Jak jeść mniej? 4 sprawdzone triki!

Dbasz o to, by zdrowo się odżywiać, prowadzisz aktywny tryb życia, ale nie możesz sobie poradzić z ilością jedzenia, które codziennie ląduje na twoim talerzu? Mamy kilka sposobów na to, jak przechytrzyć samego siebie i zjeść mniej.
Mniejsza porcja? Mniejsza porcja? fot. Shutterstock

Jak skutecznie wpłynąć na wielkość zjadanej porcji?

rusz się

Na drodze do szczupłej sylwetki stoją diety odchudzające [WYWIAD Z PSYCHODIETETYKIEM]

- Uprawiam sport 6 razy w tygodniu, zwracam ogromną uwagę na to, co jem, ale co z tego, jeśli nie potrafię sobie odmówić od pochłonięcia sporej porcji makaronu czy zbyt dużej jak na mnie ilości mięsa na obiad? Ciągle usprawiedliwiam siebie samą, że przecież dużo ćwiczę i jem wyłącznie produkty najlepszej jakości, które sama przygotowuje, ale wiem, że zdarza mi się przesadzać z porcją - mówi 28-letnia Agata. Co zrobić w takiej sytuacji?

Jest na to kilka sposobów!

Zapach ma ogromne znaczenie. Zapach ma ogromne znaczenie. fot. Shutterstock

Zadbaj o aromat

O tym, że zapachy pobudzają nasz apetyt, nikogo nie trzeba zapewniać. W końcu trudno przejść obojętnym obok piekarni, gdzie unosi się zapach świeżego pieczywa. Okazuje się jednak, że im intensywniejszy zapach, tym mniejsza szansa na to, że przesadzimy z porcją.

Szereg testów przeprowadzano na gryzoniach, a ostatnio także na ludziach. Ochotnikom serwowano pyszny krem waniliowy, jednak mogli go spożywać w taki sposób, by nie czuć zapachu - przez rurkę. Z kolei przy pomocy drugiej rurki, którą umieszczono w okolicach nosa, doprowadzano zapach wanilii o różnym natężeniu. Okazało się, że te osoby, które intensywniej czuły aromat, zjadły mniej. Naukowcy twierdzą, że w to reakcja naszej świadomości: pachnie intensywnie, zatem jest słodkie, tłuste i kaloryczne, w związku z tym zjem nieco mniej.

Podziel na mniejsze! Podziel na mniejsze! fot. Shutterstock

Podziel na małe kawałki

Dobra dieta musi być szyta na miarę [WYWIAD Z DIETETYKIEM]

Czy zauważyliście, że większość małych dzieci, które jeszcze nie znają się na kwestiach finansowych, będzie wolało garść groszówek niż banknot 100 złotych? - Ja chcę więcej pieniędzy powiedzą. Podobnie podchodzimy do jedzenia. Z najnowszych badań wynika, że jeśli jedną kanapkę podzielimy na 4 części, to odniesiemy wrażenie, że zjedliśmy więcej.

Na 300 ochotnikach przeprowadzono eksperyment. Podzielono ich na dwie grupy: pierwsza dostała całego rogala, druga zaledwie jedną czwartą. Chwilę później zaproszono wszystkich do szwedzkiego stołu, aby sięgnęli po coś dodatkowego, jeśli nie udało im się zaspokoić do tej pory głodu. Okazało się, że te osoby, które dostały zaledwie część rogala, wcale nie zjadły więcej od tych, którzy otrzymali całego. Wniosek? Liczył się fakt, że coś dostali, a nie to, jak duża była porcja.

Badania nie zostały jeszcze opublikowane i wciąż prowadzone są kolejne testy, ale czemu nie przetestować? Kiedy następnym razem będziesz sobie szykować posiłek, podziel go na mniejsze części i delektuj się powoli i w spokoju...

Dieta jogurtowa - warto? Dieta jogurtowa - warto? fot. Shutterstock

Liczy się konsystencja

Nie tylko intensywny zapach, ale także konsystencja może mieć wpływ na to, jak duża będzie porcja tego, co zjemy. Okazuje się, że produkty "gęste" są przez nas odbierane jako bardziej sycące i zjadamy ich mniej.

Jogurt, zupa-krem czy koktajl owocowy na kefirze - tego zjemy znacznie mniej niż chlebków ryżowych czy krakersów, które owszem są sycące, ale sprawiają wrażenie lekkich. Ostrożnie! Lepiej zjeść jedną kromkę dobrej jakości razowego chleba niż kilka chlebków ryżowych.

Kolor i rozmiar. Kolor i rozmiar. fot. Shutterstock

Talerz też ma znaczenie

10 mitów na temat odchudzania

I jeszcze jeden trik! Nie tylko to, co jemy ma znaczenie, ale także to, na czym podajemy jedzenie. Chcesz zjeść mniej? Podobno warto postawić na ciemne talerze. Nie kojarzą się z jedzeniem i wyglądają mniej apetycznie niż biała zastawa czy po prostu jasna ozdobiona pastelowymi wzorkami.

Sam fakt, że ma być ciemno nie wystarczy. Lepiej postawić na nieco mniej "apetyczne" kolory. Co to oznacza? Z bordowego talerza zjemy chętniej niż z takiego w kolorze atramentowego granatu, ciemnej zieleni czy czerni.

Także rozmiar talerza nie pozostaje bez znaczenia. Im mniejszy, tym większa wydaje się jego zawartość. Wówczas nawet mała porcja sprawia wrażenie, jakby aż nie mieściła się na talerzu. Jeśli wybierzemy większą miskę, najzwyczajniej w świecie będzie nam się wydawało, że włożyliśmy do niej za małą porcję...

Koktajle dla aktywnych. 3 przepisy [WIDEO]
Więcej o: