Szpinak. Bogactwo antyoksydantów i witamin

Szpinak jest bogaty w antyoksydanty, żelazo i kwas foliowy. Czas zatrzeć przykre wspomnienia z dzieciństwa, kiedy to szpinak był dla nas niesmaczną, zieloną papką. Warto jeść go tylko w towarzystwie jogurtu, sera lub jajek. Przekonaj się, dlaczego.

Szpinak - pochodzenie

Szpinak pochodzący ze środkowo-zachodniej Azji, do Europy został przywieziony w XIV wieku wprost ze starożytnej Persji. Jego nazwa prawdopodobnie pochodzi od Perskiego "aspanakh", oznaczającego "zieloną dłoń". Pod koniec XIX wieku zaczęto przyrządzać z niego lecznicze wino. Teraz szpinak cieszy się ogromną popularnością na całym świecie.

Szpinak - źródło witamin i antyoksydantów

Szpinak to wyjątkowo cenne warzywo liściaste - bogate w witaminy i składniki mineralne. Zawiera potas, foliany, żelazo, a także witaminy C, E, K, betakaroten i witaminy z grupy B. Zasobny jest w antyoksydanty - luteinę, neoksantynę oraz kwercetynę. Ze względu na duże ilości potasu, śmiało można polecić go osobom z nadciśnieniem. Szpinak jest również doskonały dla osób zmagających się z anemią, ponieważ zawiera żelazo, niezastąpione w produkcji czerwonych krwinek. Cenny jest również dla kobiet ciężarnych ze względu na zawarty w nim kwas foliowy, niezbędny w zapobieganiu wadom układu nerwowego płodu. Dodatkowo betakaroten i inne przeciwutleniacze biorą czynny udział w profilaktyce przeciwnowotworowej oraz przeciwmiażdżycowej, natomiast witaminy z grupy B, w które szpinak jest bogaty, skutecznie obniżają poziom cholesterolu we krwi.

Szpinak jest źródłem antyoksydantów.www.hpba.pl

Szpinak - uwaga na kwas szczawiowy

Wartości odżywcze szpinaku zmniejsza jednak występujący w jego liściach kwas szczawiowy. Szczawiany wpływają odwapniająco na organizm. Ich nadmiar może przyczyniać się do powstawania kamicy szczawianowo-wapniowej. Szczawiany utrudniają wykorzystanie wapnia, wiążąc się z nim i tworząc trudno rozpuszczalne sole.

Na szczęście ochronę organizmu przed ubytkiem mikroelementów można zapewnić, jeśli będziemy jeść szpinak razem z produktami bogatymi w wapń. Dlatego dodajmy do szpinaku jogurt naturalny, ser typu feta czy jajka. Spożycie szpinaku powinny ograniczać osoby z artretyzmem, reumatyzmem, chorobami nerek, wątroby czy trzustki.

SZPINAK TO SKŁADNIK ZIELONYCH KOKTAJLI.

Przepis ze szpinakiem - Makaron w sosie szpinakowo-serowym - ok. 440 kcal

120g fileta z piersi kurczaka, ok. 17 sztuk makaronu penne, pełnoziarnistego (33g, masa przed ugotowaniem), 2 duże garście świeżego szpinaku, 1 duży pomidor (200g), 1 plasterek sera pleśniowego np. Rokpol (25g)

Kurczaka oprószyć ulubionymi przyprawami, usmażyć bez tłuszczu na patelni teflonowej. Do kurczaka dodać liście szpinaku, chwilę dusić. Dodać ser pleśniowy (poczekać do momentu rozpuszczenia), następnie dodać pokrojonego pomidora, przyprawić pieprzem i dusić jeszcze wszystko przez ok. 2-3 min. Wymieszać z makaronem.

Artykuł przygotowała Agata Skonieczna z Poradni Dietetycznej "hälsa"

Dieta oczyszczająca. Jak stosować ją bezpiecznie?

 

 

Więcej o: