Wady i zalety diety niskotłuszczowej

Dieta niskotłuszczowa jest bardzo popularna wśród osób, które walczą o smuklejszą sylwetkę. Na czym polega? Przede wszystkim na ograniczeniu spożywanego w jedzeniu tłuszczu zwierzęcego. Czy jest skuteczna? I jakie są jej największe wady i zalety?

Dieta niskotłuszczowa - na czym polega?

Osoby na diecie niskotłuszczowej starają się ograniczyć do absolutnego minimum ilość spożywanego tłuszczu zwierzęcego. Tłuszcz jest oczywiście bardzo ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. To dzięki niemu przyswajają się witaminy. Jednak w dziennym zapotrzebowaniu kalorycznym potrzebujemy go jedynie 25-35 proc. Nadmiar tłuszczu w naszej diecie może doprowadzić do nadciśnienia, cukrzycy czy otyłości. 

Dieta niskotłuszczowa - zasady

Ograniczenie tłuszczu w diecie to podstawa. Powinniśmy tak skomponować jadłospis, aby tłuszcze trans nie przekraczały 1 proc., a tłuszcze nasycone 7 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego. Pozostała część (około 20 proc.) powinna składać się z wielonienasyconych tłuszczy. Powinniśmy więc ograniczyć do minimum jedzenie żółtych serów, czerwonego mięsa czy masła. Do diety warto włączyć nasiona, pestki, orzechy czy oliwę z oliwek.

Co jeszcze jeść? A czego unikać?

Podstawą naszej diety powinny być owoce i warzywa. Owoce najlepiej spożywać w formie koktajli, sałatek, świeżo wyciśniętych soków. Nie należy jednak przesadzać z ich ilością - zawierają sporo cukru. Co innego warzywa. Te najlepiej zjadać na surowo, ponieważ dzięki temu nie będą tracić cennych składników odżywczych.

Drugim najważniejszym składnikiem naszego jadłospisu powinny być ryby. Należy je jeść minimum dwa razy w tygodniu. Najlepiej je piec lub gotować na parze. Zapomnij o smażeniu! Panierka i olej na patelni zdecydowanie odpadają.

Musimy także ograniczyć pszenne produkty. Najlepiej zastąpić je pełnoziarnistymi, które wzbogacą naszą dietę o duże ilości błonnika. Dzięki niemu przyspieszymy procesy przemiany materii.

Absolutnie musimy wykluczyć alkohol, fast-foody, duże ilości soli, produkty w panierce, które zazwyczaj smażymy na głębokim tłuszczu. Znacznie też powinniśmy ograniczyć słodycze, ponieważ zawierają dużo cukru i tłuszczu. W ich miejsce lepiej zjeść owoce.

Warto też wprowadzić kilka drobniejszych zasad do codziennego przygotowywania naszych posiłków. Przede wszystkim przestańmy smażyć. Wszystko, co smażone powinno wypaść z naszej diety. Zamiast tego lepiej gotować (też na parze), dusić albo piec. To nie zajmuje więcej czasu, a jest znacznie zdrowsze.

Ponadto dużo pijmy. Odpowiednia ilość płynów jest podstawą zdrowego żywienia. Minimum dwa litry wody niegazowanej, do tego ziołowe herbaty i soki wyciskane. Należy jednak pamiętać, aby owoce wyciskać w wyciskarce wolnoobrotowej. Sokowirówka pozbawi ich cennych wartości odżywczych, na których przecież bardzo nam zależy.

Dodatkowo ogranicz kupowanie gotowych, paczkowanych produktów. Choćby wędlin. Te warto kupić w sklepie mięsnym - najlepiej wybierać te pieczone. Te, które kupujemy zafoliowane w supermarkecie mają wiele konserwantów.

Dieta niskotłuszczowa - zalety

Dieta niskotłuszczowa zdecydowanie pomoże nam zapanować nad tym, co jemy. A odzyskana kontrola nauczy nas ograniczyć kalorie i jeść bardziej świadomie. Dzięki temu oczywiście osiągniemy nasz nadrzędny cel - czyli spadek masy ciała. Kiedy dołożymy do diety odpowiednio skomponowane ćwiczenia, z pewnością wyrzeźbimy i wysmuklimy sylwetkę.

Ponadto dieta niskotłuszczowa pozwoli nam obniżyć poziom złego cholesterolu. W dalszej perspektywie zapobiegnie więc chorobom układu krążenia i sercowo-naczyniowego.

Dieta niskotłuszczowa - wady

Zanim wymienimy wady, warto uświadomić sobie ważną rzecz, o której często zapominamy. Dieta niskotłuszczowa nie jest dietą niskokaloryczną. To częsta pomyłka, która doprowadza nas do głównej wady diety niskotłuszczowej, a mianowicie dużych ilości kalorii.

Kiedy wydaje nam się, że spożywamy niskotłuszczowe produkty, jemy mało kalorii, jesteśmy w błędzie. Bardzo łatwo więc przekroczyć ustaloną liczbę kalorii i wpaść w pułapkę. Myślimy, że jemy zdrowo, powinniśmy schudnąć, a tymczasem waga stoi w miejscu albo, co gorsze, rośnie!

Mimo że ograniczymy tłuszcze zajadamy się odtłuszczonymi ciastkami, lodami czy pijemy napoje light. Nie tędy droga. Powinniśmy ograniczyć spożycie słodyczy, najlepiej wyeliminować do zera. Produkty, które kupujemy jako niskotłuszczowe bardzo często zawierają dużo kalorii.

Więcej o: