięki któremu bieganie stanie się dla ciebie proste

Trening biegowy na schudnięcie jest bardzo efektywny - w ciągu godziny można spalić od 600 do 900 kcalTrening biegowy na schudnięcie jest bardzo efektywny - w ciągu godziny można spalić od 600 do 900 kcal Fotolia

Trening biegowy na schudnięcie – ile kalorii spalamy w trakcie biegania 

W trakcie biegania angażujemy do pracy nawet kilkaset mięśni. Wprawienie w ruch ich wszystkich wymaga od organizmu bardzo dużego wysiłku, co oczywiście wiąże się z zapotrzebowaniem na energię, czyli spalaniem kalorii. Trening biegowy na schudnięcie, to jedna z lepszych aktywności fizycznych, jeśli zależy nam na pozbyciu się niechcianych kilogramów i centymetrów. Ilość spalanych kalorii w trakcie biegania zależy od bardzo wielu czynników, m.in.: masy ciała, intensywności treningu, tempa etc. Średnio przyjmuje się, że w trakcie godziny biegu jesteśmy w stanie spalić od 600 do nawet ponad 900 kcal.  

Czytaj więcej: Jak biegać, żeby schudnąć. Plan treningowy

Trening biegowy angażuje do pracy kilkaset mięśni.Trening biegowy angażuje do pracy kilkaset mięśni. Fotolia

Trening biegowy na schudnięcie - jak i ile biegać?

Trening biegowy na schudnięcie zakłada dłuższy i spokojniejszy bieg. Daje lepsze efekty niż krótka, bardzo intensywna przebieżka. Dzieje się tak dlatego, że na samym początku wysiłku, jakiego wymaga trening biegowy, większość energii pochodzi z glukozy, a tylko niewielka część z kwasów tłuszczowych. Po jakimś czasie od rozpoczęcia treningu biegowego, te proporcje zaczynają się odwracać, więc zaczynamy spalać tkankę tłuszczową. Jeśli dopiero zaczynasz wprowadzać w swoje życie trening biegowy i kondycja nie pozwala na bieg dłuższy niż kwadrans, przeplataj go z szybkim marszem. Jeżeli będziesz biegać regularnie, 2-3 razy w tygodniu, twój organizm szybko przyzwyczai się do tej nowej aktywności. Dystansy staną się coraz dłuższe, a zmęczenie mniejsze. 

Jak wygląda dzień biegacza? Tak spędza czas, godzina po godzinie, Agnieszka Kwiatkowska, ambasadorka myfitness.pl

Trening biegowy na 5 km

Jeśli zauważysz, że twoja kondycja się poprawia, masz więcej energii, nie dokuczają ci zakwasy, ani nie przytrafiła się żadna kontuzja (a takie na początku przygody z bieganiem mogą się niestety pojawić, szczególnie u osób, które nigdy wcześniej nie biagały), pora na trening biegowy na 5 km. Redaktorka myfitness.pl – Agnieszka Matracka – która otwarcie przyznaje, że bieganie jeszcze jakiś czas temu nie należało do jej ulubionych aktywności fizycznych, zdradza, jak przygotowywała się do biegu na 5 km i jakie efekty osiągnęła.

Co się stało, kiedy codziennie rano biegałam 5 km

Trening w stylu modelek Victoria's Secret

Więcej o:
Skomentuj:
Trening biegowy dla początkujących i opornych. Co zrobić, żeby był efektywną i przyjemną aktywnością fizyczną, a nie przykrym obowiązkiem
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX