Squat - ćwiczenie dla idealnych pośladków

Dziś coraz więcej osób uczęszcza na siłownie i stara się dbać zarówno o swój wygląd, jak i zdrowie. Nic dziwnego, w końcu kto nie chciałby zaprezentować latem pięknej, jędrnej sylwetki? Ćwiczeniem, które z pewnością pomoże ujędrnić i wymodelować pewne partie ciała są squaty.

Co to squat?

Squat to ćwiczenie polegające na wykonaniu półprzysiadu, do momentu aż między łydką, a udem pojawi się kąt prosty. Koniecznie należy pamiętać, by nie wykonywać przysiadu do końca, ponieważ nie przyniesie to tak dobrych efektów jak półprzysiad. Półprzysiady bardziej obciążają mięśnie ud i pośladków, dzięki czemu pozwalają je wymodelować. Nie bez znaczenie pozostaje to, że ciężar ciała spoczywa także na łydkach. Dzięki poprawnie wykonanym squatom możemy więc poprawić wygląd całych nóg.

Zobacz: Mel B. Ćwiczenia na pośladki, brzuch i nogi

Jak prawidłowo wykonywać squaty?

Oczywiście technika wykonywania squatów nie sprowadza się jedynie do zrobienia półprzysiadu. Wbrew pozorom nie są to łatwe ćwiczenia, a wyłącznie ich odpowiednie wykonywanie może przynieść efekty. Należy pamiętać o tym, że w momencie najniższego schodzenia w dół kolano nie może wykraczać poza linię stóp. Najlepiej, aby było ono ułożone w środkowym ich punkcie. Tułów również nie może być zbyt pochylony, w miarę możliwości warto starać się utrzymać proste plecy. Podczas wykonywania półprzysiadu warto zwrócić uwagę na to gdzie spoczywa ciężar ciała. Powinien on być umiejscowiony na piętach i zewnętrznych krawędziach stóp. Jeżeli nie trzymamy w dłoniach żadnego obciążenia ramiona powinniśmy skierować w przód. Wówczas ustabilizujemy pozycję. Po przechodzeniu do pozycji stojącej ręce wracają do naturalnego położenia.

Sprawdź: 3 najlepsze ćwiczenia na pośladki

Zobacz: Ćwiczenia na pośladki - najczęstsze błędy

Squaty z obciążeniem

Dla większej efektywności ćwiczeń można wykonywać je używając obciążenia. Jednak nie jest to rozwiązanie dla początkujących. Na początku warto nauczyć się utrzymywać poprawną pozycję, a dopiero później możemy dołożyć sprzęt. Najczęściej squaty wykonywane są przy pomocy hantelków. Wówczas nie wyciągamy rąk w przód podczas schodzenia w dół, ale trzymamy je wzdłuż tułowia skupiając się przede wszystkim na prawidłowym ruchu ud i pośladów podczas półprzysiadu i utrzymaniu prostego kręgosłupa. Półprzysiady można wykonywać również ze sztangą. Ten sposób chętnie wykorzystują kulturyści i osoby skupiające się na treningu siłowym. Nie oznacza to jednak, że squaty przy użyciu sztangi mogą być wykonywane jedynie przez mężczyzn. Ćwiczenia te z powodzeniem odnalazły się w klubach fitness, a panie, które je wykonują udowadniają, że sztanga wcale nie musi służyć rozbudowaniu mięśni, a może być świetnym narzędziem do trenowania postawy i modelowania sylwetki. Do wykonywania squatów służy również specjalny przyrząd, który można spotkać na siłowni - maszyna Smitha, na której można wykonywać zarówno przysiady pełne, jak i półprzysiady.

Squaty to świetne ćwiczenia modelujące łydki, uda i pośladki. Przy odpowiednim obciążeniu mogą pomóc także w zarysowaniu mięśni górnych partii ciała. Jeśli nie chcemy ćwiczyć ich w domu w obawie o niepoprawne wykonywanie ćwiczeń możemy udać się do siłowni lub fitness clubu. Są one na tyle popularne, że niemal każdy trener będzie wiedział jak pomóc w ich poprawnym wykonywaniu. Na dodatek możemy znaleźć tam sprzęt, dzięki któremu squaty staną się jeszcze prostsze.

Sprawdź: Trening na brazylijskie pośladki


Więcej o: