Rzeżucha. Wzmacnia i upiększa

Rzeżucha kojarzy się zwykle ze świętami, jednak warto ją jeść przez cały rok! Roślinka ta poprawia odporność, wspomaga leczenie trądziku, wzmacnia włosy i paznokcie, jak również ułatwia trawienie. Dowiedz się więcej właściwościach zdrowotnych rzeżuchy, o tym jak ją sadzić i w jakiej postaci jeść.

Rzeżucha - pochodzenie

Rzeżuchę uprawia się na świecie od niepamiętnych czasów. Pochodzi ona z północnowschodniej Afryki oraz południowozachodniej Azji. W Polsce pierwsze wzmianki na jej temat pojawiły się w czasach panowania Władysława Jagiełły. Podobno już wtedy powstał zwyczaj domowej hodowli rzeżuchy w celu udekorowania wielkanocnych stołów. Jednak niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że rzeżucha nie tylko "cieszy oczy", ale przede wszystkim działa wyśmienicie na nasze ciało i zdrowie.

Zobacz: Szpinak. Bogactwo antyoksydantów i witamin

Rzeżucha jest bardzo prosta w uprawie i wymaga niewielkiego nakładu pracy.www.polki.pl

Rzeżucha - jak ją wyhodować?

Nie trzeba być mistrzem ogrodnictwa, żeby wyhodować przepiękną, zieloną rzeżuchową łączkę. Uprawa rzeżuchy jest bardzo prosta i wymaga niewielkiego nakładu pracy. Każdy z nas w prosty sposób zrobisz to we własnym domu. Nasionka rzeżuchy moczymy w wodzie przez 1-2 dni, po czym rozsypujemy je równomiernie na zwilżonej ligninie (odpowiednia będzie również zwykła wata kosmetyczna), którą rozkładamy np. na płaskiej tacy. Okres uprawy trwa około 1,5 tygodnia. W tym czasie trzeba pamiętać o regularnym, codziennym podlewaniu. Jeżeli postawimy doniczkę w ciepłym, słonecznym miejscu, roślina wyrośnie szybciej. Po około 10 dniach, gdy zaczyna się zielenić, można już ją ścinać i śmiało jeść.

Rzeżucha wspomaga również procesy trawienne, w związku z czym, jest idealnym składnikiem oczyszczających kuracji wiosennych.www.oaza-zieleni.blogspot.com

Rzeżucha - właściwości

Rzeżucha to cenne źródło witamin z grupy B, witaminy C, A, E, K oraz składników mineralnych: jodu, żelaza, wapnia, magnezu, chromu oraz siarki. Niektórzy twierdzą nawet, iż jest "jedynym lekarstwem zapobiegającym katarowi, jeżeli takie istnieje". Rzeczywiście, osoby spożywające rzeżuchę są bardziej uodpornione na przeziębienia, katar czy grypę. Rzeżucha dzięki związkom siarki dodatkowo wzmocni włosy i paznokcie, wygładzi cerę oraz wpłynie na poprawę stanu skóry trądzikowej. Jadana systematycznie, doda ziemistej cerze kolorów i blasku. Rzeżucha wspomaga również procesy trawienne, w związku z czym, jest idealnym składnikiem oczyszczających kuracji wiosennych.

Rzeżucha to jedna z nielicznych roślin, która zawiera łatwo przyswajalny jod i właśnie z tego powodu poleca się ją osobom z niedoczynnością tarczycy. Polecana jest także diabetykom ze względu na zawarty w niej chrom, regulujący poziom cukru we krwi i wspomagający prawidłową pracę trzustki. Ze spożyciem rzeżuchy nie należy jednak przesadzać, ma ona silne działanie moczopędne i większe ilości tej roślinki w diecie mogą wywołać podrażnienie lub zapalenie pęcherza.

Zobacz: Bakłażany. Dlaczego warto je jeść?

Rzeżucha poprawia odporność i wzmacnia włosy oraz paznokcie.www.polki.pl

Rzeżuchę - jak jeść?

Pamiętajmy, iż rzeżucha zachowuje swoje właściwości lecznicze tylko wtedy, gdy jemy ją na surowo. W kuchni ma wszechstronne zastosowanie. Najlepiej spożywać ją drobno posiekaną, tak jak szczypiorek, na kanapce z wędliną czy jajem. Idealnie będzie się komponowała z różnego rodzaju twarożkami i pastami. Może być też piękną dekoracją sałatek, surówek, puree ziemniaczanego, jako dodatek do zup, mięs i sosów, sprawdzi się równie wybornie.

Artykuł przygotowała Agata Skonieczna z Poradni Dietetycznej "hälsa".

Zobacz: Zdrowe tłuszcze pomagają schudnąć. Zobacz, które wybierać

Więcej o: