Co jeść, aby wzmacniać odporność?

Zima to kiepski okres dla naszego organizmu. Wiatr, śnieg - w tym roku raczej możemy mówić o deszczu, niska temperatura, rozprzestrzeniająca się grypa, trenować trzeba. Ochronę przed nieprzyjemnymi skutkami zimowych wieczorów warto zacząć od prawidłowego odżywiania.

Wydajesz majątek na różnego rodzaju witaminy i suplementy? Część z nich faktycznie warto brać, polecamy: omega 3 i omega 6, cynk, magnez oraz wapń. Resztę lepiej pobierać z naturalnych produktów. Po co wydawać naprawdę duże pieniądze na witaminy, które i tak nie są przyswajalne w równym stopniu co te zawarte np. w owocach i warzywach?

Cytrusy

Pomarańcze, grejpfruty, mandarynki i wszystkie inne owoce z rodziny cytrusów zawierają całkiem sporo witaminy C, która - połączona z rutyną - uszczelni naczynia krwionośne i będzie chronić przed przenikaniem wirusów do krwioobiegu. Cytrusy to również beta karoten i wiele wartościowych minerałów. Innymi źródłami witaminy C są kapusta, sok z czarnej porzeczki, kiwi, natka pietruszki i czerwona papryka, która dodatkowo zawiera też dużo żelaza i likopenu.

Czosnek

Znany od pokoleń, główny element wszelkich domowych kuracji przeciwzapalnych. Zawiera dużo związków bakterio i grzybiczobójczych. Udowodniono również, że czosnek wpływa korzystnie na nasz układ krążenia (działanie przeciwmiażdżycowe), układ immunologiczny i ma działanie antynowotworowe. Nie możesz się przełamać, bo odrzuca Cię jego smak i zapach? W aptekach dostępny jest czosnek w kapsułkach.

Orzechy

Czyli naturalne magazyny witaminy i minerałów. Zawierają w sobie ogromne liści witaminy E, kwasu tłuszczowego nienasyconego omega 3, cynku i innych antyoksydantów. Badania dowiodły, że jedzenie orzechów obniża ryzyko chorób chronicznych i sprzyja odchudzaniu.

Drób

Uprawiając sport potrzebujemy białka, najlepiej wybrać drób, ale upewnij się, że jest dobrej jakości, ze sprawdzonego źródła. Niestety większość kurczaków dostępnych na rynku jest faszerowanych hormonami.

Jeśli masz zaufaną fermę, warto wybrać kurczaka lub jeszcze lepiej: indyka. Są bogaty w proteiny, cynk i minerały, które zwiększają produkcję białych krwinek, są odpowiedzialne za zwalczanie infekcji. Drób jest najszybciej i najlepiej trawionym z mięs dostępnych na rynku.

Wegetarianie powinni jeść więcej ziarna, orzechów, nabiału, szpinaku.

Zdrowe odżywienie, ciepły szalik i możemy ruszać na zewnątrz. W łatwy sposób zadbamy o odporność i żadna grypa nas nie zaskoczy.

Więcej o: