Jak odzwyczaić się od cukru?

Nie od dziś wiadomo, że cukier jest jednym z największych wrogów naszej diety. Ten składnik nie tylko źle wpływa na wygląd naszej sylwetki i stan zdrowia, ale również... uzależnia. Właśnie dlatego bardzo ważne jest, by na początku ograniczyć jego spożycie, a następnie - wyeliminować z codziennego jadłospisu. Jak to zrobić?

Cukier w Twojej głowie

To pierwsza faza, której nie możesz pominąć. Musisz sobie bowiem wytłumaczyć, dlaczego nie powinnaś sięgać po produkty zawierające nienaturalne cukry. Zastanów się, dlaczego chcesz je odstawić i jakie przyniesie Ci to korzyści.

Bardzo ważne jest też, by ustanowić sobie cel, np. schudnięcie kilku kilogramów, kupienie wymarzonej sukienki w mniejszym rozmiarze czy większa siła. Możesz je wypisać na dużym arkuszu i powiesić w widocznym każdego dnia miejscu - to będzie Twoja codzienna porcja motywacji.

Pewnie stwierdzisz, że słodycze dają Ci przyjemność i nie chcesz z nich rezygnować. Pomyśl jednak, czy chwila błogości jest warta późniejszych wyrzutów sumienia i kilku dodatkowych kilometrów przebiegniętych na bieżni.

Faza ograniczenia i kontroli

Jeśli Twoja codzienna kawa zawiera trzy łyżeczki cukru, to nie będziesz mieć łatwego zadania. Nie musisz od razu pić gorzkiej, jednak zacznij wsypywać dwie łyżeczki, po czasie jedną, a na końcu... wcale. Dokładnie obserwuj swoje odczucia i redukuj ilość cukru dopiero, kiedy przyzwyczaisz się do bardziej gorzkiego smaku.

Odkryj 8 największych wpadek dietetycznych!

Kontroluj też, w jakich porach i sytuacjach masz największą ochotę na słodkie produkty i zapisuj swoje obserwacje. Po czasie zobaczysz, że zjadłaś batonik, ponieważ nie miałaś czasu na porządne śniadanie w domu lub po prostu nudziłaś się podczas wykładu czy prezentacji. Taka wiedza pozwoli Ci uświadomić sobie, że w większości przypadków sięgasz po słodycze bez kontroli i nie zawsze wtedy, kiedy masz na nie wielką ochotę. To już duży krok, ku ich ograniczeniu.

Nie wkładaj do koszyka

Pewnie nie raz przyłapałaś się na tym, że kupujesz słodycze bezwarunkowo. Wkładasz ciasteczka do koszyka, bo "może goście wpadną", na zapas czy "czarną godzinę". Jeśli jednak w Twojej szafce zabraknie łakoci, prawdopodobieństwo, że specjalnie ubierzesz się i pójdziesz do sklepu po słodycz - maleje. Poza tym, nie robisz sobie ochoty na to, co kryjesz w swoich kuchennych zakamarkach i nie bierzesz ich pod uwagę zastanawiając się, co zjeść w danym momencie.
Jeśli naprawdę zależy Ci na odzwyczajeniu się od cukru, powinnaś uprzedzić rodzinę i bliskich, by nie sprawiali Ci prezentów w postaci czekoladek, bombonierek czy innych słodzonych produktów. Jeśli już je dostaniesz - oddaj komuś innemu.
Co z oczu, to z serca!

Czas na z(a)miany

Organizm jest skonstruowany tak, że potrzebuje uzupełnienia wszystkich makroelementów, w tym cukrów. Mówimy tu jednak o cukrach naturalnych, których nie znajdziesz w kawałku ciasta z karmelem. Na szczęście są produkty, które pozwolą Ci na zastąpienie tradycyjnego cukru, tymi naturalnymi. Zamiast jogurtu o smaku truskawkowym kup naturalny i wrzuć naturalne truskawki czy inne owoce, które lubisz. Z owoców zrobisz też pyszne koktajle, które świetnie sprawdzą się w codziennych śniadaniach. Zamieniaj przyprawy zawierające cukier (np. wegeta) na takie, które są naturalnie słodkie, np. mielona papryka. Słodzony napój zastąp wyciskanym sokiem lub wodą z cytryną, a batonik - gorzką czekoladą.

Dbaj o urozmaicenie

By Twój samochód był sprawny i jeździł, potrzebujesz odpowiedniego paliwa - benzyny, ropy lub gazu. Tak samo jest z organizmem - jeśli chcesz mieć energię i siłę, potrzebujesz odpowiedniego "paliwa" z pożywienia. Jeśli dostarczysz go za mało lub będzie ono złej jakości,  dopadnie Cię głód. Właśnie w tych momentach najczęściej sięgasz po słodycze, ponieważ one gwarantują Ci  szybki przyrost energii, ale niestety równie szybki spadek. Kluczem do sukcesu jest dostarczenie odpowiednich ilości białka, tłuszczów i węglowodanów, dzięki którym wyeliminujesz napady głodu, uczucie ssania w żołądku, a przede wszystkim ochotę na słodycze. Pamiętaj, by jeść zdrowe, nieprzetworzone produkty - ryby, mięso, warzywa i owoce, które nasycą Cię i uzupełnią braki witamin.

Jeśli będziesz trzymać się naszych rad, to gwarantujemy, że po pewnym czasie słodycze nie będą już Cię tak kusić, a ulubiony batonik będzie dla Ciebie po prostu.. za słodki. Daj sobie czas i dbaj o "paliwo", jakiego dostarczasz swojemu organizmowi. Powodzenia!

Więcej o: