Woda mineralna - źródło wapnia?

Podstawowym źródłem wapnia są oczywiście przetwory mleczne i samo mleko. Warto wiedzieć, że wapń znajdziemy także w wodzie mineralnej. Czy jest on łatwo przyswajalny? Ile wapnia wprowadzamy do organizmu, kiedy pijemy zalecane dwa litry wody dziennie?

Rola wapnia

Dlaczego wapń jest tak ważna? Przede wszystkim Wapń to podstawowy składnik mineralny naszej tkanki kostnej. Nasycenie kości wapniem przed 20. urodzinami  zapewni nam ochronę przed osteoporozą. Oczywiście nie wykluczy choroby, ale stworzy tak zwaną "rezerwę minimalną" i wzmocni wytrzymałość kości.

Dodatkowo to właśnie od tego pierwiastka zależy ukształtowanie naszego szkieletu i zachowanie odpowiedniej masy kostnej.

Wapń tworzy także kościec i zęby. To jemu zawdzięczamy ich twardość i wytrzymałość. Pierwiastek reguluje także pracę mięśni, wspomaga nasze nerwy, reguluje ciśnienie i wpływa na prawidłową pracę serca oraz proces krzepnięcia krwi.

Ponadto wapń bierze udział w kształtowaniu się naszej odporności. A kiedy już zachorujemy pomaga łagodzić stany zapalne. Właściwości wapnia docenią także alergicy, ponieważ pierwiastek wpływa kojąco na objawy alergii - wysypki i świąd.

Kiedy nie dostarczymy odpowiedniej dawki wapnia do organizmu, musimy też liczyć się z gorszą kondycją fizyczną i psychiczną. Gorsze samopoczucie, problemy z gospodarką hormonalną, spadek odporności na stres, problem z odchudzaniem - to wszystko może być powiązane z za małą ilością wapnia w organizmie.

Dzienne zapotrzebowanie na wapń

Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek zmienia się wraz z wiekiem. Najwięcej potrzebują go dzieci, nastolatki w okresie dojrzewania oraz kobiet, które ukończyły 50. rok życia. Dodatkową dawkę wapnia powinny włączyć do diety lub suplementacji także kobiety w ostatnim trymestrze ciąży oraz te, które karmią piersią swoje dzieci. Właściwa dawka dla osoby dorosłej to około 800 mg. Wymienione powyżej grupy powinny dostarczać organizmowi 1500 mg wapnia każdego dnia. Taką dawkę znajdziemy choćby jednym litrze maślanki lub mleka.

W trakcie naszego życia kości ulegają przebudowie. Wapń, który jest pobierany z naszych kości, jest nam potrzebny przez całe życie. Nie tylko w okresie dojrzewania. Dlatego ważne, aby uzupełniać jego niedobory. Szczególnie, gdy przekraczamy 35. rok życia. Wtedy właśnie nasze kości zaczynają słabnąć.

Woda jako źródło wapnia

O czym trzeba pamiętać, oprócz włączenia do diety produktów mlecznych i ewentualnej suplementacji wapnia? Bardzo często pomaga włączenie do diety odpowiedniej ilości płynów. Wody mineralne są bogatym źródłem magnezu i właśnie wapnia. Specjaliści szczególnie polecają w tym miejscu wody mineralne wysoko mineralizowane. Już w jednym litrze takiej wody znajdziemy 500 mg wapnia, a to oznacza, że jest to połowa lub jedna trzecia (w przypadku osób, które powinny zwiększyć podaż tego pierwiastka) naszego dziennego zapotrzebowania. Jedna butelka wody może być świetnym i w pełni wystarczającym uzupełnieniem naszej diety.

Dodatkowo nasz organizm bardzo dobrze przyswaja wapń, który pochodzi z wody mineralnej. Według najświeższych badań wchłanianie wapnia z wód mineralnych wysoce zmineralizowanych jest często lepsze niż z popularnych produktów mlecznych. A to przecież mleko, jogurty i kefiry uchodzą za najlepsze źródło tego pierwiastka.

Dlaczego tak się dzieje? W wodzie mineralnej znajdziemy wodorowęglany, które powodują, że nasz organizm zatrzymuje wapń w organizmie, a nie wydala ją wraz z moczem.

Ile powinniśmy pić wody?

Jak najwięcej! Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku. Osiem litrów to zdecydowanie przesada, także może to przynieść nieoczekiwane, negatywne skutki dla naszego zdrowia. Jednak wypicie zalecanych przez ekspertów dwóch-trzech litrów wody powinny być naszym nawykiem. Woda to naprawdę cenne źródło wapnia.

Pamiętaj, kiedy wybierasz wodę mineralną w sklepie, sięgnij po tę wysoko zmineralizowaną. Nie jest ani droższa, ani mniej smaczna. Różni się wyłącznie składem, czyli dodatkowymi pokładami pożądanego przez nas organizm pierwiastka.

Jeśli nie kupujesz wody mineralnej w butelkach, możesz zadbać o wzbogacenie w wapń wody z kranu. Wystarczy, że zakupisz dzbanek filtrujący wodę. To wydatek rzędu 30-40 zł. Filtry, które stosuje się do tego urządzenia bardzo często uwalniają dodatkowe pokłady wapnia do przygotowywanej wody.

Więcej o: