Co siedzi w batonach zbożowych?

Batony zbożowe to ulubiona przekąska aktywnych. Są słodkie i pyszne, a przy tym zdrowe. Czy aby na pewno? Może lepiej takie batony przygotować w domu? Dietetyk, Basia Baranowska analizuje skład popularnych batonów zbożowych.

CO SIEDZI W TWOICH ULUBIONYCH PRZEKĄSKACH? BIERZEMY POD LUPĘ SKŁAD I KALORYCZNOŚĆ MARSA, HOT DOGA I BURGERA. SPRAWDŹ!

Baton musli cherry Nestle

Skład: pełnoziarniste płatki owsiane (34%), pszenica pełnoziarnista (6,4%), ryż, mąka pszenna, mąka kukurydziana, mąka pszenna słodowana, syrop glukozowy, syrop cukru inwertowanego, ekstrakt słodowy jęczmienny, sub. utrzymująca wilgotność (sorbitol), wiśnie liofilizowane (2,1%), żurawiny słodzone suszone (cukier, żurawiny, olej słonecznikowy), olej palmowy, otręby owsiane, cukier, miód, emulgatory (lecytyna sojowa, mono i diglicerydy kwasów tłuszczowych), syrop cukru brązowego, sól, aromat, przeciwutleniacz (mieszanina tokoferoli), melasa cukru trzcinowego, regulator kwasowości (fosforan trójsodowy), substancje wzbogacające (witaminy i składniki mineralne).

1 batonik - 40 g: 152,80 kcal; białko - 2,32 g; węglowodany: 26,80 g; tłuszcz - 2,88 g

Baton, który w składzie ma niestety niewiele dobrego. Po odpakowaniu z kolorowego papieru znajdziemy rownie kolorowy mix, który nakarmi tylko nasze oczy W składzie znajdziemy niewiele składników odżywczych (pełnoziarniste płatki owsiane w oszałamiającej ilości 34% na 100% produktu, pszenica pełnoziarnista 6,4%/ 100%) natomiast całą masę składników wysokoprzetworzonych (wiśnie liofilizowane, syrop cukru inwertowanego, sorbitol) oraz substancje, które moga mieć szkodliwy wpływ na zdrowie (fosforan trójsodowy, używany w celu uchronienia produktu przed wysychaniem). Cukier, którego sporo możemy uświadczyć w opisywanym batonie i który na nasze nieszczęście wkupił się w łaski przemysłu spożywczego i nie opuszcza kluczowych produktów znanych marek, nie powinien być tak wysokodostępny w produktach fit. Co ciekawe i dające do myślenia, choć samo hasło "cukier" pojawia się w składzie często, jego faktyczna ilość na 100g produktu nie jest podana.  Dalej, patrząc na zawartość substancji słodzących, oprócz cukru znajdziemy m.in. syrop glukozowy i syrop cukru inwertowanego, który mają niekorzystny wpływ na gospodarkę hormonalną, m.in. zaburzając poprawne funkcjonowanie ośrodka głodu i sytości.

Batonik musli bananowo - czekoladowy Crunchy

Skład: syrop glukozowo- fruktozowy, polewa, płatki owsiane, chrupki kukurydziane, chips bananowy, rodzynki, tłuszcz roślinny, ananas, jabłko, płatki kokosowe, ziarna słonecznika, lecytyna sojowa - emulgator, sól, aromat.

1 batonik - 40 g: 143 kcal; białko - 1,8 g; węglowodany - 23 g; tłuszcz - 4,8 g

Niestety, ale tutaj jeszcze gorzej! Po haśle skład, zawsze w pierwszej kolejności pojawia się składnik główny produktu, tu pojawia się syrop i to w dodatku opisywany już wcześniej. W tej opcji jeszcze bardziej przetworzony, fruktoza z cukrem owocowym w tym przypadku nie ma nic wspólnego Daje do myślenia, nieprawdaż!? Samo zło i tłuszczu jeszcze więcej niż w przypadku poprzednika. Baton ma być z założenia bananowo-czekoladowy, a istnienia ani bananów ani czekolady zweryfikować najzwyczajniej w świecie się nie da.  Zdecydowanie odradzam!

Baton 7 zbóż śliwkowy z musli w polewie jogurtowej Bakoma

Skład: zboża 30% (płatki: owsiane, jęczmienne, żytnie, mąka ryżowa, mąka pszenna, kasza jaglana, mąka gryczana), polewa jogurtowa 20% (cukier, tłuszcz roślinny, serwatka w proszku, odtłuszczone mleko w proszku, proszek jogurtowy 2%, tłuszcz, aromaty, emulgatory: L lecytyna sojowa, E476), syrop glukozowy, oligofruktoza, brzoskwinia suszona 5% ( brzoskwinia, mąka ryżowa), płatki kukurydziane (kukurydza, cukier, sól, ekstrakt słodowy jęczmienny, emulgator mono- i di glicerydy kwasów tłuszczowych), substancja słodząca: sorbitol, jabłko suszone (jabłko, regulator kwasowości: kwas cytrynowy), ananas kandyzowany (cukier trzcinowy, ananas, regulator kwasowości: kwas cytrynowy), tłuszcz roślinny, cukier trzcinowy, substancja utrzymująca wilgoć: glicerol; regulator kwasowości: kwas cytrynowy, aromat, sól morska.

1 batonik - 30 g: 116 kcal; białko - 1,4g; węglowodany - 19,1g, w tym 8,1g cukru; tłuszcz - 3,3g, błonnika - 2,8g

W składzie tego produktu mamy większy wybór zbóż, ale martwi i zastanawia ta polewa jogurtowa Nie wszystkie dodatki do żywności "E" są złe. Tutaj jednak E 476, czyli polirycynooleinian poliglicerolu to dodatek otrzymany się z oleju rzepakowego i estrów glicerynowych. Stosowany jest on m.in. w produktach przeznaczonych do smarowania pieczywa o zredukowanej zawartości tłuszczu, do gotowych sosów sałatkowych oraz słodyczy na bazie kakao i czekolady. Stosowany jest po to, aby poprawić konsystencje produktów. W testach przeprowadzanych na zwierzętach, przy podawaniu dużych dawek tej substancji, obserwowano ponoć powiększenie wątroby i nerek. Wg Federacji konsumentów spożywanie produktów z tym dodatkiem nie jest wskazane, a niestety znajdziemy go w wielu spożywczych przekąskach Dlaczego jednak ma swoje zastosowanie również w kategorii produktów "fit"? Można postawić pytanie dlaczego tak wiele miejsca pozostawiłam na rozpisanie się o jednym dodatku. Odpowiedź jest prosta; niby jeden dodatek ale ma ogromny i niekoniecznie prozdrowotny udział w składzie całego produktu, wpływając zdecydowanie negatywnie na jego jakość. Baton miał być śliwkowy, ale producent albo zapomniał o wymienieniu jej w składzie, albo po prostu o dodaniu jej do produktu.  Jest za to brzoskwinia w oszałamiającej ilości 5% na 100% produktu.

Baton Nestle Fitness

Skład: ziarna zbóż (55%) [pszenica pełnoziarnista (33,4%), ryż (21,6%)], cukier, syrop glukozowy, syrop cukru inwertowanego, ekstrakt słodowy jęczmienny, olej palmowy, substancja utrzymująca wilgoć (glicerol), syrop cukru brązowego częściowo inwertowanego, sól, aromat, emulgator (lecytyny - lecytyna słonecznikowa), regulator kwasowości (fosforany sodu ), przeciwutleniacz (mieszanina tokoferoli), substancje wzbogacające.

1 batonik - 23,5 g: 89,53 kcal; białko - 1,32 g; węglowodany - 16,97 g; tłuszcz - 1,67 g

Lepiej. Mamy ziarna zbóż, które stanowią ponad 50% całości produktu. Jest pełnoziarnista pszenica (choć niestety producent stawiając na pszenicę postawił tutaj na najtańsze zboże. Dobrze o tyle o ile pełnoziarniste...), ryż. Natomiast dodatki chemiczne te same. To dziwić nie powinno, wszak produkt z założenia ma smakować i jak najdłużej utrzymywać świeżość. Jednak przede wszystkim z założenia powinien być "fit", a składniki takie jak fosforan sodu, syrop glukozowy, syrop cukru inwertowanego nie mają na nasze zdrowie dobrego wpływu. Faktem jest iż ma niewiele kalorii, ale porcja jest naprawdę niewielka.

Baton orzechowy Corny

Skład: prażone płatki zbożowe 25% - owsiane i pszenne, syrop glukozowo-fruktozowy, mąka pszenna ryżowa i kukurydziana, orzechy laskowe 8%, płatki kukurydziane, cukier brązowy, syrop glukozowy, tłuszcz kokosowy, cukier, prażone wiórki kokosowe, prażone migdały, prażone ziarna sezamu, miód, sól, słód jęczmienny, substancje spulchniające E 450, E 500, karmelizowany syrop cukrowy.

1 batonik - 50 g: 212 kcal; białko - 4 g; węglowodany - 30,70 g; tłuszcz - 8,10 g

Chyba najlepsza z wyżej wymienionych opcji. Baton zdecydowanie najbardziej pożywny, spora porcja. Ale, powtórzę sie po raz piąty w tym artykule, wszystkie składniki - i te lepsze (orzechy, miód, płatki zbożowe) i te mniej dobre pod kątem wartości odżywczych (płatki kukurydziane, prażone wiórki kokosowe) oblane są syropem glukozowo-fruktozowym, który ma fatalny wpływ na wątrobę, co skutkuje powiększającym się obwodem talii i pasa. Czy tego pragną osoby "fit"?

Batony zbożowe - przepis

Zaletami tych produktów będzie jedynie wygoda.  Wchodzimy do sklepu, kupujemy batonik, który w każdej chwili możemy spożyć.  Ja jednak namawiałabym was do przygotowania takiego batona, ba blachy batonów (bowiem składniki wypiekają się połączone razem w piekarniku; można też przygotować je na zimno ) samemu - oszczędzacie w ten sposób pieniądze i z ręką na sercu możecie przyznać się do bycia fit!

Nie patrzmy na niewielką, w większości przypadków, ilość kcal w tej kategorii produktów. Bardziej kaloryczna, ale nieprzetworzona, zdrowsza i bogatsza w składniki odżywcze inna fit-przekąska jak owoc (najprostsze jest zawsze najlepsze!) będzie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż spożycie wątpliwie "fit" batona.

Artykuł napisała Basia Baranowska, dietetyk, specjalista ds. żywienia i żywności, instruktorka fitness z klubu Pure Jatomi Fitness.

Kaloryczność i opis składu batonów pochodzi ze strony ilewazy.pl

Zdjęcia pochodzą ze stron: nova24.pl; a.pl; frisco.pl; nestle.pl.

Więcej o: