Łazanki z kapustą - jak odchudzić tradycyjne polskie danie?

Łazanki z kapustą to gwarancja ciekawych wrażeń smakowych, jednak w tradycyjnej postaci to danie zawiera w sobie wszystko to, czego chciałaby uniknąć niemal każda osoba dążąca do efektu idealnej, wysportowanej sylwetki. Jak nadać łazankom z kapustą dietetyczną formę?

Tradycyjne łazanki z kapustą - czy to danie ma szansę zaistnieć w fit diecie?

Łazanki z kapustą i grzybami to jedno z dań, które na stałe są wpisane w naszą narodową kuchnię. W wersji jarskiej gości na wigilijnych stołach, natomiast łazanki z kapustą i mięsem (na przykład karkówką lub łopatką) wielekroć pojawiają się podczas tradycyjnych, polskich obiadów. Inny często spotykany wariant to łazanki z kapustą i kiełbasą albo łazanki z kapustą i z boczkiem.

Niestety, żadna z tych wersji łazanek nie ma szans zmieścić się w fit diecie. Klasyczne łazanki z kapustą i dodatkami mięsnymi to kaloryczna bomba. Nie dość, że potrawa zawiera mnóstwo tłuszczy zwierzęcych, to jeszcze częstym procederem przy jej przyrządzaniu jest zasmażanie jej mąką albo dodawanie smażonej na tłuszczu cebuli. Ponadto obecność białego makaronu, wypełnionego prostymi węglowodanami, jeszcze bardziej wzmacnia efekt kaloryczności dania.

Odchudzony przepis na łazanki z kapustą kiszoną

Odchudzając łazanki z kiszoną kapustą, całkowicie zrezygnujmy z zasmażki, smażonej cebuli, kiełbasy, boczku, tłustego mięsa. Jeśli zależy nam na mięsnym dodatku, możemy użyć polędwicy lub szynki wieprzowej albo piersi indyczej pokrojonej w kawałki i usmażonej z wybranymi przyprawami na małej ilości oliwy. Teraz czas na kapustę z grzybami. Siekamy kiszoną kapustę i gotujemy w małej ilości wody z zielem angielskim, liściem laurowym, kminkiem i ewentualnie innymi przyprawami. Dodajemy namoczone wcześniej i pokrojone suszone grzyby (wraz z wodą), dalej gotujemy. Gdy kapusta jest miękka, odcedzamy ją, łączymy z usmażonym mięsem. Jeśli zaś chodzi o same łazanki, warto wykonać je własnoręcznie - z mąki razowej, dużo wartościowszej od mąki białej.

Łazanki z kapustą to jedno z bardziej kalorycznych dań świątecznych.
Pinterest

Jak zrobić łazanki w wersji dietetycznej?

Przygotowujemy pół kg mąki razowej, 2 jajka, dużą szczyptę soli i około pół szklanki letniej wody. Zagniatamy ciasto, cienko je rozwałkowujemy, kroimy na kwadraciki, zostawiamy do wyschnięcia. Gotujemy przez kilka minut, hartujemy zimną wodą i gotowe. Tak przygotowane łazanki razowe mieszamy z wcześniej przygotowanym farszem z kapusty.

Lekkie łazanki z młodą kapustą

Łazanki z mąki razowej doskonale smakują nie tylko z kapustą kiszoną, ale i z białą, szczególnie w sezonie wiosennym i letnim, gdy jest młoda i chrupiąca. Oto przepis na łazanki z kapustą białą w wersji light:

Główkę młodej kapusty myjemy i siekamy, a następnie dusimy w małej ilości wody do miękkości z zielem angielskim i liściem laurowym. Usuwamy nadmiar wody. Dodajemy pokrojone i podduszone pieczarki, kilka łyżek przecieru pomidorowego lub pomidory z puszki oraz posiekany pęczek koperku. Doprawiamy solą, pieprzem, majerankiem. Tak przygotowany farsz łączymy ze zrobionymi wcześniej łazankami razowymi.

Łazanki razowe - nie tylko z kapustą

Choć najczęstszym towarzyszem łazanek jest kapusta, ten typ makaronu świetnie sprawdzi się również w innych zestawieniach. Szukając pomysłu na dietetyczny obiad, można przyrządzić łazanki razowe z duszonymi warzywami, takimi jak: marchew, por, papryka, cukinia, bakłażan, pomidory. Warto też poeksperymentować z innymi warzywami. W wariancie mięsnym można zaś przygotować łazanki razowe z mielonym mięsem drobiowym i z pieczarkami albo z filetem z piersi kurczaka i wybranymi warzywami. Łazanki mogą być też dodatkiem do zup i zapiekanek.

Więcej o: