Jamie Oliver: Jedzenie to lekarstwo

Posłuchałem rad lekarzy, naukowców, dietetyków i stworzyłem zestaw przepisów na dania pomagające dbać o zdrowie - sławny brytyjski kucharz opowiada, jak powstała jego nowa książka. Fragment książki "Superfood na co dzień".

Artykuł pochodzi z magazynu Tylko Zdrowie. Do kupienia w środy z Gazetą Wyborczą.

 

Tylko Zdrowie

Niedawno skończyłem 40 lat. Kiedy ta przełomowa data zaczynała się zbliżać, zatrzymałem się na chwilę i spojrzałem na życie z nieco innej perspektywy. Będę szczery: ta chwila refleksji sprawiła, że postanowiłem trochę zmienić podejście do własnego zdrowia.

Każdy z nas ma swoje życie - moje jest wyjątkowo specyficzne i takim je kocham - ale myślę, że niezależnie od okoliczności większość z nas pragnie zdrowej, szczęśliwej rodziny, chce jak najlepiej sprawdzać się w pracy, mieć przyjaciół, doświadczać nowych przeżyć, a przy okazji świetnie się bawić. Z pewnością nie ma na to jednego uniwersalnego sposobu, a błądzić jest rzeczą ludzką. Niemniej jednak kluczem do szczęśliwego życia zawsze okazuje się zdrowie.

Nadrzędną ideą książki "Superfood na co dzień" jest więc pomoc w dokonywaniu właściwych wyborów w zakresie odżywiania się - przez większość czasu. Jedzenie to paliwo i przyjemność, ale także lekarstwo. Postanowiłem poszukać wiedzy u najlepszych ekspertów w dziedzinie zdrowia i żywienia - lekarzy, naukowców, profesorów - i odbyć podróże do jednych z najzdrowszych miejsc na świecie; przyswoić z tego wszystkiego jak najwięcej, a następnie przekazać najistotniejsze informacje w przystępny sposób. Łącząc tę nową jakość z 30 latami doświadczenia w gotowaniu, wymyśliłem mnóstwo pysznych przepisów.

Ostro negocjowałem i przekomarzałem się z moim zespołem dietetyków - chciałem, by każde z dań zawierało produkty z różnych grup pokarmowych, bogate w składniki odżywcze, witaminy i minerały, które wzajemnie się uzupełniają, ale by dania te były również ciekawe, pomysłowe i smaczne.

Ponieważ położyłem ogromny nacisk na dietetykę, proces pisania przebiegał inaczej. Zmienił się mój styl pracy i sposób komponowania posiłków. Ta książka stała się dla mnie niemal dziennikiem!

Superfoods. Regeneracja na talerzu

Prażone płatki owsiane, mango, borówki i jogurt

Płatki owsiane zawierają dużo błonnika oraz fosfor i magnez.

1 porcja: 1 garść (50 g) płatków owsianych, 1 płaska łyżeczka nasion kopru włoskiego, 1 czubata łyżeczka płatków kokosowych, 2 czubate łyżki jogurtu naturalnego, 1 mała garść borówek amerykańskich, opcjonalnie: woda różana, 1 małe dojrzałe mango, 1/2 banana, 1/2 limonki, opcjonalnie: miód manuka

Wsyp płatki, nasiona kopru włoskiego oraz płatki kokosowe na małą patelnię ustawioną na średnim ogniu i praż, regularnie wstrząsając patelnią, aż lekko się przyrumienią. Przesyp je do miseczki i nałóż na nie jogurt. Postaw patelnię z powrotem na ogniu. Połóż na niej borówki i wlej trochę wody oraz, jeśli chcesz, kilka kropli wody różanej - nada ona borówkom niesamowity aromat. Duś owoce kilka minut, aż popękają, tworząc rzadki sos. Łyżką przełóż sos na jogurt. Odkrój jedną część mango tuż przy pestce, ponacinaj miąższ w kratkę, tak aby nie przeciąć skórki, i wciśnij skórkę do środka, aby wypchnąć kostki miąższu i uzyskać "jeżyka" (resztę mango zachowaj na inną okazję).

Obierz banana i pokrój w plasterki. Skrop mango i banana sokiem z limonki, przełóż do miseczki z jogurtem i zajadaj. Jeśli chcesz, możesz podać danie z 1 łyżeczką miodu.

Kalorie - 329 kcal

Tłuszcze - 8,3 g

Tłuszcze nasycone - 3,4 g

Białka - 9,1 g

Węglowodany - 53,5 g

Cukier - 19,7 g

Błonnik - 8,5 g

Czas przygotowania - 10 minut

Jedz białko na śniadanie [6 SPOSOBÓW]

Superfood? Co to jest?

To superjedzenie, które ma wyjątkowe właściwości prozdrowotne - jest bardzo bogate w składniki odżywcze i substancje pomagające zapobiegać chorobom. Superjedzeniem są takie dobrze nam znane rośliny, jak czosnek czy orzechy - źródło dobrych tłuszczów, witaminy E i przeciwutleniaczy. W ostatnich latach do superjedzenia zalicza się coraz więcej egzotycznych produktów, których większość można kupić w supermarketach: jagody goji - zawierają bardzo dużo antyutleniaczy, czyli związków zwalczających wolne rodniki, mają witaminę C, witaminy z grupy B i wiele mikroelementów (selen, żelazo, cynk, potas); nasiona chia - są w nich kwasy omega-3 i sporo białka; spirulina i chlorella - algi morskie bogate w białko, witaminy B, E, A oraz minerały (potas, magnez, cynk, wapń, selen, fosfor, żelazo), działają wzmacniająco i chronią wątrobę; jarmuż - zawiera sulforafan, przeciwutleniacz, który ma silne działanie antynowotworowe, a także karotenoidy oraz witaminę K.

Nasiona chia - starożytny sposób na zdrowie [12 PRZEPISÓW]

Premiera książki - 21 października

"Superfood na co dzień. Co jeść, by dobrze się czuć"

Jamie Oliver

Wydawnictwo Insignis


Więcej o: