Jazda na rowerze może przedłużyć życie o 5 lat!

Musisz jednak spełnić jeden warunek: pedałować szybko! Kilka godzin spędzonych na siodełku nie przyniesie takiego samego efektu, jak nawet krótka ale bardzo intensywna jazda. Najnowsze badania pokazują, że to właśnie prędkość ma największe znaczenie.

Dołącz do nas na Facebooku

20 lat pracy, 5 tysięcy badanych (mieszkańcy Kopenhagi w wieku od 21 do 90 lat, którzy codzienne jeżdżą do pracy rowerem) i przejechane kilometry - na podstawie tego udało się wyciągnąć ciekawe wnioski. Ludzie, którzy zamiast do samochodu, codziennie wsiadają na rower i kuszą się na intensywną jazdę, przeżyją średnio o 5 lat dłużej od tych, którzy jeżdżą powoli.

Już sam fakt, że wsiadasz na rower nie pozostaje bez znaczenia. Badania opublikowane w zeszłym tygodniu w Daily Mail pokazują, że ci, którzy regularnie jeżdżą ze średnią prędkością, mogą żyć nawet o 3 lata dłużej. Tempo ma jednak kluczowe znaczenie: kobiety, które pedałują szybko, są w stanie dodać sobie blisko o 4 lata, a te, które wybierają średnie tempo ok. 2 lata więcej niż te, które jeżdżą bardzo powoli. Najlepsze rezultaty dostaną osoby, które jeżdżą nie więcej niż godzinę dziennie, ale kiedy wsiadają na rower, dają z siebie wszystko.
Pod uwagę wzięto sporo czynników takich jak: inne sporty, które uprawiali badani, BMI, palenie papierosów, spożycie alkoholu, ciśnienie tętnicze.

- Z tych badań wynika, że każdego rodzaju aktywność wykonywana z dużą intensywnością, przyniesie lepsze rezultaty - mówi dr Peter Schnohr, który kierował badaniami w Bispebjerg University Hospital. - Należy jednak pamiętać o ważnej kwestii: tego typu czynności bardzo obciążają serce, dlatego należy zachować ostrożność w przypadku osób cierpiących na różnego rodzaju choroby i tych, którzy nie przywykli do intensywnych treningów - dodaje.

Najbardziej szokujące odkrycie? Rowerzyści, którzy stawiają na szybką jazdę, podczas jej trwania zmniejszą ryzyko śmierci na atak serca aż o 82%. W dłuższej perspektywie ryzyko maleje o 75%.

Intensywność treningu zależy od konkretnego przypadku: - Nikt nie oczekuje, że 80-latek będzie pedałował w takim samym tempie jak 20-latek - mówi dr Peter Schnohr. - Chodzi o to, by trening był intensywny dla danej osoby - dodaje. Badania, które udowodniły, że nie chodzi o długość treningu, a o jego jakość, dotyczą również innych sportów. W przypadku chodzenia, również poleca się szybki marsz zamiast wolnego spaceru. Aby czynności aerobowe takie pływanie, chodzenie, jogging, jazda na rowerze czy gra w tenisa uznać za intensywne, nasz puls powinien przekraczać 120/min. Wszystko zależy od wieku i naszej kondycji.

Więcej o: