Czy od jazdy na rowerze rosną uda?

"Nie chodzę na siłownię, bo będę miała wielkie ramiona", "Nie biegam, bo będę mieć masywne nogi", "Nie jeżdżę na rowerze, bo zaraz mi się uda rozrosną" - te i wiele podobnych wypowiedzi można usłyszeć wszędzie. Czy mają cokolwiek wspólnego z prawdą? O to pytamy specjalistę!

Czy jazda na rowerze i poranne przebieżki mogą sprawić, że zamiast wysmukleć, zrobimy się masywniejsze? Wiele osób twierdzi, że tak i z obawy przed silnymi nogami rezygnuje z różnego rodzaju aktywności. Czy słusznie? Trener osobisty oraz Regional Fitness Manager w Holmes Place - Krzysztof Kubiak mówi tak:

Trening, dieta i suplementy

- Żeby mieć masywne ramiona czy uda, potrzebny jest nie tylko bardzo specyficznie skonstruowany plan treningowy, ale także suplementacja. Osoby, które traktują to bardzo poważnie np.: kulturyści, trenują często codziennie, po kilka godzin. Miejmy świadomość, że w grę wchodzą tutaj bardzo duże obciążenia. Jeśli wykonujemy ćwiczenia z mniejszym obciążeniem niż 30-50% maksymalnego wyciśnięcia (na jedno powtórzenie), nie zbudujemy takiej masy mięśniowej, jaką widzimy na zdjęciach. Praca przy mniejszym obciążeniu - a taką przecież większość pań wykonuje podczas treningu siłowego - spowoduje jedynie dokrwienie mięśnia i ukształtowanie go. Dużego przyrostu tkanki mięśniowej nie zauważymy, żeby tak się stało, musielibyśmy trenować z większym obciążeniem i drastycznie zmienić dietę, wspomagać się suplementacją, nawet sięgnąć po hormony - mówi trener.

Gospodarka hormonalna

O tym, że gospodarka hormonalna mężczyzn i kobiet znacznie się różni, nikogo nie trzeba przekonywać. Tylko czemu zapominamy o tym "drobnym" szczególe wtedy, gdy myślimy o treningu i jego efektach?

- Kobiety posiadają w swoim organizmie średnio 10 razy mniej testosteronu, co powoduje, że nigdy nie będą aż tak rozrośnięte jak mężczyźni. Dlatego nie należy się porównywać do mężczyzn, jeśli chodzi o przyrost masy mięśniowej zarówno jeśli chodzi o trening siłowy jak i jazdę na rowerze - wyjaśnia Krzysztof Kubiak.

Porównujmy się świadomie

- Bieganie, jazda na rowerze są to sporty wytrzymałościowe, trening aerobowy, czyli w sytuacji, gdybyśmy chcieli go porównać do siłowego, można powiedzieć, że jest to rodzaj aktywności nastawionej na bardzo dużą liczbę powtórzeń. To powoduje dokrwienie mięśnia, ukształtowanie tkanki mięśniowej. Wystarczy spojrzeć w telewizji na to jak wygląda sylwetka biegacza długodystansowego, a jak sprintera, jak wyglądają rowerzyści, którzy przemierzają długie trasy. Osoby nastawione na sprint - zarówno podczas jazdy na rowerze jak i w bieganiu - mają zupełnie inny trening: bardzo duże obciążenia, przygotowanie dynamiczne do wysiłku - wyjaśnia trener i dodaje: - Jazda na rowerze sprawi, że będziemy mieć lepsze samopoczucie, pozbędziemy się stresu, będziemy się czuć zrelaksowani, a nie, że urosną nam uda do gigantycznych rozmiarów.

7-9 czerwca to Weekend Polska na Rowery! W ramach tego rowerowego święta w całej Polsce organizowane są wyścigi, rajdy i pikniki rowerowe. Sprawdź, co dzieje się w twoim mieście. Dołącz do nas!

Więcej o: