Kwasy omega-3 zmniejszają apetyt?

Kwasy omega-3 odgrywają bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Wpływają na nasze zdrowie, pracę narządów, a także na samopoczucie. Istnieje przekonanie, że zmniejszają łaknienie, a tym samym przyspieszają odchudzanie. Czy to na pewno prawda?

Kwasy omega-3 - działanie

Już w szkole podstawowej, na lekcjach biologii uczymy się, że tłuszcze pomagają w pracy układom nerwowym i sercowo-naczyniowym. Chronią przed licznymi chorobami i stanowią budulec dla naszych tkanek i narządów wewnętrznych. Co jeszcze powinniśmy o nich wiedzieć?

Zacznijmy od tego, że kwasy omega-3 wpływają na utrzymanie prawidłowego poziomu dobrego cholesterolu HDL, przy jednoczesnym obniżaniu złego stężenia cholesterolu - LDL oraz trójglicerydów. Dzięki temu niwelują choroby układu krążenia.

Dodatkowo kwasy omega-3 są elementem budującym nasze błony komórkowe. Szczególnie widoczne jest to w przypadku naszych oczu, ponieważ siatkówka posiada bardzo dużo tego rodzaju tłuszczów.

Nie bez znaczenia jest też to, że wspierają nasz układ odpornościowy i wpływają na szybsze zwalczanie stanów zapalnych, czyli po prostu przeziębień.

Do tego wspierają pracę naszego mózgu. Na dwóch etapach. Po pierwsze, badania udowodniły, że kobiety w ciąży, które suplementują kwasy omega-3 rodzą dzieci zdrowsze z lepiej rozwiniętą strukturą mózgową. A po drugie, już na dalszym etapie naszego życia, poprawiają one ukrwienie mózgu i pomagają w przekazywania impulsów nerwowych.

Wiele mówi się też o ich w pływie na płodność. Dieta, która obfituje w kwasy omega-3 pomoże podczas starania się o dziecko, ponieważ kwasy te biorą czynny udział w spermatogenezie, a więc umożliwiają powstawanie i dojrzewanie plemników. Czynią je też bardziej ruchliwymi.

Ostatnia, ale nie najmniej ważna zaleta to ich wpływ na nasz młody wygląd. Kwasy omega-3 spowalniają starzenie się skóry oraz pomagają w syntezie kolagenu, który nawilża i wygładza skórę.

A co z tym osławionym korzystnym wpływem kwasów omega-3 na proces odchudzania? Wiele osób przekonuje, że zmniejszają one apetyt. Jak wygląda prawda?

Kwasy omega-3 a odchudzanie

Niestety przeprowadzone w ostatnim czasie badania potwierdziły przypuszczenia sceptyków. Kwasy omega-3 wcale nie przyspieszają spalania tkanki tłuszczowej, a co za tym idzie odchudzania. Naukowcy podzielili badanych na dwie grupy. Pierwsza codziennie dostawała suplement z kwasami omega-3, druga przyjmowała tabletki placebo. U żadnej z grupy nie zauważono szybszego spalania tkanki tłuszczowej.

A jednak dietetycy wciąż polecają kwasy omega-3 w procesie odchudzania. Suplementacja tych kwasów wpływa bowiem znacząco na zmniejszenie apetytu. Ten fakt został potwierdzony badaniami. Uczestnicy badania także zostali podzieleni na dwie grupy. Jedni dostawali wysokie dawki kwasów, inni niskie. I to ci, którzy przyjmowali regularnie wysokie stężenie kwasów omega-3 zdecydowanie rzadziej odczuwali głód, nie podjadali między posiłkami, a co za tym idzie ich dieta była skuteczniejsza i szybciej udawało im się uzyskać pożądane efekty.

Kwasy omega-3 u osób z nadwagą

Ponadto eksperci przekonują, że otyłe osoby koniecznie powinny włączyć je do swojej diety. Skoro nie pozwalają zrzucić zbędnych kilogramów, to dlaczego to takie obowiązkowe? Jak już wspomnieliśmy, kwasy omega-3 wpływają na zły cholesterol. Dzięki ich regularnemu spożywaniu zapobiegniemy więc chorobom układu krążenia. A osoby z dużą nadwagą są szczególnie narażone na zawał serca.

Źródła kwasów omega-3

Nie od dziś wiadomo, że dieta śródziemnomorska jest obfita w zdrowe tłuszcze i kwasy. W produktach z basenu Morza Śródziemnego znajdziemy więc największe ich stężenie. Włączmy więc do swojej diety koniecznie przede wszystkim ryby morskie: łososia, sardynki, makrele, tuńczyka, śledzia. Nie zapominajmy o orzech włoskich, algach morskich, pestkach dyni, siemieniu lnianym i migdałach.

Niestety nasza dieta zazwyczaj jest bardzo uboga w powyższe składniki i nie pokrywamy dziennego zapotrzebowania na kwasy omega-3. Co robić? Zawsze możemy zdecydować się na suplementację tego składniki. Na rynku jest dostępnych wiele preparatów - zarówno w formie pastylek, jak i płynów.

Przyjmować czy nie przyjmować?

Podsumowując, kwasy omega-3 niestety nie pomogą nam schudnąć. Ale ich korzystny wpływ na cały organizm jest nieoceniony! Działają rewelacyjnie na wszystkie układy człowieka. A na dodatek udowodniono, że zmniejszają łaknienie. Więc także podczas odchudzania ich działanie może okazać się bardzo pomocne.

Więcej o: