Jak biegać żeby schudnąć? Plan treningowy

Bieganie to najprostsze i najtańsze rozwiązanie w drodze do szczupłej sylwetki. W dodatku niezwykle skuteczne. Jak biegać, żeby skutecznie schudnąć? Przygotowałam dla Ciebie plan treningowy, który ci w tym pomoże!
bieganie a odchudzanie bieganie a odchudzanie Fotolia

Bieganie, a odchudzanie

Bieganie angażuje do pracy w jednym czasie nawet kilkaset mięśni. Aby je wszystkie wprawić w ruch nasz organizm potrzebuje energii. W biegach długodystansowych, w których nasz organizm pracuje na średnim poziomie wydajności (aktywność tlenowa) większość energii pozyskuje z tkanki tłuszczowej.

jak biegać żeby schudnąć jak biegać żeby schudnąć Pinterest

Najlepsza pora na bieganie

Pora bieganie to kwestia bardzo indywidualna. Zależy ona przede wszystkim od Twojego rytmu dnia. Jednak zazwyczaj najlepszą pora na bieganie są godziny poranne, przed pracą. Wieczorem zazwyczaj organizm jest zmęczony, gotowy do odpoczynku, nasz metabolizm zwalnia. Rano natomiast, tuż po przebudzeniu, organizm jest gotowy do pracy, jest wypoczęty, dzięki czemu trening jest bardziej efektywny. 

Ile trzeba biegać, żeby schudnąć Ile trzeba biegać, żeby schudnąć Pinterest

Ile trzeba biegać, żeby schudnąć?

Przede wszystkim zależy to od zjedzonych wcześniej posiłków, ilości zjedzonych kalorii oraz poziomu tkanki tłuszczowej w stosunku do tkanki mięśniowej. Tkanka tłuszczowa spalana jest dopiero, gdy organizm wyczerpał już możliwe zapasy energii. W pierwszej kolejności spalane są zjedzone wcześniej węglowodany, które zgromadziły się w mięśniach w postaci glikogenu. Szacuje się, że tłuszcz spalany jest dopiero w trakcie 30-40 minut biegu. Wówczas około 80% energii organizm pozyskuje z naszej tkanki tłuszczowej. A więc gdy wychodzimy na spokojny trening, warto biegać nieco dłużej. 

Owsianka Owsianka Fotolia

Dieta, a bieganie

Rozplanowanie posiłków przed i po bieganiu to kluczowy element efektywnego treningu. Posiłek przed treningiem zaplanuj na około 2 godziny wcześniej. Jeśli nie możesz sobie na to pozwolić, to zjedz coś lekkiego np w formie koktajlu. Przed biegiem ogromną role odgrywają węglowodany. Możesz zjeść np owsiankę z owocami. Nie pomijaj posiłków przed bieganiem. Pominięcie posiłku może przyczynić się do osłabnięcia lub omdlenia. Przyczyną zasłabnięcia może być spadek cukru we krwi, czyli hipoglikemia. 

Plan na bieganie Plan na bieganie Karolina Brzuszczyńska

Plan miesięczny

Zaplanuj sobie bieganie. Najlepiej, jakbyś biegała minimum 3 razy w tygodniu. Zacznij od wykonywania marszobiegów. Niech Twoja aktywność zacznie się od spokojnych rozbiegań. We wtorki i sobotę wykonaj delikatny bieg. Biegaj minimum 30 minut na zmianę wykonując przyspieszenia i trucht. W czwartki staraj się biec jak najdłużej bez zatrzymywania, biegnij spokojnie, ale jednostajnie. 

Bieganie i chudnięcie Bieganie i chudnięcie Pinterest

Podsumowanie

Jeśli dopiero zaczynasz biegać skup się na spokojnym biegu. Gdy już odpowiednio wdrożysz się w trening biegowy możesz wykonywać dłuższe treningi albo skupić się na treningu interwałowym. Taki trening na pewno przyspieszy proces redukcji tkanki tłuszczowej. Pamiętaj, że najważniejsza jest tak naprawdę systematyczność. Nie przeforsuj się na początku swojej przygody. Pamiętaj o odpoczynku w dniach nietreningowych.

Zobacz: Jak zacząć biegać? Plan treningowy, dzięki któremu bieganie stanie się dla Ciebie proste

Więcej o: