Glicerol - Co to jest Gliceryna? Zastosowanie, właściwości, dawkowanie

Glicerol - popularnie zwany gliceryną - to organiczny związek chemiczny z grupy cukroli alkoholowych, będący najprostszym, trwałym alkoholem trójwodorotlenowym. Gliceryna znana jest ze swoich właściwości nawilżających - to składnik kremów, pomadek i innych produktów kosmetycznych. Może się jednak przydać również sportowcom, walczącym o większe mięśnie i spadek wagi.

Glicerol - wzór

Wzór sumaryczny gliceryny to C3H8O3. Glicerol (po łac. Glycerolum) jest syropowatą, bezbarwną cieczą - higroskopijną, przezroczystą i tłustą w dotyku. Ciecz ta miesza się bez ograniczeń z wodą, z uwagi na silne działanie hydrofilowe.

Glicerol posiada również cechy tłuszczolubne - tłuszcze otrzymywane są bowiem w procesie estryfikacji alkoholu glicerolu oraz kwasów tłuszczowych.

Białko serwatkowe - gdy trenujesz lub pragniesz schudnąć

Glicerol - otrzymywanie

Glicerol znajduje się w niektórych warzywach i owocach. Jego źródłem są tłuszcze roślinne oraz tłuszcze zwierzęce. Jest naturalną substancją, występującą w tłuszczach oraz olejach. Pewne ilości gliceryny można również znaleźć we krwi człowieka.

Choć glicerol jest stosowany między innymi jako składnik kosmetyków, płynów hamulcowych i chłodniczych, a nawet materiałów wybuchowych, znajduje on również zastosowanie w przemyśle spożywczym - jest składnikiem wyrobów czekoladowych, kakaowych, suszonych owoców, a także gum do żucia i suplementów diety dla sportowców.

Nie istnieje żadna górna granica spożycia gliceryny - uznaje się ją bowiem za substancję nieszkodliwą dla zdrowia. Udowodniono jednak, że w zbyt dużych ilościach może wpłynąć na pracę serca, żołądka, ciśnienie oraz poziom cukru we krwi. Dlatego też osoby, które posiadają problemy z układem krążenia, mają cukrzycę lub też nadciśnienie, powinny unikać spożywania gliceryny.

Glicerol - zastosowanie w sporcie

Glicerol posiada zdolność zwiększania objętości tkanki mięśniowej, dzięki zatrzymaniu wody w organizmie. To jedna z jego najważniejszych właściwości, która jest coraz chętniej wykorzystywana przez sportowców. Gliceryna przypomina w tym nieco kreatynę - zapobiega odwodnieniu organizmu, co zwiększa jego zdolności energetyczne i wysiłkowe.

Więcej wody w mięśniach oznacza po pierwsze więcej energii, a po drugie zwiększenie ich objętości - tkanka mięśniowa jest wówczas bardziej kurczliwa oraz pełniejsza. Oprócz tego, glicerol wykazuje również zdolność do zwiększania ilości transportowanego do komórek mięśniowych tlenu, hormonów anabolicznych, kreatyny i wszystkich substancji, przyczyniających się do ich prawidłowej, wydajnej pracy oraz poprawnego wzrostu. Może być zatem z powodzeniem stosowany przez wszystkich tych, którzy marzą o silnych, ładnie wyrzeźbionych mięśniach.

Budowanie masy - nowy zaskakujący sposób

Glicerol - spalanie tkanki tłuszczowej

Glicerol jest również składnikiem suplementów diety wspomagających odchudzanie. Odkryto bowiem, że potrafi oszukać organizm, na długo zapewniając mu uczucie sytości - co sprawia, że nie mamy ochoty na podjadanie, a więc jemy o wiele mniej.

Glicerol to naturalny prekursor glikozy, sprawiający, iż produkowana jest glukoza. Jej niedobór w organizmie prowadzi do zwiększenia apetytu i spadku energii - jesteśmy wówczas ospali i głodni. W normalnym procesie, ze zjedzonego pożywienia zostaje uwolniony glicerol, który następnie pozwala na wyprodukowanie glukozy. Jeśli więc dostarczymy glicerol do naszego ciała w postaci gotowej, zostanie szybko zamieniony na glukozę - w naszym ciele nie pozostaną zaś inne składniki pożywienia, które mogłyby się zamienić w dodatkowe kilogramy.

Gliceryna - dawkowanie

Gliceryna w aptece kosztuje naprawdę niewiele - zaledwie kilka złotych. Sportowcy, którzy pragną ją przyjmować powinni pamiętać o rozcieńczeniu jej w dużej ilości wody i o tym, że po okresie nawodnienia organizmu przychodzi moment, gdy nadmiar wody zostaje z niego usunięty - a zatem aby się później nie odwodnić, należy przyjmować dużo płynów.

Najrozsądniejsza dawka to około 10 gramów glicerolu, rozcieńczonych w przynajmniej 500 mililitrach wody. Najlepiej wypić taką mieszankę około 1,5 godziny przed treningiem.

Więcej o: