Zanim wyjedziesz na narty

Nie pozwól żeby beztroskie oczekiwanie na wymarzony wyjazd w góry popsuło ci radość z uprawiania ulubionego sportu.

Jazda na nartach dostarcza wiele radości i emocji. Obcowanie z przyrodą, szusowanie po białych stokach, niezapomniane widoki - to wszystko sprawia, że szybko zapominamy o codziennych troskach, stresach i kłopotach. Pamiętać jednak należy o tym, że narciarstwo to dyscyplina wymagająca odpowiedniego przygotowania.

Wkrótce po podjęciu decyzji o wyjeździe na narty trzeba pomyśleć o poprawie sprawności fizycznej,  kondycji i sile mięśni. Krótko mówiąc: rozpocząć regularny trening (najlepiej ok. 8 tygodni przed planowanym terminem wyjazdu). I tu ważna uwaga: bardzo często amatorzy białego szaleństwa koncentrują się wyłącznie na pracy nad mięśniami nóg. To duży błąd. Równie ważne są mięśnie stabilizujące tułów, odpowiedzialne za utrzymanie prawidłowej narciarskiej postawy.

Treningi  warto zacząć od częstotliwości  2 razy w pierwszym tygodniu i stopniowo zwiększać ją nawet do 5 razy w ostatnich dwóch tygodniach przygotowań.  Na początku dobrze jest skupić się na  treningu ogólnorozwojowym, zadbać o całe ciało i kondycję fizyczną natomiast miesiąc przed wyjazdem skoncentrować się bardziej na nogach, brzuchu, plecach oraz tzw. treningu funkcjonalnym , który poprawi balans ciała , stabilizację i koordynację ruchową.
Trening powinien być urozmaicony  i koniecznie zakończony solidnym rozciąganiem.
Dużo uwagi poświęcić należy stawom kolanowym i ?obudować? je mięśniami,  ponieważ  to właśnie te stawy najczęściej ulegają kontuzjom (nadciągnięcia lub zerwania więzadeł krzyżowych albo pobocznych, kontuzje łąkotki lub rzepki) i bywają przyczyną popsutego urlopu.
Dobrze dobrane ćwiczenia przy użyciu prostych sprzętów (krzesło, schody, piłka BOSU, piłka szwajcarska, gumy) pozwalają osiągnąć wyznaczone cele bez konieczności wychodzenia z domu!
Uwaga! Nawet najlepszy trening nie uchroni przed kontuzją jeśli sprzęt będzie źle dobrany i dopasowany do wzrostu, wagi i umiejętności narciarza. Nigdy nie należy robić tego samodzielnie! Zwłaszcza odpowiednie ustawienie wiązań zostawić trzeba fachowcom.

Gotowy?
Pamiętaj o solidnej rozgrzewce na stoku. Miłych zjazdów!

Więcej o: