Czy chleb tuczy? Rozmawiamy z dietetykiem. [Kromka chleba - ile ma kalorii?]

Powszechnie uważa się, że chleb tuczy, a na diecie tradycyjne kromki lepiej zastąpić lekkim, chrupkim pieczywem. Okazuje się, że większość tego typu informacji niestety mija się z prawdą.

Dołącz do nas na Facebooku

Słyszymy, że to najgorszy możliwy wybór wśród pieczywa, że jest niezdrowe, zakwasza organizm Chcąc ustalić fakty, zapytaliśmy o to Anetę Łańcuchowską z Poradni Dietetycznej halsa w Warszawie.

Biały chleb i bułki

- Białe pieczywo nie zawiera żadnych szkodliwych substancji więc nie zasługuje na miano „niezdrowego”. Jednak nie można też powiedzieć, aby miało szczególnie pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Ten typ pieczywa zawiera jedynie śladowe ilości witamin, minerałów i cennego błonnika pokarmowego, gdyż zawarte one są w częściach ziarna, które w procesach oczyszczania mąki zostają odrzucone. Dlatego białe pieczywo jest źródłem niemal wyłącznie pustych kalorii. Dodatkowo niska zawartość błonnika sprawia, że jego indeks glikemiczny jest wysoki, przez co powoduje gwałtowne skoki poziomu glukozy i zaspokaja głód na krótko. Tym samym nie jest ono polecane osobom dbającym o linię.

 

Smaczne tosty

Wiele osób wybiera na śniadanie szybkie i smaczne tosty z serem. Okazuje się jednak, że ten wybór nie jest najlepszy, bo nawet, jeśli pieczywo zawiera ziarna czy wypieczony jest z mąki graham, obfituje także w konserwanty i środki antypleśniowe. Tosty z serem i salami z opiekacza to prawdziwa, śniadaniowa bomba kaloryczna.

- Pieczywo tostowe to typ białego pieczywa z dodatkiem tzw. „polepszaczy”, czyli margaryny i cukru. Natomiast znaczna większość ciemnego pieczywa tostowego dostępnego na rynku od białego różni się jedynie obecnością barwników i posypki z nasion. Zdecydowanie nie zasługuje ono na miano pieczywa „razowego”. Zatem pieczywo tostowe ma wszystkie wady białego, a dodatkowo jest bardziej od niego kaloryczne ze względu na dodatek tłuszczu. Zdecydowanie lepiej trzymać się od niego z daleka lub przynajmniej ograniczać jego spożycie - ostrzega Aneta Łańcuchowska.

 

Chrupkie czyli dietetyczne?

- Panuje powszechna opinia, iż pieczywo chrupkie jest niskokaloryczne, jednak nie do końca jest to prawdą. Rzeczywiście jedna kromka pieczywa chrupkiego ma tylko 25 kcal, a kromka tradycyjnego chleba razowego około 70 kcal., jednak wynika to przede wszystkim z faktu, iż chleb chrupki jest lekki i pusty w środku. W przeliczeniu na 100 gramów okazuje się, że pieczywo chrupkie jest o połowę bardziej kaloryczne od zwykłego. Zatem trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy warto jeść pieczywo chrupkie. Jeżeli komuś smakuje i uważa, iż pomaga mu schudnąć, to nie ma przeciwwskazań. Należy jednak pamiętać, że nie jest ono niegroźną dietetyczną przekąską, którą można jeść do woli - informuje dietetyk.

 

Nie jem chleba, bo jestem na diecie

Wiele osób będących na diecie wystrzega się jedzenia chleba, jednak według dietetyków pieczywo jest niezbędnym elementem codziennego menu, nawet wtedy, gdy się odchudzamy. Aneta Łańcuchowska mówi:

- Zgodnie z proporcjami piramidy żywieniowej, produkty zbożowe (w tym pieczywo) powinny być głównym źródłem energii w diecie. Dostarczają one wielu cennych witamin i minerałów, dlatego nie należy eliminować ich z diety. Kluczem do sukcesu odnośnie do spożywania pieczywa na diecie, jest jego odpowiedni dobór pod kątem rodzaju. Pamiętajmy, iż ciemne pieczywo jest bogatym źródłem witamin z grupy B oraz błonnika, natomiast białe pieczywo jest praktycznie pozbawione tych cennych składników zbilansowanej diety.


Ciemne pieczywo - uwaga na „podróbki”!

Warto nauczyć się odróżniać prawdziwe pieczywo razowe od jego marnej podróbki. Prawdziwy razowy chleb powinien być ciężki i wypiekany w formie. Jeżeli widzimy w sklepie chleb opisany jako razowy, a od zwykłego baltonowskiego różni się jedynie ciemniejszym kolorem i posypką z nasion, to prawie na pewno mamy do czynienia z barwionym chlebem imitującym razowy. Warto także unikać ciemnego pieczywa tostowego, gdyż ten obecny na rynku ma przeważnie niewiele wspólnego z chlebem pełnoziarnistym.

- Dobry razowy chleb powinien być ciężki. Oznacza to, że ma dużo błonnika, który wiąże w nim wodę. Lepiej unikać chlebów, które wyglądają jak razowe, ale w subiektywnym odczuciu ważą tyle samo, lub niewiele więcej niż np. bułka wrocławska. Kolejna rzecz na którą warto zwrócić uwagę, to sposób jego wypiekania. Prawdziwy razowiec jest wypiekany w foremce. Błonnik osłabia strukturę miękiszu chleba, dlatego chleb wysokobłonnikowy pieczony bez formy przypominałby placek. Warto też wybierać chleb z ziarnami - słonecznikiem, dynią lub siemieniem lnianym. Zawierają one dużo witamin, minerałów, a także trochę tłuszczu o korzystnym składzie - dowiadujemy się od dietetyka.

Więcej o: