Blanszowanie - efektywny sposób przyrządzania warzyw

Blanszowanie, inaczej: podgotowywanie, to błyskawiczny sposób na obróbkę żywności za pomocą ciepła. Przyrządzone w ten sposób warzywa i owoce nie tracą chrupkości i zdrowotnych właściwości, za to zostają pozbawione niebezpiecznych bakterii. Sprawdź, na czym polega blanszowanie i dowiedz się, jak przygotować poszczególne składniki Twojej diety.

Co to jest blanszowanie i do czego może się przysłużyć?

Blanszowanie polega na krótkotrwałym poddaniu warzyw lub owoców działaniu gorącej wody bądź pary. Dzięki temu produkty nie są dłużej surowe, zachowują witaminy, piękny kolor i świeży smak, a przy tym zostają oczyszczone z bakterii czy owadów i stają się bardziej miękkie. To doskonała metoda, jeśli zamiast surowej wersji masz ochotę na chrupki, ale delikatnie obrobiony odpowiednik. Po wrzuceniu warzyw do wrzątku kontrujemy cały proces oblewając je zimną wodą. Do poprawnego przeprowadzenia metody potrzebne jest zatem wykorzystanie tak wysokich, jak i niskich temperatur. Uzyskane produkty są minimalnie podgotowane, ale nie: ugotowane. Dodatkowym pozytywnym działaniem jest fakt, że poddanie warzyw obróbce cieplnej często eliminuje ich irytujący, gorzkawy posmak.

Jakie warzywa jeść zimą?

Dzięki blanszowaniu nie tylko przygotujesz warzywa do bezpiecznego spożycia, ale i obierzesz niektóre oporniejsze produkty ze skórki. Zamiennie polewanie gorącą i zimną wodą jest wyjątkowo pomocne w obieraniu śliwek, brzoskwiń, nektarynek i pomidorów. Jeszcze jeden trik, do jakiego wykorzystuje się blanszowanie, związany jest z zamrażaniem owoców i warzyw. Szok termiczny (i konieczne osuszenie produktów) przyczyniają się do zachowywania właściwości zamrożonych później składników, takich jak ich intensywny kolor czy bogactwo składników odżywczych.

Z kolei blanszowanie warzyw z gatunku liściastych, np. blanszowanie kapusty, pomoże zwiększyć elastyczność poddanych obróbce liści. Dadzą się wtedy łatwiej zwijać i będą bardziej odporne na złamania podczas dalszego przygotowywania posiłku.

 

Jak prawidłowo przeprowadzać blanszowanie?

Ta metoda przyrządzania produktów, choć wyjątkowo skuteczna, nie zda się na nic, jeśli wykonasz ją w nieodpowiedni sposób. Przy umieszczaniu warzyw we wrzącej wodzie pamiętaj o tym, że wody musi być dwa razy tyle, co warzyw - w przeciwnym razie przyczynią się one do spadania jej temperatury. Najlepiej posól wrzątek: wtedy zachowasz ładne kolory blanszowanych produktów. Następnie przelej warzywa (razem z wrzątkiem) do durszlaka i wsadź pod zimną, bieżącą wodę.

Kluczowa kwestia to czas: produkty powinny być pod wpływem gorąca identyczną ilość minut, co pod wpływem zimnej wody. Większość warzyw blanszujemy od dwóch do maksymalnie czterech minut. Pamiętaj, że jeśli decydujesz się na metodę z parą wodną, musisz blanszować produkty 1,5x dłużej, niż we wrzątku. Poprawnie wykonane blanszowanie nie rozgotuje warzyw ani owoców, za to zapewni Ci zdrowe, pełnowartościowe produkty o delikatnym smaku, które będą nadawały się prosto do spożycia.

 

Blanszowanie poszczególnych rodzajów warzyw

Zblanszować można większość świeżych owoców i warzyw, a także grzyby, pieczarki i kurki. Przyrządzanie poszczególnych produktów różni się ilością czasu, jakie powinny przebywać pod wpływem wody. Poniżej znajdziesz kilka pożytecznych wskazówek dotyczących tej metody.

1. Blanszowanie kalafiora

Zacznij od podzielenia kalafiora na różyczki; po przełożeniu ich na sitko zanurz wszystko we wrzątku na 1-3 minuty. Po upływie tego czasu szybko przełóż sitko do miski z wodą i lodem (lub pod kran) na analogiczną ilość czasu.

2. Blanszowanie pieczarek

Najpierw oczyść grzyby; dodaj je do wrzątku z łyżeczką cytrynowego soku. Po 2 minutach gotowania i odcedzeniu pieczarek poddaj je przez 2 minuty działaniu lodowatej wody. Każde grzyby będą smakować lepiej, kiedy przygotujesz je na parze, pamiętaj tylko o wydłużeniu czasu przyrządzania o 1,5 raza.

3. Blanszowanie szpinaku

Szpinak rozłóż na sitku i zanurz we wrzącej wodzie na okres 1,5 do 2 minut. Schłódź w zimnej wodzie przez analogiczną ilość czasu.

4. Blanszowanie cebuli

Obraną cebulę pokrój w drobną kostkę, przerzuć do sitka i włóż do gotującej się wody na blisko minutę. Żeby cebula nie była ostra, wystarczy jedynie potraktować ją wrzątkiem.

Blanszowanie cukinii czy marchwi powinno zajmować około 3 minut w każdym rodzaju wody; do przygotowania szparagów wystarczą 2 minuty we wrzątku i 2 minuty w zimnej wodzie. Jeśli chodzi o blanszowanie brokułów, wystarczą 1-2 minuty na każdą czynność. Taka metoda przyrządzania to alternatywny sposób wobec smażenia czy gotowania i idealny sposób na przetworzenie żywności dla pasjonatów zdrowej kuchni.

Dietetyczne fast foody [8 PRZEPISÓW]

Więcej o: