7 przykazań odchudzających się

- Odchudzanie to długa droga, na której człowiek przechodzi wiele przeobrażeń, ale w rezultacie następuje odwrót od ?myślenia przez żołądek?. Przed rozpoczęciem diety należy przygotować się to tego - przekonuje Patryk Niekłańi podaje 7 przykazań, których powinny trzymać się osoby na diecie.

Musimy uświadomić sobie, że z chwilą podjęcia decyzji o rozpoczęciu diety prawdopodobnie nie zdołamy przezwyciężyć naszych przyzwyczajeń jedzeniowych i ograniczyć liczby spożywanych kalorii. Poniższe wskazówki pomogą ci w przygotowaniach odpowiedniej taktyki żywieniowej.

1. Obserwuj siebie, aby zrozumieć i poznać przyzwyczajenia dietetyczne. Dla powodzenia diety istotną sprawą jest uświadomienie sobie własnych gustów i przyzwyczajeń jedzeniowych. Należy zaobserwować, o czym myślimy podczas jedzenia. W sytuacji, gdy podczas jedzenia pomyślimy o majonezie, nie sięgajmy po niego automatycznie, tylko odczekajmy pewien czas, co pozwoli nam na rezygnację z tego kalorycznego dodatku. W taki oto sposób wyrabiamy w sobie odpowiednie reakcje. Zaczniemy patrzeć na produkty wysokokaloryczne nie przez pryzmat smaku, lecz olbrzymiej liczby kalorii.

O czym mówi dziennik dietetyczny?

2. Przeanalizuj bodźce, które tobą sterują i powodują apetyt. Analiza tych bodźców pozwoli ci poradzić sobie z grupą produktów, po które sięgasz w określonych momentach. Powinniśmy także określić, które produkty pobudzają apetyt, a następnie wyeliminować je ze swojego jadłospisu. U różnych ludzi różne produkty wzmagają apetyt. U niektórych jest to batonik, bułka, fast-food albo zwykłe kanapki.

Czym się różni diet coach od dietetyka? Sprawdź!

3. Zlikwiduj obecność słodyczy pod ręką, a jeśli już koniecznie musisz zjeść coś słodkiego, postaraj się polubić słodkie owoce, na przykład: winogrona, jabłka, gruszki (choć i na nie będziemy musieli uważać podczas ścisłej diety). Naukowcy odkryli, iż niespodziewana ochota na coś dobrego, w odróźnieniu od uczucia głodu, trwa zwykle od kilku do kilkunastu minut. W drodze do szczupłej sylwetki stań więc do walki z tymi zachciankami i zajmij swoją głowę czymś innym. Często wystarczy nie kupować smakołyków i nie chomikować ich w domu. Gdy dopadnie cię głód, nie będziesz mieć ochoty na pójście po smakołyk do sklepu.

Psychodietetyk: "Na drodze do szczupłej sylwetki stoją diety odchudzające" [WYWIAD]

4. Przestań postrzegać jedzenie jako nagrodę. Z tym również można sobie poradzić. Należy wypisać sobie na kartce inne czynności, które przynoszą nam równie dużą satysfakcję jak jedzenie. W sytuacji, gdy już przemyślimy swoje zwyczaje jedzeniowe, postarajmy się zmienić reakcje na jedzenie naszego "tłustego ja" na reakcje "chudego ja". Jeśli przeanalizujemy naszą dietę i bodźce, które nami sterują i powodują apetyt - ryzyko powrotu do dawnej wagi zmniejszy się.

- Chude dziewczyny jedzą! - Christine Avanti sama zmagała się z wagą, a teraz jest dietetyczką gwiazd!

5. Obserwuj innych ludzi, szczególnie szczupłych, pod kątem ich upodobań jedzeniowych oraz trybu życia (uprawianie sportu). Obserwując otoczenie, warto zwrócić uwagę na osoby otyłe. Przypatrzmy się i przeanalizujmy, co one jedzą i jaki prowadzą tryb życia - zapewne siedzący. Tego typu analiza pozwoli zrozumieć przyczynę własnej otyłości. Należy również raz na zawsze skończyć z usprawiedliwianiem swojej nadwagi uwarunkowaniami genetycznymi albo małą ilością jedzenia. Może rzeczywiście jemy mało, lecz tłusto. Otyłość to błędne koło, które trudno rozerwać. Pomimo to w żadnym wypadku nie należy tragizować. Wyrwać się z tego koła może każdy poprzez poznanie własnych przyzwyczajeń, zrozumienie błędów i pracę nad wytworzeniem nowych nawyków żywieniowych. W tym celu powinno się rozpocząć dietę, która w połączeniu z aktywnością fizyczną przyniesie oczekiwane rezultaty.

Akcja 5 kilo mniej - odchudzamy Agnieszkę!

6. Stwórz sobie pomocne środowisko - przez uzyskanie akceptacji i zrozumienia dla naszych zamierzeń przez najbliższe osoby. Niezwykle pomocne jest znalezienie znajomej osoby z podobnymi problemami, która tak jak ty pragnie schudnąć. We dwoje zawsze łatwiej. Należy także dokładnie skontrolować swój stan zdrowia pod kątem odchudzania.

7. Nie tłumacz się przed samym sobą, że twoja waga to wynik obciążenia genetycznego albo tym, że i tak mało jesz. Należy uświadomić sobie, iż każdy żywy organizm obowiązuje prosta zasada energetyczna. Aby utracić na wadze, trzeba po prostu spożywać mniej kalorii, niż wynosi liczba kalorii spalanych. Na tym założeniu powinna się opierać nasza dieta poparta ćwiczeniami fizycznymi, by zwiększyć liczbę kalorii spalanych. W naszej psychice podczas odchudzania rozgrywa się prawdziwa walka. Polega ona na wyrobieniu nowego stosunku do jedzenia oraz na zepchnięciu jedzenia na dalszy plan. By odnieść sukces, musimy poznać zasady diety i nauczyć się ustalania swego menu. Konieczna jest również praca nad samym sobą, by (niekiedy nie bez porażek i załamań) zmienić swoją psychikę i związany z nią balast złych nawyków żywieniowych.

Sposoby na szczupłą sylwetkę gwiazd zdradza redaktor naczelna Shape - Tara Kraft.

Artykuł napisał Patryk Niekłań, trener osobisty. Sprawdź stronę internetową Patryka: moj-trener-osobisty.pl i fan page na Facebooku.

Więcej o: