Zestresowany? Zobacz, co zjeść, by poczuć się lepiej

Stres, zdenerwowanie, napięcie - kilka określeń, symptomy te same: spocone i drżące dłonie, szybko walące serce - przy dzisiejszym trybie życia ciężko sobie wyobrazić, że takie sytuacje się nie zdarzają. Jedno jest pewne: mało kto lubi to uczucie. Chcesz z nim walczyć, ale nie wiesz jak? Dobra dieta może bardzo pomóc.

Dołącz do nas na Facebooku

W sytuacjach stresowych często zdarza się tak, że zaczynamy odczuwać głód. Sięgamy wtedy zazwyczaj po słodycze, chipsy czy inne kaloryczne przekąski, które szybko podniosą poziom cukru we krwi. Czy to pomaga? Nie, to tylko wrażenie ulgi, a co gorsza, zachodzące w tym czasie w naszym organizmie chemiczne reakcje (np.: nagły skok kortyzolu) sprzyjają tyciu. W takim układzie mamy nie jeść, gdy ogarnia nas stres? Wprost przeciwnie - jeść, tylko z głową.

Dużo witaminy B

O cudownych właściwościach witamin z grupy B moglibyśmy się rozpisywać godzinami. W tym wypadku należy zwrócić uwagę na jedną rzecz: niedobory mogą zaburzyć pracę układu nerwowego. W sytuacjach stresowych spożywanie produktów bogatych w witaminę B to bardzo rozsądna decyzja. W praktyce oznacza to, że kiedy robi się nerwowo, warto sięgnąć po jajka, zieleninę, dziczyznę, wątróbkę, chudy ser, migdały lub grzyby. Jeśli masz w zasięgu ręki któryś z wymienionych produktów, zobaczysz, że po jego zjedzeniu poczujesz się lepiej niż po tabliczce czekolady. Twoje biodra i pupa z kolei będą krzyczeć: ?Dzię-ku-je-my!?.

Zbawienne omega-3

Oprócz witamin z grupy B ogromny wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego mają nienasycone kwasy tłuszczowe, a w szczególności omega -3. Liczne badania potwierdzają, że osoby, których dieta jest bogata w omega-3 rzadziej odczuwają niepokój, czy zapadają na depresję. Gdzie je znajdziesz? Przede wszystkim w rybach: makrela, sardynki, a nawet śledzie, olej lniany, rzepakowy i orzechy włoskie.

Trudności z magnezem

Stres, kawa, alkohol, pigułki antykoncepcyjne - to lista rzeczy, które przyczyniają się do tego, że magnez zostaje ?wypłukany? z naszego organizmu. Dzisiaj coraz więcej osób zmaga się z problemem niedoboru tego minerału, dlatego warto włączyć do diety jak najwięcej produktów, które uzupełnią wspomniane braki. Regularne spożywanie szpinaku, czarnej i białej fasoli, kakao, ryb takich jak halibut czy dorsz, migdałów czy orzechów nerkowca nie tylko pomoże obniżyć poziom zdenerwowania, ale na dłuższą metę może nawet pomóc uniknąć depresji. Niedobory magnezu mogą mieć bardzo niekorzystny wpływ na nasze samopoczucie: rozdrażnienie, lęk, zagubienie, brak umiejętności skupienia, smutek - to dopiero początek długiej listy.

Więcej o: