Co siedzi w burgerze?

Dietetyczka Monika Hajduk (perfectdiet.pl) rozebrała na czynniki pierwsze popularne ostatnio burgery. Ile mają kalorii? Jak często można sobie na nie pozwolić? Czy istnieje zdrowy odpowiednik?

CO SIEDZI W TWOICH ULUBIONYCH PRZEKĄSKACH? BIERZEMY POD LUPĘ SKŁAD I KALORYCZNOŚĆ MARSA, HOT DOGA I BURGERA. SPRAWDŹ!

Z burgerowni czy z fast foodu?

Modny teraz burger z małych budek to duża dawka kalorii i szkodliwych dla zdrowia tłuszczów typu trans, porównywalna z daniami serwowanymi w restauracjach typu fast food. Nawet jeśli danie przygotowywane jest na miejscu, a nie w wyniku odgrzewania półproduktów (jak w przypadku większości sieciówek), nie ma pewności co dokładnie znajduje się w jego recepturze. Nie wiemy, czy ta stuprocentowa wołowina nie jest wzbogacona o składniki konserwujące i przyprawy z dodatkiem szkodliwego dla zdrowia glutaminianu sodu oraz na bazie jakich składników przygotowany jest sos dodawany do dania.

Jaki wybrać?

Decydując się na tego typu danie lepiej wybrać pieczywo pełnoziarniste zamiast bułki pszennej, chudsze mięso (np. kurczak lub indyk) i poprosić o dodatkową porcję warzyw. Warto również zrezygnować z frytek oraz poprosić o sos podany w osobnym pojemniku. Wtedy łatwiej kontrolować jego ilość.

Można zjeść, ale raz w miesiącu i nie na kolację

Burgery należy spożywać jak najrzadziej i zalecenie to dotyczy nie tylko osób dbających o linię, ale także osób z prawidłową masą ciała. Spożywane w nadmiarze wysokokaloryczne i bogate w tłuszcz potrawy przyczyniają się do powstawania zaburzeń gospodarki lipidowej i otłuszczenia narządów. To również szybka droga do takich chorób, jak miażdżyca i nadciśnienie tętnicze. Warto zatem traktować je jako okazjonalną przyjemność, spożywaną na przykład raz w miesiącu. Lepiej również potraktować je jako posiłek obiadowy (nie wieczorny), a przyjętą energię zrekompensować w postaci większej dawki ruchu.

Kalorie

Większość kalorii burgera pochodzi z tłuszczu, który organizm najszybciej przekształca właśnie na tkankę tłuszczową. Dokładne oszacowanie wartości energetycznej produktu możliwe jest wyłącznie przy znajomości składu i gramatury wszystkich składników użytych do przygotowania potrawy. Określiliśmy szacunkowo kaloryczność spotykanych burgerów:

Klasyczny - 655 kcal

burgerownia - co zjeść?

shutterstock

smażona wołowina 200 g: rostbef: ok. 300 kcal; tłuszcz użyty do smażenia: 10 g, ok. 90 kcal - 390 kcal

bułka pszenna 60 g: 160 kcal

sos majonezowo-czosnkowy 2 łyżeczki (ok. 26 g): 105 kcal

Heart Attack - 800 kcal

fot. Paweł Małekfot. Paweł Małek

smażona wołowina 200 g: rostbef: ok. 300 kcal; tłuszcz użyty do smażenia: 10 g, ok. 90 kcal - 390 kcal

bułka pszenna 60 g: 160 kcal

ser żółty 2 plasterki (20 g): ok. 80 kcal

smażony bekon 2 plasterki (20 g): ok. 90 kcal + tłuszcz użyty do smażenia: 10 g: 90 kcal

sos barbecue 2 łyżeczki (20 g): 35 kcal

Zdrowy burger - przepis

Przygotuj kanapkę sama! Wybierz wieloziarnistą bułkę żytnią (zwróć uwagę, czy na pierwszy miejscu w jej składzie jest mąka żytnia albo przynajmniej mąka pszenna, a zaraz po niej żytnia, ważne, by nie zawierała barwnika - karmelu; im krótsza lista składników tym lepiej!). Włóż do niej przygotowane beztłuszczowo mięso (z kurczaka lub indyka). Przygotuj sos na bazie naturalnego jogurtu, koperku i czosnku albo dodaj łyżeczkę mascarpone. Burgera zjedz z bogatym w zdrowe tłuszcze awokado i pomidorem.

Odchudzony - 435 kcal

odchudzony burger z awokado

shutterstock

bułka pełnoziarnista 60 g: ok. 160 kcal

grillowany kurczak 100 g: 120 kcal

awokado 2 plastry 30 g: 60 kcal

ser mascarpone 1 łyżka (25 g): 95 kcal

Artykuł opracowała dietetyk Monika Hajduk (perfectdiet.pl)

Więcej o: