Alkohol - pić czy nie pić, gdy dbasz o linię?

Ciężko trenujesz, dbasz o to, co nakładasz na talerz, ale lubisz otworzyć butelkę wina do kolacji albo wypić piwo przed telewizorem? A może w weekendy pozwalasz sobie na więcej? Alkohol spożywany w dużych ilościach jest nie tylko niebezpieczny dla zdrowia, ale także tuczący.

Dołącz do nas na Facebooku


"Ja już nie wiem co mam robić. Węglowodany ograniczyłam do minimum, codziennie rano staram się iść pobiegać, jak nie, to chodzę na siłownię i ciągle nie mogę się pozbyć boczków" - mówi 28-letnia Magda. Okazuje się, że niemalże każdego wieczoru wypija ze znajomymi 2-3 kieliszki wina, a w weekendy wychodzi na clubbing, a wtedy traci się rachubę, jeśli chodzi o kolorowe drinki...


O tym, jak alkohol wpływa na nasze zdrowie i figurę rozmawiamy ze specjalistką do spraw żywienia, Magdaleną Iwaszkiewicz z Poradni dietetycznej Perfect Diet.

 

Czy alkohol jest bardzo szkodliwy dla naszego zdrowia? Czasem słyszymy opinie, że lampka wina wieczorem ma wręcz korzystny wpływ na nas. Gdzie leży prawda?


Paracelsus żyjący na przełomie XV i XVI wieku mówił "Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę" .

Wypicie kieliszka wytrawnego wina do obiadu lub lampki szampana przez zdrowego człowieka na pewno nie jest szkodliwe. Jeżeli po alkohol sięgamy sporadycznie i pijemy go w małych ilościach może on nawet działać korzystnie. I tak na przykład jest z winem czerwonym. Zawarte w winie czerwonym związki polifenolowe (bioflawonoidy) wśród których najważniejszą rolę pełnią kwercetyna, resweratrol, katechina mają szczególne znaczenie w zapobieganiu miażdżycy i chorobom serca, gdyż skutecznie zapobiegają niekorzystnym przemianom cholesterolu we krwi. Należy jednak pamiętać, że wino czerwone nie jest jedynym źródłem bioflawonoidów. Bioflawonoidy są szeroko rozpowszechnione w owocach, sokach owocowych, warzywach a nawet w herbacie.

Należy pamiętać, że nadmierne i długotrwałe picie alkoholu niszczy wątrobę i powoduje zaburzenia w jej funkcjonowaniu, co w konsekwencji może doprowadzić do jej marskości. U osób nadużywających alkohol dochodzi także do szeregu zaburzeń metabolicznych, co w konsekwencji może doprowadzić do otyłości, nadciśnienia tętniczego, choroby serca czy udaru mózgu.


Które alkohole są najbardziej tuczące?

O kaloryczności alkoholi decyduje ich stężenie oraz zawartość dodatkowych składników np. cukru. I tak np. kieliszek wódki 40ml ma 110kcal, drink (300ml)  ok. 300kcal, wermut słodki w 120ml ma 146kcal a likier adwokat 280kcal w 100ml

Czy możemy czasem sięgnąć po alkohol, jeśli jesteśmy na diecie? Jeśli już, to jaki?


Jeżeli już sięgamy po alkohol w czasie redukcji masy ciała wybierzmy ten, który ma najmniejszą ilość kalorii w 100ml i jednocześnie mała jego ilość nie wpłynie niekorzystnie na nasze zdrowie. Takim wyborem jest na pewno wino wytrawne czerwone. W lampce (100ml)  tego wina mamy 78kcal.

Co robić, by łagodzić negatywne skutki spożywania alkoholu? Jeść coś w trakcie? Popijać sporą ilością wody? Co zjeść rano, by odżywić organizm?


Etanol ma działanie diuretyczne, czyli powoduje zwiększoną produkcję moczu. W ten sposób może doprowadzić do odwodnienia organizmu. Dlatego najlepszym sposobem, aby przeciwdziałać powstawaniu kaca jest spożywanie dużej ilości płynów, najlepiej wody w dniu, w którym będziemy spożywać alkohol. Jeżeli nie zrobiliśmy tego na zapas warto wypić około pół litra płynów przed pójściem spać. Dodatkowo można uzupełnić straty elektrolitów poprzez wypicie preparatu multiwitaminowego.
Spożycie przed wypiciem alkoholu obfitego posiłku spowolni wchłanianie alkoholu. Jednakże wprowadzimy do organizmu dodatkowe kalorie, z którymi organizm może sobie nie poradzić i w konsekwencji odłoży w dodatkowy tłuszczyk.

 

Szukasz idealnego treningu rozwijającego wszystkie partie ciała?

Więcej o: