Węglowodany tuczą? Unikać ich czy nie?

"Nie jem węglowodanów, bo tuczą", "Jestem na diecie bez glutenu, bo wiesz. węglowodany", "To przez węglowodany tak wyglądam!" - też to słyszycie z każdej strony? Czy węglowodany faktycznie odpowiadają za nasze zbędne kilogramy?

Co to są węglowodany?

Węglowodany to związki pochodzenia roślinnego, które syntezowane są z dwutlenku węgla i wody podczas procesu fotosyntezy. Potocznie nazywamy je cukrami. Nie są jednorodną grupą odżywczą. Ze względu na budowę możemy mówić o prostych i złożonych węglowodanach, a ze względu na to jak je trawimy - o przyswajalnych i nieprzyswajalnych. Wszystkie te typy są niezbędne w organizmie człowieka. Mają określone zadania i nie można usunąć ich z codziennej diety.

Węglowodany są wszak głównym źródłem energii. Dostarczają napęd dla naszego mózgu, aby ten mógł "dyrygować" całym naszym ciałem. Dlaczego więc jesteśmy tacy uparci i chcemy za wszelką cenę wyeliminować je z jadłospisu?

Mamy słabość do węglowodanów ze względu na ich charakterystyczny, słodkawy smak. I choć zawierają wiele cennych składników odżywczych, to właśnie przez tę słodycz potrafimy się zapomnieć i spożywać ich znacznie za dużo. Szczególnie chętnie wybieramy batoniki, ciasteczka, czekoladki, chipsy czy inne niezdrowe przekąski. Ale czy tu zawiniły same węglowodany? Czy nasze nieumiarkowanie w jedzeniu? Nie wszystkie węglowodany są przecież złe.

Dobre i złe węglowodany

Aby nasza dieta była zdrowa i nie skutkowała dodatkowymi kilogramami tu i ówdzie, powinniśmy wyeliminować tak zwane "złe" węglowodany. Kiedy wykluczymy z diety tak zwane śmieciowe jedzenie, produkty wysoko przetworzone, zawierające rafinowane cukry, zauważymy znaczącą różnicę. Na plus!

Zacznijmy od podstaw. Odstaw słodycze. Jeśli koniecznie musisz zjeść coś słodkiego, zacznij sam piec domowe ciasteczka. Najlepiej wybieraj przepisy kuchni bezglutenowej. Zdecydowanie zapomnij o batonikach i paczkowanych ciastach.

Ponadto wyklucz z diety słodkie napoje. Wszystko, co gazowane, słodzone nie jest twoim sprzymierzeńcem. Do tego zaliczają się także soki i napoje mleczne. Te w kartonach zawierają bardzo dużo cukru. Lepiej samodzielnie zmiksować banana z mlekiem. Z pewnością będzie zdrowszy niż kupiony koktajl bananowy.

Unikaj także za wszelką cenę produktów z białej mąki. Pieczywo pszenne, tradycyjne makarony zastąp ich zdrowymi odpowiednikami. Kupuj produkty pełnoziarniste. Włącz do swojej diety chleb żytni czy płatki owsiane. To dobre węglowodany, które usprawnią funkcjonowanie twojego organizmu.

Pamiętaj, wystarczy drobne zmodyfikowanie diety, aby cieszyć się piękną sylwetką. Nie odczujesz rygoru odchudzania, kiedy jedyną zmianą będzie zmiana jakościowa.

Węglowodany dla każdego

Dla każdego, ale nie takie same i nie tyle samo. Jesteśmy różni, prowadzimy odmienne style życia. Wiadomo nie od dziś, że osoby bardziej aktywne fizycznie, uprawiające sporty, potrzebują więcej energii. A więc potrzebują więcej węglowodanów. Z drugiej strony są osoby, które mimo że prowadzą intensywny tryb życia nie tolerują węglowodanów lub znoszą je w diecie gorzej.

Mowa tu nie tylko o osobach uczulonych na gluten czy chorych na celiakię, lecz także o tych, którzy cierpią na pewne zaburzenia w gospodarce hormonalnej. Przykładowo osoby o upośledzonej wrażliwości insulinowej czy leptynowej nie będą dobrze reagować na nadmiar węglowodanów. Nawet tych najlepszej jakości. Ilość węglowodanów w diecie najlepiej więc ustalić z ekspertem do spraw żywienia.

Węglowodany tuczą czy nie?

Nasuwa się prosty wniosek. Węglowodany jedzone z umiarem, zgodnie z zapotrzebowaniem kalorycznym i dobre jakościowo nie tuczą. Są niezbędne do pracy naszego organizmu. Przekonanie, że są odpowiedzialne za epidemię otyłości, problemy z nadwagą co drugiej osoby, która ma problem z zrzuceniem nadmiaru kilogramów, jest wyssane z palca. To mit wielokrotnie utrwalony przez kolorowe magazyny, do tego stopnia często powtarzany, że na stałe zagościł w świadomości ludzi.

Te "złe" węglowodany to jedynie ułamek całej grupy. Kiedy wyeliminujemy z diety wysoko przetworzone produkty, rafinowane cukry nie będziemy mogli zrzucić odpowiedzialności za naszą nadwagę na ten związek pochodzenia roślinnego. Aby być zadowolonym z własnego wyglądu, należy wybierać "dobre" węglowodany, zachowywać rozsądek w ich spożywaniu, włączyć do swojego trybu życia sporą dawkę aktywności fizycznej.

Więcej o: