Nie chcesz chorować jesienią? Zobacz, jak temu zapobiec

Za oknem ostatnie promyki jesiennego słońca, a Ty zamiast z niego korzystać leżysz pod ciepłym kocem? Można temu zaradzić, bo choć jesień sprzyja infekcjom górnych dróg oddechowych, to przy odpowiedniej diecie nasz organizm da sobie radę z przeziębieniami i to bez rutinoscorbinu.

Dołącz do nas na Facebooku

Zacznijmy od witamin. Staraj się je pozyskiwać z naturalnych produktów, ponieważ tylko w takiej formie są w pełni przyswajalne przez nasz organizm. Na które z nich zwrócić szczególną uwagę jesienią? Podpowiemy.

Witaminy wpływające korzystnie na nasz układ odpornościowy to przede wszystkim witamina A, C i witaminy z grupy B. Są one podstawą diety poprawiającej system immunologiczny, dlatego warto przyjrzeć im się z bliska.

Witamina A

Poza dobroczynnym wpływem na wzrok, włosy, skórę i paznokcie, chroni nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami. Nie pozwala więc przeniknąć im dalej, uszczelniając błonę śluzową. Dzienne zapotrzebowanie ludzkiego organizmu na witaminę A szacuje się na około 1 mg. Znajdziesz ją w mleku, jajach, rybach, wątróbce, marchewce, dyni, maśle, szpinaku, papryce.

Witaminy z grupy B

Witamina B6 jest niezbędna do produkcji przeciwciał, B2 zwiększa odporność organizmu. Wszystkie witaminy z tej grupy wspomagają organizm w walce z chorobą. Można je znaleźć w m.in. mięsie, orzechach, warzywach rybach, kapuście kiszonej, produktach pełnoziarnistych.

Witamina C

Witamina C pobudza do pracy układ odpornościowy. A jeśli jesteśmy już chorzy, witamina C wspomaga organizm łagodząc infekcję, pomaga także zwalczyć katar. Witaminę C znajdziemy w: owocach cytrusowych, aronii, żurawinie, brokułach, natce pietruszki, kapuście kiszonej.

Pamiętaj, aby w Twojej diecie nie zabrakło błonnika, dzięki swoim właściwościom pomaga on usunąć z organizmu różnego rodzaju toksyny. Warto także zwrócić uwagę na probiotyki. "Dobre bakterie", które aktywizują układ odpornościowy. Dobroczynny wpływ na naszą odporność mają także cynk i żelazo.

Naturalni sprzymierzeńcy

Zamiast biec do apteki sięgnij do babcinej spiżarni (albo do sklepu ze zdrową żywnością), gdzie na półkach znajdziesz produkty, które pomogą podnieść naturalną odporność organizmu.

Echinacea-podnosi zdolność organizmu do walki z infekcjami, stymuluje produkcję przeciwciał

Żeń-szeń - pobudza układ immunologiczny

Czosnek- ma właściwości antywirusowe, sprawdza się w profilaktyce przeziębień, mówi się o nim "naturalny antybiotyk"

Cebula- związki zawarte w cebuli mają właściwości bakteriobójcze

Miód- zawiera witaminy B i C, magnez, wapń, sód, mangan i potas, ma też właściwości antyseptyczne

Czarna porzeczka - bogate źródło antyoksydantów

Aloes - wykazuje właściwości przeciwzapalne, antybakteryjne i antygrzybiczne

Tran - dzięki zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz obecności witamin A i D wpływa dodatnio na system odpornościowy organizmu

Żurawina- wspomaga odporność, działa przeciwgorączkowo i wzmacniająco, antybakteryjnie, świetna przy zapaleniu pęcherza

Poza dietą bogatą w witaminy, dla budowy sił obronnych organizmu, ważny jest ruch, który pobudza do pracy układ immunologiczny. Nie mniej istotne staje się ograniczenie używek, chociażby kawy czy herbaty, które wypłukują z organizmu żelazo i magnez. Dużą rolę odgrywa sen i relaks, więc nie denerwuj się, bo stres zwiększa podatność na infekcje. Mrożone witaminy O tej porze roku nie zawsze można znaleźć świeże owoce i warzywa, dlatego warto sięgnąć po mrożonki. Zamrażanie owoców i warzyw wiąże się z niewielką utratą witamin, trzeba jedynie uważać czy nie kupujemy towaru, który był już kilkakrotnie rozmrożony (wystarczy sprawdzić jaką fakturę mają warzywa czy owoce znajdujące się w opakowaniu - jeśli są zbite w jedną grudę, to najpewniej były ponownie zamrożone). Warto korzystać z nich jako dodatków do obiadów, bądź w przypadku mrożonych owoców jako składników deserów.

Więcej o: