Jak poprawić samopoczucie? [15 SPOSOBÓW NA ZŁE SAMOPOCZUCIE]

Każdemu zdarzają się dni lepsze i gorsze. Jednak wtedy, gdy złe samopoczucie czy brak energii do działania trwają dłużej niż kilka dni, coraz trudniej odzyskać dobry humor i optymizm. Zanim zaczniesz zastanawiać się, czy przypadkiem nie popadasz w depresję, wypróbuj kilka skutecznych sposobów na poprawienie sobie samopoczucia.

Sposoby na relaks - sprawdź!

1. Przytul psa

Czasami domowe zwierzę może być twoim najlepszym przyjacielem! Pobaw się z kotem, idź na spacer z psem. Głaszcz je i przytulaj. Gdy to robisz, zapominasz o kłopotach. Zajmowanie się zwierzętami może mieć działanie terapeutyczne i na nowo obudzić w tobie radość życia.

2. Jedz mądrze

Nie ma się co oszukiwać - połączenie między ciałem a umysłem istnieje i kondycja jednego wpływa na drugie. Dlatego zdrowy sposób odżywiania, który zapewni ciału komfort, może poprawiać nastrój. Jedz więc więcej warzyw i owoców oraz produktów pełnoziarnistych.

3. Używaj jedzenia jak leku

Naukowcy twierdzą, że kwasy omega-3 i witamina B12 potrafią poprawiać nastrój. Zwiększ więc w diecie ilość tłustych morskich ryb, jedz siemię lniane, orzechy i ciemnozielone warzywa. Pamiętaj, że owoce morza i odtłuszczone produkty mleczne są bogatym źródłem witaminy B12.

4. Postaw na węglowodany bez dodatku tłuszczu

Serotonina to związek chemiczny, który poprawia samopoczucie. Możesz podnosić jej poziom w organizmie za pomocą węglowodanów, zwłaszcza tych, którym nie towarzyszy tłuszcz. Wypróbuj popcorn, pieczone ziemniaki, pełnoziarniste krakersy i makarony.

5. Pij mniej kawy

Czy kawa tuczy? Sprawdź!

Zbyt duża ilość kofeiny może sprawić, że staniesz się nerwowy, a nerwowość nie idzie w parze ze spokojem i zadowoleniem. Czy musisz wypić trzecią filiżankę kawy tego dnia? Unikaj także coli, mocnej herbaty i dużej ilości czekolady. Gdy będziesz bardziej wyciszony, poczujesz się lepiej i lepiej będziesz spać.

6. Nie daj się bólowi

Nie pozwól aby dolegliwości bólowe odbierały ci chęć do życia. Walcz z nimi. Znajdź przyczynę nawracających bólów głowy czy stawów. Idź do lekarza! Zanim zaczniesz walczyć ze źródłem bólu, poproś o leki, które go zlikwidują lub wyciszą.

7. Ćwicz

Ruch potrafi poprawić samopoczucie nie gorzej od leków antydepresyjnych. To nie żart. Jeśli więc twoje złe samopoczucie trwa już jakiś czas, koniecznie zmobilizuj się do regularnej aktywności. Nie musisz od razu biegać. Idź na spacer. Staraj się spędzać czas w ruchu przez większość dni w tygodniu. Liczy się każda minuta spędzona z dala od fotela i telewizora. Im więcej wysiłku włożysz w wybraną aktywność, tym bardziej zadowolony z siebie ją zakończysz. Uprawianie sportów odpręża psychikę i ciało, poprawia jakość snu.

8. Rób to, co lubisz

Może warto przypomnieć sobie mecze koszykówki rozgrywane przed laty z paczką kumpli, albo wspólne wyprawy na aerobic? Wróć do aktywności, która niegdyś dawała ci radość, albo odkryj nowe sporty. Zajmowanie się aktywnością ruchowa, która sprawia ci przyjemność to klucz tego, by ruszać się regularnie i w ten sposób stale dbać o samopoczucie.

9. Poszukaj kompana

Wspólne ćwiczenia to bardzo dobry pomysł. Możesz trenować w grupie, albo z jedną, sympatyczną osobą. Gdy ramię w ramię będziecie spacerować, albo pocić się na bieżni w klubie, masz większe szanse, że zły nastrój szybciej cię opuści. Na dodatek zyskasz dodatkową motywację do regularnych ćwiczeń.

10. Wyjdź z domu

Brak światła słonecznego może wprawiać w gorszy nastrój. To dlatego zimą, gdy dni są krótsze, wiele osób czuje się gorzej. Korzystaj ze słonecznych dni i wystawiaj się na słońce. Wystarczy kilkanaście minut naświetlania dłoni, aby organizm wyprodukował dużą ilość witaminy D. A umysł? Nawet widok pięknie oświetlonego otoczenia może wprawić w lepszy nastrój.

11. Bądź kreatywny

Rysuj, maluj, haftuj, komponuj, fotografuj, pisz! Twórczość pozwala wyrażać emocje, a gdy one znajdą ujście, poczujesz się o wiele lepiej. Nie musisz tworzyć arcydzieł, nie o to chodzi. Rób coś, co sprawia ci przyjemność.

12. Relaksuj się

Naucz się odprężać umysł. Wypróbuj jogę, medytację, słuchaj muzyki, rób aromatyczne kąpiele. Psychiczny relaks przywraca spokój i zmniejsza stres. To ważny element walki o lepsze samopoczucie.

13. Zaangażuj się

Wspólne, grupowe działanie nakierowane na konkretny cel przywraca sens życia. Dołącz do ludzi, którzy chcą zmienić na lepsze kawałek świata. Bierz udział w akcjach dobroczynnych. Spotykaj się z ludźmi, którzy chcą działać. Gdy staniesz się częścią ich wspólnoty, poczujesz się o wiele lepiej.

14. Nie alienuj się

Nie unikaj rodzinnych spotkań. Nie odmawiaj przyjaciołom, gdy zapraszają cię na wspólny wypad za miasto. Nawet jeśli jesteś typem zatwardziałego samotnika, postaraj się przemóc i spędź czas wśród życzliwych ci ludzi. Zobaczysz, że kontakt z nimi może być źródłem radości i dobrego nastroju.

15. Śpij dobrze

Masz problemy ze snem? Sprawdź, jakie są trzy przyczyny!

Sypiaj około siedmiu godzin na dobę i rób wszystko, a by nic nie zakłócało twojego nocnego odpoczynku. Postaraj się wypracować sobie stały rytm chodzenia spać i wstawania. Wykorzystuj techniki relaksacyjne do wprowadzenia się wieczorem w senny nastrój, stwórz poranny rytuał, który po wstaniu szybko doda ci energii. Zdrowy sen jest podstawą dobrego samopoczucia psychicznego, a także fizycznego.

Więcej o: