Jakie warzywa jeść zimą?

Zimą, kiedy świeżych warzyw nie ma pod dostatkiem, możesz wybierać kiszonki, warzywa strączkowe czy mrożone. Zobacz, dlaczego poleca je dietetyk Wioleta Urban (Okiem Dietetyka).

Przecier pomidorowy

Warzywa surowe czy gotowane - jakie jeść?

Warto wzbogacić swoje menu o przecier pomidorowy, który poza sezonem jest lepszą opcją niż surowe pomidory. Przecier może nie zawiera dużo witaminy C, ale na pewno jest najlepszym źródłem likopenu - silnego przeciwutleniacza, który chroni przed nowotworami. Wszelkiego rodzaju przeciery, pomidory w puszce, koncentraty pomidorowe są wręcz zbawienne w czasie kiedy nie mamy dostępu do nowalijek.

Warzywa strączkowe

Hummus - pyszne białko. Przygotujesz go z ciecierzycy.

Groch, soczewica, ciecierzyca, soja, wszelkiego rodzaju fasole - są dostępne przez cały rok w formie suszonej, jednak zimą szczególnie smakują. Polacy rzadko sięgają po to doskonałe źródło białka i błonnika w diecie, a szkoda. Strączki doskonale sycą, dostarczają wielu witamin z grupy B, magnezu, fosforu, potasu i innych. Bardzo dobrze wpływają też na profil lipidowy, utrzymują cholesterol na właściwym poziomie, minimalizują ryzyko wystąpienia choroby wieńcowej.

Mrożonki, warzywa korzeniowe, kiszonki i dynia

Antyoksydanty, karotenoidy i polifenole - znajdziesz je w warzywach.

Mrożonki są bardzo cennym źródłem witamin i składników mineralnych. Warzywa korzeniowe, o ile ich nie rozgotujemy, są genialnym źródłem energii, witamin, składników mineralnych i antyoksydantów. Prym wiedzie burak, obok niego postawiłabym selera, marchew, a także niedoceniany i mało znany pasternak. Nie mogłabym nie wspomnieć o kiszonkach - kapuście i ogórkach kwaszonych. To doskonałe źródło witamin, przeciwutleniaczy oraz pozytywnie działających bakterii probiotycznych.

Jesienią nie zapominajmy o dyni. Polecam pyszny krem z dyni z dodatkiem tłoczonego na zimno oleju rzepakowego, gałki muszkatołowej i odrobiną prażonych płatków migdałowych. Jeśli ktoś woli ostrzejsze smaki to zupę taką można doprawić kurkumą, chilli i imbirem - podać ją z sezamem i łyżką mleka kokosowego.

Artykuł przygotowała dietetyk Wioleta Urban (Okiem Dietetyka).

Więcej o: