Największe wpadki na siłowni

Wydaje ci się, że siłownia jest miejscem, w którym nie istnieje kodeks dobrego zachowania? Nic bardziej mylnego. Poznajcie największe błędy i rażące przykłady zaniedbań, jakie popełniamy podczas treningów.

Czy zdarza Ci się spotykać ludzi, których zachowanie pozostawia wiele do życzenia? Czy zdarza Ci się spotykać ludzi, których zachowanie pozostawia wiele do życzenia? Fot. Mikołaj Kuras / Agencja Gazeta

Etykieta klubu fitness

Nie potrafimy w krytyczny sposób oceniać samych siebie, ale z pewnością przynajmniej raz zdarzyło wam się spotkać na siłowni kogoś, czyje zachowanie lub nawyki uznaliście za nieprzyzwoite.

Jon Baraglia - dyrektor sieci siłowni Bally Total Fitness, w wywiadzie dla serwisu www.thatsfit.com, wymienił zachowania, które nie mieszczą się w ogólnie przyjętej etyce świata fitness, jednocześnie radząc, by bezwzględnie powstrzymywać się od popełniania tych samych błędów. 

Zobaczcie sami!

Pamiętaj, by zawsze kłaść się z ręcznikiem. Pamiętaj, by zawsze kłaść się z ręcznikiem. Fot. Kristiane Vey / jump fotoagentur

1. Pozostawianie potu na sprzęcie do ćwiczeń

Dołącz do nas na Facebooku

Pocenie się jest naturalną reakcją naszego organizmu na wzmożony wysiłek podczas wykonywania ćwiczeń. Niestety, siadanie na krzesełkach, ławeczkach, czy kładzenie się na matach bez ręcznika, jest nie tylko niehigieniczne, ale również odpychające dla innych ćwiczących. Ręcznik powinien stać się naszym atrybutem podczas każdego treningu. A po zakończeniu ćwiczeń powinniśmy się upewnić, że wszystko po sobie posprzątaliśmy.

Pamiętaj, żeby inni też chcieliby skorzystać z maty. Pamiętaj, żeby inni też chcieliby skorzystać z maty. fot. Archiwum

2. Za długi odpoczynek

Jeśli wykonujesz zestaw ćwiczeń na konkretnym sprzęcie, a pomiędzy seriami robisz sobie przerwy - wstań z krzesełka lub ławeczki. W międzyczasie ktoś inny może wykonać swoją serię. "Często obserwowałem odpoczywające po 5 minut osoby, podczas, gdy ktoś inny stał i czekał na swoją kolej - mówi Baraglia. Jeśli widzisz kogoś w kolejce - pozwól mu poćwiczyć w trakcie swojego odpoczynku. Nawet jeśli nikt nie czeka, postaraj się ograniczyć czas na odzyskiwanie sił. Wpłynie to na lepszą pracę twojego serca".

Na flirtowanie będzie czas po treningu. Na flirtowanie będzie czas po treningu. Fot. Adam Kozak / AG

3. Korzystanie z telefonu

Słuchanie osoby rozmawiającej przez telefon obok ciebie na siłowni - rozprasza.

- To niesamowite, jak wiele osób nosi ze sobą słuchawki do telefonu i podczas ćwiczeń prowadzi pełną rozmowę - mówi Baraglia.


Telefon podczas ćwiczeń powinno się schować do torby lub szafki. Jeśli nie jesteś w stanie oprzeć się pokusie i musisz odebrać połączenie, pamiętaj, że jeśli z łatwością rozmawiasz, to z pewnością wysiłek, jaki wkładasz w ćwiczenia, nie jest w pełni wartościowy.

Jeśli przynosisz napój, bądź ostrożny i posprzątaj po sobie. Jeśli przynosisz napój, bądź ostrożny i posprzątaj po sobie. fot. Archiwum

4. Jedzenie i picie podczas treningu

Oczywiście, nie o wodzie jest tu mowa. Ale, jeśli przynosicie na siłownię słodkie rzeczy (takie, które po przypadkowym rozlaniu, mogą się lepić), należy zachować ostrożność. Mowa zwłaszcza o napojach dla sportowców i różnego rodzaju koktajlach, które na siłowni z łatwością mogą zostać przez nieuwagę przewrócone.

Rowerek i wiosła są bardzo pomocne podczas treningu. Rowerek i wiosła są bardzo pomocne podczas treningu. fot. Archiwum

5. Trening typu kardio

Maszyn do ćwiczeń kardio nie na każdej siłowni jest wystarczająco dużo, by każdy mógł z nich skorzystać. Powinniśmy być świadomi tego, jak dużo czasu na nich ćwiczymy, mając na uwadze, by mieścić w przedziale czasowym: 30 - 60 minut.

6. Porozrzucane hantle

Zwracaj uwagę na to, by po skończeniu ćwiczenia, odkładać wszystkie rzeczy na swoje miejsce. Szukanie porozrzucanych po podłodze hantli jest frustrujące dla innych osób, znajdujących się na siłowni. Uporządkowanie miejsca ćwiczeń jest oznaką grzeczności i uprzejmości wobec trenujących i tych, którzy pracują w klubie fitness.

Jest wiele sposobów na wyćwiczenie mięśni brzucha. Jest wiele sposobów na wyćwiczenie mięśni brzucha. Fot. Michał Mutor / AG

7. Brzuszki na ławce

Podobnie, jak w przypadku przerw podczas ćwiczeń na maszynach, tak i podczas przerw między seriami podnoszeń na ławeczce, powinniśmy wstać. Ktoś kto, stoi i czeka, marnuje czas. Jeśli jednak trafisz na osobę, która miejsca nie ma zamiaru ci ustąpić, nie czekaj! Istnieje od 5 do 10 innych sposobów na ćwiczenia tej samej grupy mięśni na innym sprzęcie. Jeśli nie znasz alternatywnych rozwiązań - zapytaj trenera.

8. Nadużywanie szatni

- Wiele osób traktuje szatnie i łazienki w siłowni jak swoją własność - mówi Baraglia.

Należy pamiętać o tym, że znajdujemy się we wspólnej przestrzeni. Nie rozrzucaj ubrań, nie śmieć. Jeśli coś ci upadnie - podnieś.

torba, mata torba, mata Tchibo

9. Wnoszenie na salę ćwiczeń torby

Nie potrafisz rozstać się ze swoją torbą nawet na chwilę? To niedobrze. Pamiętaj, że treningowy plecak zajmuje cenne miejsce i jest niebezpieczny, bo ktoś może się o niego potknąć. Warto wybierać siłownie, w których możemy schować nasze torby w zamykanych na kluczyk szafkach, albo rozejrzeć się na specjalnymi haczykami na ścianach.

10. Brak zgłoszeń

- Jeśli obserwujesz sytuacje, które się niepokoją lub zwyczajnie denerwują, zgłaszaj to pracownikom klubu - mówi Baraglia. Jeśli zauważysz, że sprzęt jest uszkodzony, natychmiast alarmuj. Komuś może przecież stać się krzywda. Milczenie na pewno nic nie zmieni. A przecież nie o to nam chodzi, by ktoś czuł się na siłowni źle.

Więcej o: