5 powodów, dla których warto jeść nasiona chia

Nasiona Chia (szałwia hiszpańska) rosną w Ameryce Południowej. Są one bogatym źródłem błonnika, witamin oraz składników mineralnych. Zawierają także więcej wapnia niż mleko i więcej kwasów tłuszczowych omega-3 niż łosoś atlantycki. Poniżej 5 powodów, dla których warto jeść nasiona chia.
nasiona chia nasiona chia shutterstock

Nasion chia używali Aztekowie

Nasiona chia mają więcej wapnia niż mleko, więcej błonnika niż otręby i więcej żelaza niż szpinak. Te ziarenka były podstawą diety Azteków, którzy cenili ich właściwości, ponieważ pomagają one w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej. Ale czy wiedzieli, że nasiona szałwii hiszpańskiej są również pomocne przy odchudzaniu?

Zobacz: Pyszne desery z nasionami chia [5 PRZEPISÓW]

Bogactwo witamin i minerałów to nie jedyne zalety popularnych nasion chia Bogactwo witamin i minerałów to nie jedyne zalety popularnych nasion chia Shutterstock

Mają wysoką zawartość białka

Duża ilość białka sprawia, że czujesz się najedzony przez dłuższy czas, więc nie będziesz mieć ochoty podjadać między posiłkami. Dodając nasiona chia do posiłków zmniejszy się łaknienie oraz chęć podjadania. Białko przyczynia się również do budowy masy mięśniowej.

Nasiona chia są bogatym źródłem protein. Poleca się jesz szczególnie osobom, które spożywają mało produktów pochodzenia zwierzęcego.

Zobacz: Gluten, stewia, amarantus. Co wiesz o zdrowym odżywaniu? [QUIZ]

Nasiona chia mają więcej wapnia niż mleko, więcej żelaza niż szpinak i więcej błonnika niż otręby. Nasiona chia mają więcej wapnia niż mleko, więcej żelaza niż szpinak i więcej błonnika niż otręby. Fot.123RF

Mają wysoką zawartość błonnik

Błonnik wspomaga trawienie. Właśnie dlatego, spożywając nasiona chia będziesz mniej nadęty. Błonnik zawarty w szałwii hiszpańskiej zapobiega wzdęciom oraz zaparciom. Aż 40% masy nasion chia to błonnik ? są jednym z najbogatszych źródeł błonnika. Ponadto błonnik, który jest w nasionach chia pochłania dużo wody ? staje się substancją przypominającą żel i rozszerza się w żołądku.

Zobacz: Aliness Nasiona Chia - właściwości, zastosowanie i zdrowe przepisy

Nasiona chia Nasiona chia www.pinterest.com

Mają niską zawartość węglowodanów

W 28 gramach nasion chia jest aż 12 gramów węglowodanów. Jednak 11 gramów to błonnik, którego nasz organizm nie trawi. Stąd tylko 1 gram na 28 to prawdziwa zawartość węglowodanów w nasionach chia. Dlatego właśnie są żywnością nisko-węglowodanową.

Zobacz: Ziarno teff. Pokarm etiopskich maratończyków

Nasiona chia Nasiona chia www.pinterest.com

Poprawiają samopoczucie

Nasiona chia są idealne dla poprawienia nastroju. Wspomagają one proces uwalniania serotoniny. Niski poziom serotoniny może powodować zmęczenie i zaburzenia depresyjne. Dlatego więcej serotoniny = mniej stresu = mniej kortyzolu. Nadmiar kortyzolu przyczynia się natomiast do otyłości brzusznej.

Zobacz: Nasiona chia i jagody goji. Polska odpowiedź na modne jedzenie

Nasiona chia Nasiona chia www.pinterest.com

Mają wysoką zawartość zdrowych tłuszczów

Nasiona chia, podobnie jak siemię lniane bogate są w kwasy tłuszczowe Omega-3. Dodatkowo, dobre tłuszcze pomagają przy spalaniu tkanki tłuszczowej. Podobnie jak białko, powodują uczucie sytości, dzięki czemu jesteśmy mniej skłonni do przejadania się.

Zobacz: Jak jeść siemię lniane

Więcej o: