Superfoods. 10 produktów, które będą hitem tego roku

Superfoods, produkty bogate w cenne dla naszego zdrowia składniki odżywcze i prozdrowotne właściwości. Chronią przed chorobami, uodparniają organizm i zwiększają jego wydolność. Sprawdź 10 produktów, które będą hitem tego roku!
Algi i glony - oczyszczająca 'zielenina' z mórz i oceanów Algi i glony - oczyszczająca 'zielenina' z mórz i oceanów Fot. Shutterstock

1. Wodorosty

Nie bez przyczyny algi są stałym elementem diety w Azji od tysięcy lat.

Wodorosty to witaminowa bomba! Warto włączyć je do swojej diety i korzystać z ich cennych właściwości prozdrowotnych.

Mają więcej witaminy C niż pomarańcze, dziesięć razy więcej wapnia niż mleko, osiem razy więcej żelaza niż wołowina, jod, błonnik, chlorofil, witaminy A, B, C, E, K i wszystkie niezbędne minerały.

Posiadają właściwości przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwzapalne.

Ponadto wodorosty pomagają schudnąć, dobroczynnie wpływają na tarczycę, likwidują wysokie ciśnienie krwi, obrzęki, przynoszą ulgę przy kaszlu i astmie.

Możemy je kupić w postaci sproszkowanej lub suszonej w sklepach ze zdrową żywnością.

Czarna fasola Czarna fasola Stacey Cilia

2. Czarna fasola

Czarna fasola jest świetnym źródłem białka i błonnika pokarmowego.

Badania potwierdzają, że jedzona kilka razy w tygodniu zapobiega chorobom serca i zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Poprawia pracę nerek i układu moczowego.

Ponadto czarna fasola jest bogata w cynk, miedź i antocyjany, które chronią nasz organizm przed procesem starzenia.

Olej z awokado Olej z awokado www.olej.edu.pl

3. Olej z awokado

Olej z awokado prawdopodobnie zostanie następcą oleju kokosowego.

Zawiera przeciwutleniacze, witaminę C, A, E, D, K, B i PP, kwasy omega-9.

Zachowuje on wszystkie swoje cenne właściwości dzięki temu, że jest tłoczony na zimno.

Redukuje poziom złego cholesterolu, reguluje gospodarkę tłuszczową w naszym organizmie, wspomaga pracę mózgu, układu krążenia i wątroby.

Dodając go do potraw zwiększamy przyswajalność składników odżywczych zawartych w jedzeniu.

Zobacz: Na pewno o tym nie wiedziałaś: pestka awokado oczyszcza organizm z toksyn

Sprawdź: Awokado zmniejsza apetyt

. . .

4. Naturalne substancje słodzące

Nastała moda na słodzenie naturalnymi słodzikami. Ludzie poszukują nowych zdrowych zamienników białego cukru.

W ostatnim czasie modna była stewia, ksylitol czy melasa. w tym roku na topie będą nowe substancje słodzące, pochodzące z naturalnych źródeł.

Coraz częściej będziemy mogli usłyszeć o substancji słodzącej pozyskiwanej z rośliny Lucuma czy z owocu mnicha.

Modny stanie się cukier z korzenia Yacon, który ma niski indeks glikemiczny i mało kalorii, a także cukier z kwiatów z palmy kokosa.

Do łask powróci surowy miód, agawa i czysta stewia.

Chemiczne i sztuczne słodziki są passe!

teff teff .

5. Mąka teff

Mąka teff robiona jest z drobnych ziaren teff, które wywodzą się z Etiopii.

Ziarna są bezglutenowe, bogate w kwasy wapnia, żelazo, białka, aminokwasy, mangan i witaminę K. Pod względem właściwości odżywczych przewyższa popularną w ostatnim czasie komosę ryżową.

Mąka teff może zastąpić zwyczajną mąkę pszenną, gdyż doskonale się nadaje do większości potraw.

Dzięki niej możemy kontrolować swoją wagę i obniżyć poziom cukru we krwi.

Idealnie sprawdzi się dla wegetarian i wegan.

Zobacz: Produkty bogate w żelazo podniosą wydolność organizmu

Sprawdź: Witamina PP - najlepszy obrońca Twojej skóry

czarny ryż czarny ryż www.naturalimmunity.wordpress.com

6. Czarny ryż

Czarny ryż jest źródłem przeciwutleniaczy, witaminy B1 i  błonnika (ma go 30 razy więcej niż biały ryż).

Uważany jest on za najzdrowszą odmianę ryżu - ma mnóstwo żelaza i witaminy E, cynku, magnezu, a dodatkowo mniej sodu i cukru.

Według najnowszych badań łagodzi on stany zapalne występujące podczas alergii czy astmy.

Zapobiega wielu chorobom przewlekłym, między innymi cukrzycy czy Alzheimerowi.

Zobacz: Dieta ryżowa

Sprawdź: Fenkuł włoski - doskonały dla dbających o linię

Mąka z batatów Mąka z batatów .

7. Mąka z batatów

Mąka z batatów jest skarbnicą witamin oraz drogocennych minerałów.

Posiada bardzo duże ilości między innymi witaminy C, odpowiedzialnej za budowanie odporności organizmu. Ponadto bataty są źródłem witaminy A, K, E oraz witamin z grupy B.

Jeżeli chodzi zaś o minerały, warto podkreślić zwłaszcza dużą zawartość potasu, zapobiegającego powstawaniu skurczów mięśni. Zarazem każdy spożyty batat dostarczy cennych pokładów fosforu, kwasu foliowego oraz beta-karotenu.

Mąka z batatów jest bezglutenowa, stabilizuje poziom cukru we krwi i ma wszechstronne zastosowanie. Idealna do zup, wypieków i sosów.

Zobacz: Bataty słodkim zamiennikiem dla polskich ziemniaków

Zobacz: Surówka z marchewki - dlaczego warto ją polubić?

Kiełki zbóż Kiełki zbóż www.crazyhealthyfit.com

8. Kiełki

Kiełki, w przeciwieństwie do zwykłych ziaren są dużo lżejsze do strawienia przez nasz organizm.

Mają bardzo dużo składników odżywczych, w tym witaminy z grupy B, witaminę C, kwas foliowy, aminokwasy i błonnik pokarmowy.

Kiełki są mniej alergenne, dużo rzadziej wywołują uczulenie.

Dostępne są nie tylko świeże, ale też w formie mąki czy płatków.

Zobacz: Czego szukać w jedzeniu, aby być w formie

Sprawdź: Witamina B - jej niedobór przeszkadza schudnąć!

Korzeń maca Korzeń maca Korzeń maca

9. Korzeń maca

Korzeń maca, zwany inaczej peruwiańskim żeń-szeniem, jest uprawiany od tysięcy lat.

Wykazuje on znaczący pozytywny wpływ na zdrowie i kondycję naszego organizmu.

Maca dostarcza organizmowi cennych witamin: A, C, E oraz z grupy B, a także składników mineralnych: miedzi, cynku, manganu, żelaza, boru i selenu. Obfituje w wysokiej jakości węglowodany (59%) oraz łatwo przyswajalne białko (10,2%), co czyni ją doskonałym uzupełnieniem diety osób aktywnych fizycznie.

Podnosi sprawność umysłową, zwiększa odporność na stres, reguluje procesy trawienne, podnosi libido i płodność, a także zapobiega osteoporozie.

Dowiedziono także, że maca posiada właściwości spowalniające proces starzenia.

Zobacz: Korzeń maca na płodność i energię

Sprawdź: Purasana - superfood i raw food dla zdrowia

Brzoza, sok z brzozy, oskoła Brzoza, sok z brzozy, oskoła Fot. shutterstock/Africa Studio

10. Sok z brzozy

Sok z brzozy doskonale gasi pragnienie i jest naturalnym źródłem elektrolitów.

Jest on pozyskiwany na wiosnę, kiedy płyn jest najbardziej bogaty w składniki odżywcze.

Sok z brzozy zawiera witaminę C, przeciwutleniacze które chronią nasze komórki , witaminy i sole mineralne.

Wzmacnia on odporność, działa przeciwreumatycznie, zapobiega kamieniom nerkowym i pomaga zwalczać grypę.

Warto pamiętać o tym, że kupując gotowy sok w sklepie należy zwrócić uwagę na etykietę, gdyż często dodawany jest do niego cukier.

Zobacz: 8 powodów, dla których potrzebujemy witaminy D

Sprawdź: Witamina C zwalcza objawy przeziębienia - Prawda czy Mit?

Więcej o: