Jak schudn望... 30 kg i wi璚ej. Odchudzanie oty造ch [PORADNIK]

Ciesz si, 瞠 masz 5 kg mniej, i nie my郵, 瞠 do zrzucenia pozosta這 30. Co jeszcze radzi guru powa積ego odchudzania?
Konrad Gaca
Konrad Gaca Fot. Agnieszka Koz這wska

Konrad Gaca odchudza oty造ch

20 lat badali oty這嗆. Jakie wnioski?

- Mia貫m nadci郾ienie, problemy z kr捫eniem, b鏊e kr璕os逝pa, zapalenie sk鏎y, nie potrafi貫m si sam umy. Mam trzech syn闚, kt鏎ych nie mog貫m nauczy je寮zi na rowerze, bo nie by貫m w stanie za nimi biega - m闚i Jaros豉w Ju. Wa篡 176 kg. Schud 85 kg. Po 16 latach wr鏂i do biegania. Ma za sob p馧maraton, kt鏎y nazywa swoim egzaminem z odchudzania.

Na czym polega dieta Konrada Gacy - Gaca System?

O pocz徠kach odchudzania tak opowiada: - Nie da si w niesko鎍zono嗆 czeka na cud. Nie wystarczy czyta o dietach lub planowa odchudzania przy noworocznych postanowieniach. W Polsacie zobaczy貫m program "Fat Killers. Zab鎩cy t逝szczu". Postanowi貫m postawi wszystko na jedn kart. W miesi帷 zgubi貫m 18 kg. Pod koniec 2013 r. schud貫m tak, 瞠 wszystkie garnitury by造 dla mnie za du瞠. Pierwszy raz poszed貫m z 穎n na sylwestra.

W programie "Fat Killers" oty造ch odchudza Konrad Gaca, by造 finalista mistrzostw Polski w kulturystyce. Jaros豉w Ju skorzysta z jego porad. Nie on jeden - warszawskie Gaca Centrum System w 鈔odowy wiecz鏎 przypomina modny klub. Przed wej軼iem pe軟o samochod闚. Cz窷 os鏏 kr捫y w dresach, bo w豉郾ie sko鎍zy豉 trening albo spotkanie z dietetykiem. Tu wida, 瞠 oty這嗆 dotyka coraz wi瘯szej grupy os鏏 - w Polsce ju 61 proc. m篹czyzn i 42 proc. kobiet wa篡 za du穎.

W czym tkwi tajemnica Gacy? Zwolennicy m闚i o 篡czliwo軼i i zrozumieniu problem闚 oty造ch. Przeciwnicy o "sekciarstwie". Sam Gaca m闚i, 瞠 stworzy miejsce, w kt鏎ym osoby oty貫 czuj si bezpiecznie: - Nikt si nie kr瘼uje. Zawsze znajdzie si grubszy, wi璚 nie ma wstydu.

- Otyli maj poczucie coraz wi瘯szego wykluczenia spo貫cznego. Zaczyna si od krzywych spojrze podczas zakupu d磨ns闚, a potem pojawia si problem spotkania z potencjalnym pracodawc. Cz瘰to problemy z nadwag s jedn z przyczyn depresji. Zjawisko wykluczenia os鏏 z nadwag mo積a obserwowa ju w szkole, gdzie zaczyna si b喚dne ko這: "Jestem za gruby, wi璚 nie 獞icz na WF-ie, nie 獞icz, wi璚 jestem za gruby" - t逝maczy psycholog kliniczny Dorota Minta, kt鏎a prowadzi psychoterapi dla os鏏 zmagaj帷ych si z zaburzeniami od篡wiania.

Konrad Gaca odchudzi sze軼iu uczestnik闚 "Fat Killers" w sumie o 355 kg.

Dzi瘯i portalowi internetowemu z Gaca System korzystaj ju otyli z zagranicy. A w jego centrach mo積a liczy na pomoc lider闚 - tych, kt鏎zy ju schudli. Gac wspieraj te lekarze, kt鏎ych odchudzi.

Zdj璚ie ASICS Koszulka sportowa magenta (114466) Zdj璚ie Kuchnia Fit Zdj璚ie REEBOK MATA DO 灣ICZE RAMT-40021 MG
ASICS Koszulka sportowa Kuchnia Fit REEBOK MATA DO 灣ICZE
Sprawd ceny ? Por闚naj ceny ? Sprawd ceny ?
廝鏚這: Okazje.info
M這dy, oty造, chory: bez znaczenia, co by這 pierwsze. Oty這嗆 olbrzymia oraz brzuszna (zagra瘸j帷a narz康om wewn皻rznym) wymagaj specjalistycznego leczenia M這dy, oty造, chory: bez znaczenia, co by這 pierwsze. Oty這嗆 olbrzymia oraz brzuszna (zagra瘸j帷a narz康om wewn皻rznym) wymagaj specjalistycznego leczenia Shutterstock

Odchudzanie z pomoc ekspert闚

Dobra dieta musi by szyta na miar. Wywiad z dietetykiem

Jak wi璚 schudn望 30 lub wi璚ej kilogram闚? Eksperci powtarzaj, 瞠 nie ma jednej diety. Nie pomo瞠 te sam trening. To bana, ale trzeba zmieni styl 篡cia. - Pomoc musi p造n望 tak瞠 od najbli窺zych os鏏. W innych przypadkach osoba z nadwag ma du穎 mniejsze szanse - m闚i psycholog kliniczny Dorota Minta.

Najlepiej odchudza si z pomoc ekspert闚. Mo瞠sz poprosi lekarza w swojej przychodni o skierowanie do dietetyka pracuj帷ego w ramach NFZ. Lekarz podpowie ci te, gdzie mieszcz si takie poradnie. Odchudzanie "prywatne" odchudzi nieco tw鎩 portfel, np. miesi璚zny abonament u Konrada Gacy (m.in. dieta, wideokonsultacje, poradniki) kosztuje 239 z.

Je郵i podejmujesz wyzwanie sama/sam, warto od Gacy nauczy si kilku rzeczy. Po pierwsze, odchudzanie musi by bezpieczne, tzn. o swoich planach musisz porozmawia z lekarzem, kt鏎y b璠zie monitorowa stan twojego zdrowia. Je郵i to, co robisz, ma by skuteczne, musisz zrozumie, 瞠 chudni璚ie to d逝gotrwa造 proces. Nie wystarczy wytrwa na diecie, trzeba si nauczy, jak zdrowiej 篡, i przyzwyczai do dokonywania m康rych wybor闚.

oty這嗆 oty這嗆 Shutterstock

Wsparcie: Klub Kwadransowych Grubas闚, Weight Watchers, Jenny Craig

Oty這嗆 odpowiada za spadek libido

Je郵i masz do zrzucenia du穎 kilogram闚, szukaj os鏏, z kt鏎ymi mo瞠sz o tym rozmawia. Takie wsparcie jest bardzo istotne. W 1999 r. dziennikarka Barbara Markowska wpad豉 na pomys Klubu Kwadransowych Grubas闚. Odchudzaj帷ych si wspiera豉 dr Magdalena Bia趾owska z Instytutu 砰wno軼i i 砰wienia. W ca貫j Polsce powsta這 ponad 500 klub闚. - Jedna drug wspiera, jedna drugiej pomaga, wyt逝maczy, co mo積a, a czego nie - m闚i pani Emilia, kt鏎a dzi瘯i Klubowi schud豉 30 kg. Teraz otyli wol rozmawia w internecie. Grupa "wsp鏊ne odchudzanie" na forum Wizaz.pl istnieje od 2009 r. i od tamtej pory zosta豉 wy鈍ietlona ponad 560 tys. razy. Je郵i kolejny raz pr鏏ujesz schudn望, pomo瞠 ci wytrwa w徠ek: "pad貫? powsta! popraw koron i zasuwaj!", je郵i masz du穎 do zrzucenia, do陰cz do: "nasza waga oszala豉, ponad 100 kg pokaza豉". Forum na stronie Vitalia.pl ma ponad milion zarejestrowanych u篡tkownik闚. Odchudzaj帷y si podaj, ile chc schudn望, i pisz pami皻nik: zapis sukces闚 i pora瞠k. Je郵i przychodzi ochota na ciasto, piecze czy chipsy, wystarczy wej嗆 na Vitali i zobaczy, co s造cha u innych.

Najpopularniejszym systemem grup wsparcia dla oty造ch s Weight Watchers (z ang. stra積icy wagi). Grup stworzy豉 w 1963 r. Amerykanka Jean Nidetch. Wpad豉 na pomys, 瞠by walcz帷y z nadwag wzajemnie si kontrolowali. Raz na tydzie odchudzaj帷y si spowiadaj si sobie nawzajem z ostatnich siedmiu dni: co jedli, czym zgrzeszyli, kiedy mieli do貫k i jak z niego wyszli. Ka盥y jest dla ka盥ego terapeut. Weight Watchers niczego w diecie nie zabraniaj. Mo瞠sz zje嗆 kawa貫k domowego pasztetu, szarlotk, ale licz si z tym, 瞠 przez reszt dnia jesz sa豉t. W tym systemie ilo嗆 jedzenia jest limitowana przez punkty przypisane ka盥emu rodzajowi po篡wienia. Czym wype軟isz sw鎩 dzienny plan punkt闚 - twoja sprawa. Stra積icy od prawie 20 lat s tak瞠 w Polsce.

Na wsparciu swoj popularno嗆 zbudowa豉 30 lat temu r闚nie Jenny Craig, ameryka雟ka guru od od篡wiania, autorka diety sygnowanej jej nazwiskiem. Pracuje dla niej ponad 2 tys. konsultant闚 dost瘼nych osobi軼ie, telefonicznie lub przez wideoczat. Tym samym tropem idzie Konrad Gaca. Je郵i czujesz, 瞠 potrzebujesz wsparcia lub masz kryzys, mo瞠sz zadzwoni do lidera, kt鏎y pe軟i dy簑r (numer telefonu jest podany na stronie internetowej GacaSystem.pl). - Niezwykle wa積e dla odchudzaj帷ych si s dowody, 瞠 mo積a zapanowa nad problemem, st康 zatrudnianie by造ch pacjent闚. Dla nich natomiast to dodatkowa motywacja do trzymania formy - t逝maczy Gaca.

Nadwaga i oty這嗆 staj si coraz powa積iejszymi problemami w krajach rozwini皻ych 


Nadwaga i oty這嗆 staj si coraz powa積iejszymi problemami w krajach rozwini皻ych Fot.123RF

Zaprogramuj si

"Oty這嗆 traktujemy jak odmienno嗆..." Wywiad z psychodietetykiem

Kup pojemniki na jedzenie, bo cz瘰to b璠ziesz gotowa i zabiera posi趾i ze sob. I wag spo篡wcz - je郵i b璠ziesz trzyma si diety, konkretnych przepis闚, musisz wiedzie, jak nie przekracza zalecanych porcji. Nie wchod w diet z marszu, chaotycznie, bo wtedy 豉two si璕n望 po w璠liny czy pieczywo z przyzwyczajenia. Nie decydujemy si na odchudzanie, je郵i w tym czasie przypadaj 鈍i皻a, mamy imprez czy wyjazd.

Na pocz徠ku uczysz si utrzymywania regularnych p鏎 posi趾闚. Nie mo瞠sz niedojada lub jada nieregularnie, bo dopadn ci ataki g這du. Wybieraj diety, kt鏎e maj cztery-pi耩 posi趾闚 dziennie (niekt鏎e diety m闚i o trzech posi趾ach i dw鏂h przek御kach - to te jest OK).

Zesp馧 Pradera - Williego jest chorob genetyczn i charakteryzuje si m.in. oty這軼i i niepohamowanymi napadami g這du Zesp馧 Pradera - Williego jest chorob genetyczn i charakteryzuje si m.in. oty這軼i i niepohamowanymi napadami g這du Shutterstock

Zdecyduj, co jesz

Diety niskokaloryczne - dieta 1000 kalorii, dieta Cambridge - spowalniaj metabolizm. Nawet je郵i szybko stracisz na wadze, kilogramy zapewne wr鏂 z nawi您k. Unikaj diet eliminacyjnych, np. diety Dukana, wykluczaj帷ej w璕lowodany, kt鏎e maj negatywny wp造w na zdrowie. Takie diety mog by stosowane pod kontrol lekarza, kt鏎y podejrzewa u nas alergi na jaki sk豉dnik.

Zdrowe diety to diety zbilansowane - np. dieta glikemiczna czy dieta South Beach. Znajdziesz w nich zar闚no bia趾o, jak i w璕lowodany i t逝szcze. Problem polega na tym, 瞠 dieta niekoniecznie jest dostosowana do twojego stylu 篡cia, wynik闚 bada lekarskich, tempa metabolizmu. Dlatego warto si wybra do dietetyka (prywatna wizyta kosztuje ok. 100 z, a 瞠by si odchudza z dietetykiem bezp豉tnie - w ramach NFZ - potrzebujesz skierowania od lekarza rodzinnego), kt鏎y na podstawie wywiadu u這篡 spos鏏 od篡wiania.

Wizyty kontrolne umo磧iwiaj zmienianie proporcji sk豉dnik闚, dzi瘯i czemu wiemy, co najlepiej na nas dzia豉. Konrad Gaca nazywa to "robieniem prog闚" - raz jemy wi璚ej owoc闚, raz zmieniamy proporcje bia趾a, w璕lowodan闚, t逝szczu. Szukamy kombinacji, kt鏎e najlepiej dzia豉j. - Diet dostosowujemy te do naszej aktywno軼i. Je郵i wiemy, 瞠 b璠ziemy mie zaj皻y dzie - zjedzmy wi璚ej w璕lowodan闚, je郵i sporo czasu mamy po鈍i璚i na prac naukow - zjedzmy wi璚ej glukozy: owoc闚, miodu - m闚i Gaca.

Z豉 dieta, oty這嗆 i siedz帷y tryb 篡cia to najprostsza droga do nabycia choroby uk豉du kr捫enia Z豉 dieta, oty這嗆 i siedz帷y tryb 篡cia to najprostsza droga do nabycia choroby uk豉du kr捫enia Shutterstock

M康rze wybieraj w璕lowodany, nie rezygnuj z t逝szcz闚...

Dr Lydia Bazzano z Uniwersytetu Tulane w Nowym Orleanie 郵edzi豉 przez rok odchudzanie 148 oty造ch. Ci, kt鏎zy spo篡wali mniej ni 40 g w璕lowodan闚 dziennie (chleba, makaronu czy s這dyczy), schudli 3,5 kg wi璚ej ni ci, kt鏎zy ograniczyli t逝szcz. Ograniczenie w璕lowodan闚 i zast徙ienie prostych z這穎nymi pozytywnie wp造n窸o te na zdrowie: obni篡這 poziom cholesterolu i tr鎩gliceryd闚 we krwi. Unikaj produkt闚 typu light, low fat - cz瘰to s wzbogacone cukrem i konserwantami.

W璕lowodany ograniczaj wieczorem. - Ich nadmiar o tej porze od這篡 si w postaci dodatkowych kilogram闚. Zamiast owoc闚, makaronu czy pieczywa na kolacj zjedzmy produkty bia趾owe: kurczaka, ryb, nabia - t逝maczy Konrad Gaca.

....chyba 瞠 s to t逝szcze trans. To utwardzone t逝szcze ro郵inne, kt鏎e przed逝瘸j trwa這嗆 takich produkt闚 jak margaryna, ciastka, batony. Znajdziesz je tak瞠 w zupach i sosach instant. Naukowcy nazywaj te t逝szcze 鄉iertelnymi - wed逝g Uniwersytetu Harvarda corocznie oko這 30 tys. przedwczesnych zgon闚 w USA spowodowanych jest spo篡waniem produkt闚 zawieraj帷ych utwardzone oleje ro郵inne.

Badania zaprezentowane przez American Heart Association pokazuj, 瞠 t逝szcze trans opr鏂z podwy窺zania poziomu cholesterolu i stania za insulinooporno軼i (stan, kt鏎y prowadzi do cukrzycy) powoduj k這poty z pami璚i.

Zmie nastawienie

Odchudzanie to kara czy przygoda? Od tego pytania Konrad Gaca zaczyna swoje wyst徙ienie. T逝maczy, 瞠 nastawienie jest najwa積iejsze. Je郵i jest pozytywne, pomaga utrzyma motywacj i osi庵n望 efekty. Gaca t逝maczy, 瞠 trzeba nakr璚a si ma造mi rzeczami, 豉pa "sukcesiki" - drobne osi庵ni璚ia: - Bo ka盥y gubiony kilogram to ogromny sukces. Trzeba docenia swoj prac i cieszy si, 瞠 mamy 5 kg mniej, nie my郵e o tym, 瞠 jest jeszcze 30 do zgubienia.

Trzeba zrobi badania lekarskie. - Nawet jak kto jest zdrowy, to warto zrobi badania, 瞠by po trzech miesi帷ach por闚na, czy nast徙i豉 poprawa - zaleca Gaca. Badania to dodatkowa motywacja.

Oty這嗆 dzieci璚a jest problemem spo貫cznym Oty這嗆 dzieci璚a jest problemem spo貫cznym fot. Shutterstock

Nie czekaj

Oty這嗆 zwi瘯sza ryzyko chor鏏 uk豉du kr捫enia czy cukrzycy, czyli grozi zawa貫m, udarem, 篡ciem z zastrzykami z insuliny. Je郵i dopadn ci problemy zdrowotne, trudniej b璠zie ci zaj望 si odchudzaniem. Przyt這czy ci choroba, pobyt w szpitalu. Ju dzi wybierz dzie, w kt鏎ym zaczniesz si odchudza.

przejadanie si spowodowane stresem przejadanie si spowodowane stresem Shutterstock

To dzia豉

Niezale積ie od tego, czy i kiedy spotkasz si z dietetykiem, mo瞠sz od zaraz wprowadzi pewne zasady, kt鏎e pomog ci poch豉nia mniej kalorii.

Nie wychod z domu bez 郾iadania, 瞠by nie nara瘸 si na pokusy, np. batoniki na stacji beznzynowej.

Nie pij gazowanych napoj闚 i sztucznych sok闚. Miej przy sobie butelk wody i pij ma造mi 造kami oko這 2 l dziennie. - Woda t逝mi uczucie g這du, cho nie zawiera kalorii. Cz瘰to wydaje nam si, 瞠 jeste鄉y g這dni, a tak naprawd chce nam si pi - m闚i Radek Kruczek, specjalista ds. 篡wienia w krakowskim All For Body. Postaw butelk wody na biurku w pracy i popijaj j ma造mi 造kami.

Unikaj cukru, albo powiedzmy to mocniej: zero s這dyczy! Nie tylko maj kalorie, ale te powoduj, 瞠 szybko znowu nabierzesz ochoty na s這dk przek御k.

Licz kalorie (tabele kaloryczne znajdziesz w internecie), wa jedzenie; to, co wydaje ci si malutkim kawa趾iem mi瘰a, mo瞠 by obiektywnie wielk porcj mi瘰a.

Jedz cz窷ciej (5 razy dziennie), ale w niewielkich porcjach; d逝gie odst瘼y mi璠zy posi趾ami wzmagaj g堯d i potem zjesz wi璚ej.

Na przek御k wybieraj warzywo lub owoc zamiast chips闚. Przygotuj sobie wcze郾iej zdrowe przek御ki - kawa趾i selera naciowego, marchewki - nie czekaj, a zg這dniejesz, bo rzucisz si na to, co pod r瘯.

Na pocz徠ku posi趾u jedz "wype軟iacze" - niskokaloryczne potrawy bogate w b這nnik (np. sa豉tk warzywn i do tego szklank wody).

Ogranicz t逝szcze do maksimum 30 proc. dziennej dawki kalorii. Mi瘰o jedz tylko chude; polub ryby.

Jedz tylko wtedy, kiedy jeste g這dna, nie spiesz si, kiedy jesz, skoncentruj si na tej czynno軼i, nie podjadaj mi璠zy posi趾ami. Nie jedz "przy okazji" - przed telewizorem, nad gazet.

Nie t逝macz si przed sob, 瞠 tusza jest uwarunkowana genetycznie i nie masz na ni wp造wu.

Nak豉daj ma貫 porcje na talerz, najlepiej zmie talerz na mniejszy.

Nie jedz mi璠zy 20 a 6 rano.

Jak ju grzeszy, to z sensem. "Reakcja organizmu na pokarm jest tak naprawd uzale積iona nie od ilo軼i kalorii, ale od jako軼i bia趾a, t逝szcz闚 i w璕lowodan闚. Kalorie zawarte w ka盥ym z tych rodzaj闚 篡wno軼i s metabolizowane przez organizm w inny spos鏏. W przypadku odchudzaj帷ych si wi瘯sze znaczenie b璠zie mia podzia pokarm闚 wed逝g potencja逝 wytwarzania t逝szczu albo sk這nno軼i do ot逝szczania. Chocia batonik czekoladowy zawiera 150 kalorii, tyle samo co trzy plasterki sera szwajcarskiego, to czekolada sprzyja tyciu o 70 proc. bardziej ni ser. Nie wszystkie kalorie s sobie r闚ne" - czytamy na stronie Oddzia逝 Leczenia Oty這軼i Miejskiego Szpitala w Olsztynie.

Je郵i marzysz o czym s這dkim, si璕aj po mandarynki, truskawki, maliny, jagody. Ale ju banany, winogrona, s這dkie jab趾a (np. granny smith) najlepiej je嗆 tylko rano.

Nie najadaj si a do chwili, kiedy poczujesz si pe軟y. Przerwij jedzenie, gdy g堯d ust徙i miejsca wzgl璠nie dobremu samopoczuciu. Po kilku dniach stwierdzisz, 瞠 potrzebujesz mniejszych ilo軼i pokarmu ni dotychczas.

Wi璚ej o: