Grzyby - białko i witamina D

Grzyby mają dużo kalorii? Są ciężkostrawne i pozbawione wartości odżywczych? Zapytałyśmy Magdalenę Iwaszkiewicz, dietetyka z Poradni Dietetycznej Perfect Diet o to, czy grzyby słusznie cieszą się złą sławą.

rusz się

Grzyby kalorie

Świeże grzyby są tak naprawdę produktem niskokalorycznym, gdyż posiadają w swoim składzie aż 90% wody. 100 g świeżych grzybów zawiera jedynie 32 kalorie, ale 100 g suszonych grzybów to już 300 kcal.

Wartości odżywcze grzybów

Wartość odżywcza grzybów to kwestia sporna. Niektórzy twierdzą, że grzyby nie mają ich wiele. Jednak w grzybach znajdziemy sporo białek, w skład których wchodzą prawie wszystkie aminokwasy, w tym także egzogenne, które nie są syntetyzowane w organizmie i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Co prawda, badacze spierają się, do jakiego stopnia nasz organizm jest w stanie strawić białko grzybów. Według niektórych, najwięcej strawnego białka zawierają prawdziwki i pieczarki. W młodych grzybach białka o wiele więcej niż w starych.

Grzyby mają także witaminy: A, B1, B2, D, PP i C (tej ostatniej jest jednak w grzybach bardzo mało). Grzyby zawierają nie mniej witaminy B1 niż ziarna zbóż. Jeśli chodzi o zawartość witaminy PP to grzyby mają jej tyle, co wątroba i drożdże. Grzyby zawierają dużo żelaza, potasu, fosforu, wapnia, sodu. Są w nich także mikroelementy - miedź, cynk, jod, mangan w granicach normalnych dla roślin jadalnych.

Po grzyby warto sięgać szczególnie zimą, kiedy brakuje nam słońca. Pomogą wtedy uzupełnić niedobory witaminy D, która poprawia nasze samopoczucie. Więcej witaminy D mają grzyby leśne, ponieważ rosną w naturalnym świetle.

Boczniaki, shiitake, grzyby mun

Boczniaki zawierają kwas foliowy i B-D-glukan, który ma działanie przeciwnowotworowe. Azjatyckie grzybki shiitake z kolei są źródłem substancji regulujących poziom cholesterolu we krwi i działają przeciwwirusowo. Grzyby mun zmniejszają krzepliwość krwi i poprawiają krążenie.

Czy grzyby są ciężkostrawne?

Grzyby są ciężkostrawne, ponieważ zawierają chitynę, wielocukier o strukturze chemicznej podobnej do celulozy, czyli błonnika. Chityny nie rozpuszczają kwasy żołądkowe, dlatego grzyby długo zalegają w żołądku. Nie poleca się spożywania ich w dużych ilościach osobom z zaburzeniami funkcjonowania układu pokarmowego, jak również dzieciom i ludziom starszym. Mogą spowodować wzdęcia i ból brzucha.

Jak jeść grzyby?

Kaloryczność grzybów marynowanych to ok. 35 kcal/ 100 g; duszonych ok. 40 kcal/100 g, smażonych nawet 150 kcal/100 g.

Więcej o: