16 powodów dla których warto jeść gruszki

W rajskim ogrodzie rosła tuż obok jabłoni, ale nigdy nie dała się wplątać w działania Złego. Nie przegap sezonu na gruszki.

Artykuł pochodzi z magazynu Tylko Zdrowie. Do kupienia w środy z Gazetą Wyborczą.

 

Tylko Zdrowie

Gruszki:

1. Pomagają utrzymać równowagę psychiczną.

Średniej wielkości gruszka zawiera miedź w ilości równej 15 proc. dziennego zapotrzebowania. Miedź jest minerałem niezbędnym dla zapewnienia zdrowia centralnego układu nerwowego. Jony miedzi biorą udział w przewodzeniu sygnałów nerwowych między synapsami, wzmacniając i osłabiając niektóre połączenia. To wpływa na naszą zdolność uczenia się i zapamiętywania. Dodatkowo znajdująca się w gruszkach kwercetyna to przeciwutleniacz chroniący przed chorobą Alzheimera, a epikatechina chroni przed udarami, poprawia ukrwienie mózgu i wzmacnia pamięć.

2. Walczą z wolnymi rodnikami.

Co jest w gruszce najzdrowsze? Skórka! Ma znacznie więcej cennych składników niż sam miąższ. W skórce są przeciwutleniacze, flawonoidy, substancje przeciwzapalne, a nawet - antynowotworowe, jak kwas cynamonowy. To dlatego że skórka stanowi "pierwszą linię obrony" gruszki przed infekcjami i uszkodzeniami, a także zniszczeniami powodowanymi przez wolne rodniki.

3. Dostarczają witaminę K

A ta zapobiega krzepnięciu krwi i poprawia krążenie w organizmie. Osoby, których dieta obfituje w witaminę K (spożywają jej powyżej 108 mikrogramów dziennie), są o 45 proc. mniej zagrożone chłoniakami nieziarniczymi należącymi do najczęściej występujących nowotworów krwi niż te, które przyjmują jej poniżej 40 mikrogramów dziennie. Witamina K występuje w ciemnozielonych owocach i warzywach. Jest także wytwarzana przez bakterie jelitowe, więc przyjmowanie antybiotyków obniża jej poziom we krwi.

Dlaczego warto jeść szpinak?

4. Zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów

Błonnik z gruszek wiąże w przewodzie pokarmowym tzw. wtórne kwasy żółciowe, których nadmiar zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworu jelita grubego. Z kolei kwas hydroksycynamonowy obecny w tych owocach zapobiega rozwojowi guzów płuc i żołądka. Przeciwnowotworowe działanie ma również obecna w skórkach kwercetyna - silny przeciwutleniacz. W badaniach przeprowadzonych przez amerykańskie Narodowe Instytuty Zdrowia i Amerykańskie Stowarzyszenie Emerytów gruszki okazały się jednym z bardziej skutecznych pokarmów ograniczających ryzyko rozwoju raka przełyku.

5. Powstrzymują zwyrodnienie plamki żółtej

Antyoksydanty zawarte w tych owocach (głównie luteina i zeaksantyna) zmniejszają ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej, najczęstszej przyczyny utraty wzroku po 65. roku życia.

6. Wzmacniają serce

Gruszki są świetnym źródłem glutationu, przeciwutleniacza, który obniża wysokie ciśnienie krwi i zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu. Zawierają potas (średniej wielkości owoc dostarcza ponad 200 mg tego pierwiastka), minerał, który warunkuje prawidłową pracę mięśni, w tym serca. Obecna w nich kwercetyna zapobiega uszkodzeniom tętnic, a witamina K dba o sprawny przepływ krwi. Dzięki obecności sporej ilości pektyn gruszki obniżają poziom cholesterolu we krwi.

7. Łagodzą chroniczne zapalenia

Liczne flawonoidy i karotenoidy obecne w gruszkach mają silne właściwości przeciwzapalne, doskonale łagodzą bóle brzucha. Razem z jabłkami stanowią najcenniejsze źródło flawonoli spośród wszystkich owoców i warzyw, przy czym gruszki biją jabłka na głowę, jeśli chodzi o zawartość epikatechiny, flawonoidu o lekko gorzkim smaku, któremu kakao i czekolada zawdzięczają sławę leczniczego remedium.

8. Są dobrym źródłem błonnika.

Średniej wielkości gruszka dostarcza do 30 g błonnika, w tym pektynę, która zapobiega wzdęciom, zaparciom, usprawnia trawienie i chroni przed bolesnymi hemoroidami. Błonnik ułatwia przyswajanie witamin i minerałów z pożywienia, a także obniża poziom cholesterolu.

9. Zmniejszają ryzyko cukrzycy

Niektóre z gruszkowych flawonoidów poprawiają wrażliwość na insulinę, co zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2.

10.Wzmacniają kości

Gruszki zawierają bor, minerał, który pomaga organizmowi zatrzymać wapń. Jedzenie tych owoców jest więc świetną profilaktyką osteoporozy.

11. Są dobrym źródłem kwasu foliowego

A ten jest niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu i zapobiega wadom wrodzonym cewy nerwowej (m.in. rozszczepowi kręgosłupa). Gruszki są więc wskazane w diecie kobiet w ciąży.

12. Leczą zapalenie gardła

Sok z gruszek czy napar z gruszek z miodem łagodzą bóle gardła, leczą zapalenie strun głosowych i pomagają oczyścić drogi oddechowe z nadmiaru śluzu.

13. Zwalczają kamienie żółciowe

Dzieje się tak dzięki wysokiej zawartości kwasu jabłkowego, który pomaga rozpuszczać złogi w woreczku żółciowym. Są też bezpiecznym smakołykiem dla osób zmagających się z kamieniami nerkowymi, z uwagi na niską zawartość szczawianów.

14. Obniżają ryzyko niedoczynności tarczycy

Jako jedne z nielicznych owoców zawierają jod, minerał niezbędny do wytwarzania hormonów tarczycowych.

15. Leczą trądzik młodzieńczy

Gruszki poleca się w okresie dojrzewania, z uwagi na wysoką zawartość witamin, minerałów, a także składników wzmacniających układ odpornościowy, co sprzyja walce z trądzikiem, wypryskami i infekcjami skórnymi.

16. Chronią przed kacem

Tak twierdzą naukowcy z australijskiej rządowej agencji ds. nauki i badań CSIRO, którzy doszli do wniosku, iż sok z gruszek przyspiesza metabolizm alkoholu i nawet nieznacznie obniża jego poziom we krwi. Zważywszy że z ostatnich badań wynika, iż kumaryna zawarta w żubrówce odstrasza komary, najlepszym napojem na jesienne spotkania towarzyskie wydaje się żubrówka z sokiem gruszkowym.

Zdrowe śniadanie - 4 błędy, które popełniasz

Więcej o: