Jogging - trening dobry na wszystko

Jogging to ćwiczenie znane od lat. Aby go uprawiać nie trzeba mieć mnóstwa profesjonalnego sprzętu, nie jest również specjalnie trudny. Trening ten pomaga nie tylko schudnąć, ale również odprężyć się i zrelaksować - w końcu biegamy na świeżym powietrzu, a tempo joggingu pozwala na podziwianie natury.

Jak zacząć?

Na początku nie musimy biec przez całą trasę. Początkujący mogą przeplatać trucht z marszem pozwalającym na złapanie oddechu i rozluźnienie mięśni. Najlepsze proporcje na początek to 1:1, czyli minuta biegu i minuta marszu. Ćwiczenie powinniśmy wykonywać przynajmniej przez pół godziny, najlepiej 3 - 4 razy w tygodniu. Kiedy zauważymy, że minuta biegu nie jest dla nas dużym wyczynem możemy zwiększyć ten czas do dwóch, a następnie trzech minut. Odpowiedni trening to taki, w którym obserwujemy swoje osiągnięcia i stale zwiększamy wytrzymałość. W przypadku joggingu zrobimy to przez wydłużanie czasu biegu oraz całego treningu. Sam bieg powinien przebiegać w równym tempie - nie warto przyspieszać ani zwalniać. Jogging nie polega na szybkim bieganiu, ale na utrzymaniu takiej prędkości, która pozwala nam np. na rozmowę z osobą towarzyszącą podczas ćwiczeń. Bardzo ważna jest systematyczność. Warto ćwiczyć regularnie, najlepiej co 2 dni.

Zobacz: Bieganie dla kobiet. 5 korzyści, które odniesiesz

Co kupić?

Jogging nie jest drogim sportem - nie potrzebujemy maszyn, ani karnetu na siłownię. Warto jednak zainwestować w odpowiednie buty i strój. Buty do biegania powinny mieć specjalną amortyzującą podeszwę. Ochroni ona kręgosłup i stawy przed obciążeniem i urazami. Nie bez znaczenia jest również dla naszych stóp. Wytrzymałe buty po prostu ułatwią bieganie. Bardzo ważne, aby nie było w nich czuć podłoża. Najlepiej nie kupować płaskich butów, ponieważ mają one nieodpowiedni wpływ na stopy oraz obciążają kręgosłup. Buty do biegania powinny mieć lekki spadek. Są one najważniejszym elementem stroju biegacza, więc warto w nie zainwestować i kupić obuwie znanej marki. O pomoc w wyborze odpowiedniej pary warto poprosić sprzedawcę w sklepie sportowym. Jeśli podamy mu przeznaczenie obuwia powinien nam doradzić, który model będzie najlepszy. W przypadku odzieży należy całkowicie wykluczyć ubranie z bawełny. Materiał ten łatwo nasiąka potem. Najlepsza będzie "oddychająca" odzież z syntetycznych materiałów. Takie tworzywa szybko odparowują pot latem, a zimą chronią organizm przed utratą ciepła. W chłodne dni warto założyć termiczną bieliznę, długie obcisłe spodnie do biegania oraz polar. Przyda się również wodoodporna kurtka z ortalionu, która ochroni nas przed deszczem.

Sprawdź: Bieganie a odchudzanie. Jak biegać, żeby schudnąć?

Zobacz: W bieganiu zakochać może się każdy!

Efekty

Na co pomoże jogging? Jest to dobre ćwiczenie szczególnie dla mięśni nóg. Wzmocni łydki, uda i pośladki oraz pięknie je wymodeluje. Kobiety często obawiają się nadmiernej rozbudowy tych partii ciała podczas biegania. Strach ten jest nieuzasadniony, ponieważ podczas joggingu, który z założenia jest wolnym biegiem nie grozi nam rozrost mięśni. Mężczyźni natomiast boją się utraty masy mięśniowej. W przypadku joggingu zasada jest jedna - im dłużej biegniesz tym więcej spalisz. Na dystansach do 10 km panowie nie powinni obawiać się nadmiernej utraty masy, jednak jeśli chcą uprawiać biegi długodystansowe będą na nią narażeni. Wówczas warto zjeść po treningu posiłek węglowodanowy. Jogging pomaga wyrzeźbić dolne partie ciała, jednak nie ma zbyt dużego wpływu na górne. Biegając nie wyrzeźbimy ramion ani brzucha. Możemy natomiast spalić tłuszcz z tych rejonów. Jeśli chcemy, aby całe ciało wyglądało dobrze warto połączyć jogging z innym treningiem. Najlepszym dopełnieniem będą ćwiczenia siłowe pomagające wymodelować mięśnie i ujędrnić sylwetkę. Możemy skupić się w nich na górnych partiach ciała, jeśli nie zależy nam na zbyt dużym rozroście mięśni nóg.

Jogging to świetne ćwiczenie poprawiające wydolność. Dzięki takiemu treningowi możemy być pewni, że nasza kondycja ulegnie poprawie. Przy regularnym ćwiczeniu pierwsze efekty widoczne są już po miesiącu. Jednak samo zadowolenie i satysfakcja to objawy uboczne każdego treningu. Przynajmniej dla nich warto rozpocząć swą przygodę z joggingiem.

Więcej o: