Jajka? Nie tylko na twardo!

Jaja to jeden z tych produktów spożywczych, które można jeść zawsze. Nawet gdy jesteśmy na diecie i walczymy ze zbędnymi kilogramami. Dlaczego? Poznaj najważniejsze właściwości jajek i kilka najlepszych przepisów z ich wykorzystaniem.

Dlaczego warto jeść jajka?

Niektórzy twierdzą, ze to najbardziej odżywczy produkt, jaki istnieje. Mogą spożywać go dorośli, starsi, kobiety w ciąży, dzieci. Oczywiście, jeśli nie mają skazy białkowej. Jajka są bogatym źródłem białka, tłuszczów i innych wartościowych oraz bardzo potrzebnych nam składników odżywczych - choćby luteiny, zeaksantyny czy choliny. Znajdziemy w nich witaminy D, K, E, B6 oraz naprawdę dużo wapnia i cynku. Zawierają cenne aminokwasy i to w formie najlepiej przyswajalnej przez nasz organizm.

A co z cholesterolem? Niepotrzebnie się go boimy. W jednym jajku znajdziemy go sporo, bo aż 200 mg, a to trochę więcej niż połowa dziennej dawki dla dorosłej osoby. Ten z jajka ma na szczęście niewielki wpływ na cholesterol w krwi. Jajka mogą na dodatek podnieść poziom dobrego cholesterolu HDL, który jest istotnym elementem wielu tkanek.

Jajka są idealnym pomysłem, kiedy staramy się stracić zbędne kilogramy. Same w sobie oczywiście nie redukują tkanki tłuszczowej, ale są, jak już wspomnieliśmy, cennym źródłem składników odżywczych. Dostarczają dużo białka, które wspiera procesy przemiany materii. Mają ponadto mało kalorii, a zapewniają uczucie sytości na bardzo długo. Jedno jajko kurze ma około 81 kcal. Warto wiedzieć, że w 75 proc. składa się z wody, 14 proc. stanowi białko, 10 proc. tłuszcz, a pozostałe składniki to już same węglowodany.

Ile jajek możemy zjeść?

Chciałoby się powiedzieć - ile chcemy. Nie przesadzajmy jednak. Co za dużo, to nie zdrowo. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywanie jednego lub dwóch jaj dziennie. I tego powinniśmy się trzymać. A jak najlepiej je przyrządzać? Poniżej przygotowaliśmy kilka przepisów, dzięki którym jajka nie znudzą wam się tak szybko i naprawdę będzie od nich zaczynać niemal każdy dzień.

Przepisy z jajkiem w roli głównej

Jajka na twardo, jajka na miękko, jajka sadzone. Każdy z nas zna te przepisy na pamięć. A jakby tak spróbować jajek w nieco innym wydaniu?

Szakszuka

To danie wywodzi się z kuchni izraelskiej. Jest pożywne i naprawdę nie potrzebujesz na jego przygotowanie nie wiadomo ile czasu! Potrzebujesz puszki pomidorów krojonych, dwóch ząbków czosnku, pół cebuli, pół papryki i oczywiście dwóch jajek. Do tego przyprawy: sól, pieprz, kminek. Na patelni rozgrzej odrobinę oliwy. Pokrój cebulę i przeciśnij przez praskę czosnek. Wrzuć je na rozgrzany tłuszcz. Smaż przez chwilę. Dodaj pokrojoną w kostkę paprykę i zalej to pomidorami z puszki. Dopraw przyprawami do smaku. Zrób w masie dwa wgłębienia. Wbij w nie jajka. Delikatnie posyp je solą i pieprzem. Przykryj pokrywką i duś szakszukę około 10 minut na wolnym ogniu. Podawaj ze świeżym pieczywem lub grzankami. Taka porcja starcza dla dwóch osób.

Tosty z awokado i jajkiem

Ulubione pieczywo - może być tostowe, może być zwykłe - podpiecz w tosterze lub na patelni. Możesz wcześniej posmarować je masłem, jeśli  lubisz to masłem z odrobiną przeciśniętego przez praskę czosnku. W czasie, kiedy tosty będą dochodzić, obierz awokado. Wydrąż je i pokrój w plasterki. Ułóż na przypieczonych kromkach chleba. Posyp solą i pieprzem. Jeśli lubisz, skrop sokiem z cytryny. Następnie najtrudniejsza część - przygotowanie jajka w koszulce. Do garnka wlej wodę i dodaj kilka łyżek octu. Doprowadź do wrzenia. Włóż łyżkę do środka i zacznij nią energicznie mieszać. Kiedy zrobi się "wir", wbij w niego jajko. Nie przestawaj mieszać. Po około 3 minutach wyłów jajko. Idealnie sprawdzi się do tego łyżka cedzakowa. Nie próbuj robić tego widelcem, bo kiedy niechcący przebijesz jajko, żółtko wypłynie do garnka. Połóż tak przygotowane jajko na tostach z awokado. Smacznego!

Puszysty omlet

Przygotuj trzy jajka, sól i pieprz. Oddziel białka od żółtek. Wymieszaj żółtka z odrobiną soli i pieprzu. Ubij  białka na sztywną pianę. Bardzo delikatnie połącz masy. Pamiętaj, dodawaj masę puszystą do nie puszystej, czyli białka do żółtek. Mieszaj w jednym kierunku. Wylej masę na patelnię, na której wcześniej rozgrzałeś odrobinę oliwy. Koniecznie przykryj pokrywką. Smaż około 4 minut na wolnym ogniu. Zdejmij omlet delikatnie z patelni i złóż na pół. Będzie idealnie puszysty. Z podanych składników powinny wyjść dwa małe omlety. Możesz je zjeść samodzielnie lub z dodatkami - ulubionymi warzywami albo z konfiturą.

Więcej o: