Dieta Paleo - coś dla aktywnych i nie tylko!

Jesteś osobą aktywną i zdrowo się odżywiasz? Jeśli zależy ci na pięknej skórze i sylwetce, na pewno stawiasz na jak najmniej przetworzone produkty. Poczytaj o diecie paleo, bo może czas na kolejne zmiany...

Dołącz do nas na Facebooku

- Dieta Paleo to nie tylko dieta dla aktywnych, powinni ją stosować wszyscy, którzy dbają o swoje zdrowie - mówią Joanna i Dariusz Brzezińscy, eksperci w kwestii żywienia i treningu, którzy przygotowali specjalny wykład z okazji Reebok CrossFit Fitness Championship. O najciekawszych aspektach mówią nasi eksperci:

Wraz z doświadczeniem, które nabywamy przez wszystkie lata pracy z zawodnikami i amatorami różnych sportów, dochodzimy do wniosku, że zasady żywieniowe dla sportowców, spokojnie mogą być przełożone na amatorów lub osoby o niskiej aktywności w ciągu dnia.

Od 8 lat szerzymy wiedzę o indeksach glikemicznych, w między czasie przeżyliśmy "bum" na dietę białkową Dukana. Jej już nie ma, a my wciąż jesteśmy. I bardzo dobrze funkcjonujemy. Darek intensywnie uczestniczy w maratonach MTB i rolkarskich, pokonując długie dystanse, a pomimo to udaje się mu zachować energię na to, aby pracować z innymi ludźmi. Zawdzięczamy to szerokiej wiedzy o diecie, której poświęcamy 24 godz.

Kto? Po co? Dlaczego?

Dieta Paleo została wymyślona i rozpropagowana przez Loren Cordain (lekarza) oraz Joe'a Friela (wybitnego maratończyka i trenera).

Co jeść - to samo co nasi przodkowie przez ponad dwa miliony lat - chude mięso, ryby, drób, owoce morza, świeże, możliwie najmniej przetworzone warzywa i owoce sezonowe, wreszcie orzechy, nasiona i suszone owoce.

Oto krótka definicja diety. Jej skomponowanie wymaga jednak sporej wiedzy:

Po pierwsze: indeksy i ładunki glikemiczne

Po drugie: zasadowość i kwasowość produktów

Po trzecie: zawartość witamin i minerałów w poszczególnych produktach

Po czwarte: kiedy i jaki produkt jeść

To nie takie trudne, pod warunkiem, że taką wiedzę się posiada. To, co wyróżnia dietę Paleo, to odstawienie z menu produktów mlecznych oraz zbożowych, a skoncentrowanie się na produktach wysokobiałkowych, o jak największej ilości aminokwasów rozgałęzionych. Węglowodany czerpie się z owoców i warzyw, stanowiących podstawę dla zabezpieczania organizmu w witaminy, minerały, antyoksydanty, kwasy i białko. W naturalny sposób dieta odrzuca produkty zawierające gluten oraz kazeinę, dwa białka które w naszym organizmie robią duże spustoszenie.

Cele diety:

Uzupełnienie zużytych węglowodanów

Uniknięcie odwodnienia i uzupełnienie elektrolitów

Uniknięcie zmęczenia ośrodkowego układu nerwowego (uzupełnienie aminokwasów)

Uniknięcie spalania tkanki mięśniowej

Zapobieganie uczuciu głodu

Warsztaty poprowadzone zostały pod hasłem " Poprawić wynik sportowy i pozostać zdrowym; Regeneracja". Są to zarazem hasła diety Paleo oraz najważniejsze elementy dzisiejszej diety i treningu. Aby zrozumieć, dlaczego używam takich, a nie innych produktów, musimy wiedzieć , z jakich powodów nasz organizm odczuwa zmęczenie i co działa destrukcyjnie na nasze komórki:

4 czynniki fizjologiczne odpowiedzialne za uczucie zmęczenia:

Wzrost kwasowości płynów ustrojowych

Wyczerpanie zapasów glikogenu i glukozy

Niewydolność połączenia nerwowo-mięśniowego

Wzrost poziomu tryptofanu w mózgu

Kilka zasad

Ważne, aby pamiętać, że dieta Paleo tak jak i dieta antynowotworowa zupełnie wyklucza produkty mleczne: w diecie Paleo ze względu na filozofię diety z okresu paleolitu, w diecie nowotworowej ze względu na kazeinę, która jest przyczyną rozwoju komórek nowotworowych. W diecie Paleo również nie stosujemy produktów zbożowych, które zakwaszają płyny ustrojowe, a dieta osób intensywnie trenujących, ale nie tylko musi się charakteryzować dużą zawartością produktów odkwaszających organizm, co bezpośrednio przekłada się na wydolność poprzez zwiększoną produkcję tlenu i jego transportu we krwi. Na odkwaszenie organizmu mają wpływ owoce i warzywa, poza warzywami strączkowymi.

Dieta nie ogranicza spożywania produktów białkowych, ani tłuszczów nienasyconych, ograniczenia stosuje się w produktach węglowodanowych poza warzywami i owocami.

Tłuszcze pełnią również bardzo ważną rolę w diecie. W przypadku osób wysoko aktywnych dieta Paleo również ich nie ogranicza, zwraca jednak uwagę na ich jakość, czyli redukujemy tłuszcze nasycone, a spożywamy tłuszcze nienasycone. Jedząc właściwe tłuszcze poprawimy wynik, ale również system odpornościowy i zmniejszymy ryzyko wielu chorób związanych ze stanami zapalnymi, chorób serca, niektórych chorób autoimmunologicznych oraz części nowotworów.

Aby rozpocząć swoją przygodę z dietą Paleo trzeba na początek dobrze poznać dietę glikemiczną i swobodnie pracować nie tylko z indeksami ale również z ładunkami glikemicznymi. Następnie możemy sięgnąć po dietę Paleo, a potem rozpoczyna się wyższa dietetyka antyzapalna i antynowotworowa. Musimy również umiejętnie rozpoznawać, jak sterować dietą biorąc pod uwagę cel jaki mamy.

Materiał przygotowany przez Joannę i Dariusza Brzezińskich, ekspertów cateringu dietetycznego FitandEat.

Chcesz zmienić swój styl życia na aktywny, ale nie masz butów na trening? Wygraj je w naszym konkursie!

Więcej o: