Co siedzi w słonych przekąskach?

Chipsy, prażynki, paluszki, popcorn... słonym przekąskom trudno się oprzeć! Zobacz, co w nich siedzi i ile mają kalorii. Pomoże w tym analiza Anety Łańcuchowskiej z Poradni Dietetycznej "hälsa" (halsa.pl).

CO SIEDZI W TWOICH ULUBIONYCH PRZEKĄSKACH? BIERZEMY POD LUPĘ SKŁAD I KALORYCZNOŚĆ MARSA, HOT DOGA I BURGERA. SPRAWDŹ!

PALUSZKI LAJKONIK

100 g - 390 kcal; białko w 10,60 g; węglowodany: 78,10 g; tłuszcz 4 g

Skład: mąka pszenna, sól 3,5%, tłuszcz roślinny, drożdże, regulator kwasowości: wodorotlenek sodu substancje spulchniające: wodorowęglan amonu, wodorowęglan sodu jęczmienny ekstrakt słodowy, może zawierać śladowe ilości ziarna sezamu

Paluszki przede wszystkim zawierają dużą ilość soli. Sól w nadmiarze wpływa niekorzystnie na zdrowie, m.in. zwiększa ryzyko nadciśnienia. Poza tym paluszki zawierają sporą ilość tłuszczów. Tłuszcze są niezbędne dla naszego organizmu, gdyż są źródłem energii, jednak pamiętajmy, że najzdrowsze są tłuszcze nienasycone, głownie omega-3 i -6, natomiast ilość tłuszczów nasyconych (takich, jak te zawarte w tych paluszkach) powinniśmy ograniczać w diecie. Ponadto tłuszcze roślinne utwardzone zawierają wysoki poziom kwasów trans tłuszczowych, które zwiększają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

Wodorotlenek sodu, jako regulator kwasowości, jest substancją zwiększającą kwasowość środków spożywczych lub wnoszącą do nich kwaśny smak. Regulatory kwasowości prowadzą do zaburzeń gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu, co wiąże się w konsekwencji z zakwaszeniem organizmu. Substancje spulchniające natomiast mogą wywoływać bóle brzucha i powodować wzdęcia.

CHIPSY PAPRYKOWE LAYS

100 g - 524 kcal; białko: 6.1 g; tłuszcz: 31,7 g; weglowodany: 51,4 g

Skład: ziemniaki, olej roślinny (w tym 32% oleju słonecznikowego w mieszance olejów roślinnych), sól, preparat aromatyzujący o smaku papryki: bułka tarta pszenna, papryka, cukier, fruktoza, maślanka w proszku (z mleka), cebula w proszku, czosnek w proszkuwzmacniacz smaku: glutaminian monosodowy, 5'-rybonukleotydy disodowe aromaty, barwnik: ekstrakt ?z papryki , regulator kwasowości: kwas cytrynowy, kwas jabłkowy

Chipsy to bardzo kaloryczna, tłusta przekąska, niedostarczająca do organizmu żadnych wartości odżywczych. Są bogate w sztuczne aromaty, cukier i co najważniejsze, zawierają glutaminian monosodowy, który może wywoływać nadpobudliwość, dodatkowo powoduje niekorzystny wpływ na przewodnictwo nerwowo-mięśniowe oraz zwiększa ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości.

CHIPSY LAYS PROSTO Z PIECA

100 g - 415 kcal; białko: 5,50 g; węglowodany: 74 g; tłuszcz: 9,50 g

Skład: płatki ziemniaczane, skrobia, olej słonecznikowy, cukier, mąka pszenna, emulgator (lecytyna sojowa), glukoza, sól, barwnik (kurkumina)

To ma być mniej kaloryczna wersja tradycyjnych chipsów i faktycznie troszkę ograniczono kalorie, ale tak czy inaczej zawierają one sporo cukru i tłuszczu, w konsekwencji przyczyniają się do otyłości czy nadciśnienia. Chipsy te nie zawierają jednak glutaminianu sodu w porównaniu do tradycyjnych chipsów.

POPCORN NA MAXA (BIEDRONKA):

100g - 427 kalorii; białko: 10,4 g; węglowoodany 59,6 g, w tym cukry 0,8 g; tłuszcz 13,1 g, w tym nasycone 5,7 g; błonnik 14,1 g; sód 0,31 g

SKŁAD: ziarno kukurydzy pękającej, sól (1,5%), aromat maślany, barwnik E160b.

Popcorn, jak wszystkie przekąski węglowodanowe, jest kaloryczny. Natomiast zawarta w nim sól może powodować nadciśnienie. W porównaniu do chipsów czy paluszków, w składzie popcornu nie ma nic niepokojącego, barwnik E160b to naturalny pomarańczowoczerwony barwnik terpenowy, będący mieszaniną karotenoidów, otrzymywany naturalnie z nasion drzewa tropikalnego.

PRAŻYNKI ZIEMNIACZANE O SMAKU ZIELONEJ CEBULKI

100 g - 576 kcal; białko: 3,40 g; węglowodany: 52,70 g; tłuszcz: 39 g

SKŁAD: skrobia ziemniaczna, płatki ziemniaczane, tłuszcz roślinny, sól i przyprawy

Głównym zarzutem pod adresem prażynek jest ilość i jakość tłuszczu w nich zawarta. Prażynki w swym składzie posiadają dużą ilość tłuszczów nasyconych. Ponadto tłuszcze roślinne utwardzone zawierają wysoki poziom kwasów trans tłuszczowych, które zwiększają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.

Słone przekąski przeanalizowała Aneta Łańcuchowska z Poradni Dietetycznej "hälsa" (halsa.pl).

Kaloryczność ze strony ilewazy.pl

Zdjęcia pochodzą ze stron: ceneo.pl; mnz.pl; fresh.pl; legendgroup.pl;sklep.koperek.pl.

Więcej o: