Czy można odchudzić tylko brzuch?

Płaski brzuch to według trenerów to, po co najczęściej przychodzimy do klubu fitness. Czy ćwiczenia pozwalają eliminować tłuszcz tylko z brzucha? Czy tłuszcz spalamy jednak równomiernie? Na to pytanie odpowiada Sebastian Obirek, ekspert firmy Twój Fitness.

Płaski brzuch, a co z resztą?

Bardzo często zdarza się, że trenujące osoby chcą spalać tłuszcz z wybranych miejsc, np. brzucha. Niestety, żadne ćwiczenia wykonywane w setkach czy tysiącach powtórzeń nie dają nic oprócz przeciążenia i przepalenia mięśni. Tłuszcz odkłada się i spala w naszym organizmie równomiernie. Uzależnione jest to od genów i poziomu hormonów.

Dieta to klucz do sukcesu

Co możemy zatem zrobić, by efektywnie pozbyć się „wroga”? 70% sukcesu to dobrze zbilansowana dieta, tzw. low carb, która charakteryzuje się niską zawartością węglowodanów. W pierwszej kolejności spożywamy węglowodany o niskim indeksie glikemicznym (jedynym wyjątkiem jest posiłek po treningu). Kosztem mniejszej ilości węglowodanów, zwiększamy proporcje spożywanego białka i zdrowych tłuszczy, głownie roślinnych. Pamiętajmy jednak, by nie łączyć węglowodanów i tłuszczy w jednym posiłku. Oprócz tego dietę wzbogacamy o większą ilość zielonych warzyw i owoców, które dostarczą naszemu organizmowi niezbędnych witamin i minerałów.

Jedz mało, ale często

Niezwykle ważne jest także ustalenie odpowiedniej ilości spożywanych posiłków. Powinniśmy ich spożywać średnio 6-8 w ciągu dnia, ale zdecydowanie mniejszych. Niezwykle pomocne podczas planowania diety jest także określenie Podstawowej Przemiany Materii (PPM) i pilnowanie, by ilość przyjmowanych kalorii zgadzała się z tym wskaźnikiem. W miarę upływu czasu i przyzwyczajania organizmu do zmiany sposobu żywienia, możliwe jest modyfikowanie ilości spożywanych kalorii. „Jeśli waga pomimo naszych podjętych wysiłków nie drgnie, powinniśmy zmniejszyć ilość kalorii o 100-200/dzień, a jeśli spada, ale bardzo powoli - o 50-100kcal/dzień. Redukcja ta powinna dotyczyć głównie węglowodanów. Jeśli natomiast jesteśmy zadowoleni z ubytku masy, nie zmieniamy nic, ewentualnie możemy nieznacznie podnieść kaloryczność naszych posiłków” - podkreśla Sebastian Obirek.

Odpowiedzi udzielił Sebastian Obirek, ekspert firmy Twój Fitness.

Więcej o: