Kąpiel solankowa przyśpiesza regenerację po treningu i poprawia stan skóry

Kąpiele z wykorzystaniem wód mineralnych kojarzą się nam zwykle z kuracjuszami, którzy jeżdżą do domów uzdrowiskowych by przyspieszyć rekonwalescencję. Teraz, kąpiele lecznicze oferują liczne SPA w Polsce i na świecie. Na uwagę zasługuje tradycyjna kąpiel solankowa, która przeżywa odrodzenie ze względu na swoje lecznicze właściwości. Ma między innymi zbawienny wpływ na skórę i układ kostno-stawowy. Z dobrodziejstw kąpieli solankowej możemy korzystać nawet w swojej wannie.

Solanka i inne kąpiele lecznicze

Kąpiele lecznicze mobilizują nasz organizm do walki z wieloma dolegliwościami, pobudzają krążenie, pomagają w pozbyciu się toksyn i uspokajają.

W salonach SPA i domach uzdrowiskowych możemy się poddać wielu dobrym dla zdrowia kąpielom, jednak bogata oferta aptek i drogerii zachęca do zrobienia własnoręcznie leczniczego zabiegu. To naprawdę jest łatwe i... niezwykle przyjemne. Kąpiel może nas bowiem odprężyć i zrelaksować, ale doskonale pobudzić - wszystko zależy od temperatury wody i składników, które dodamy do wanny. Najbardziej relaksująco działa woda o temperaturze 36 st.C - lekko pobudza i usuwa zmęczenie. Temperatury niższe poprawiają ukrwienie skóry i napięcie mięśni, zaś wyższe zalecane są po wysiłku fizycznym - łagodzą bóle, likwidują napięcie mięśni i ułatwiają zasypianie. Przepisów na lecznicze kąpiele znajdziemy wiele. Wśród nich warte uwagi są kąpiele z korą dębu, tlenowa, z solą z Morza Martwego i solą uzdrowiskową (np. bocheńską).

Kąpiel solankowa - zalety

Solanka należy do wód mineralnych zawierających duże ilości jonów sodowych, związków siarki, magnezu, wapnia, potasu oraz bromu. W solance możemy moczyć całe ciało lub tylko poszczególne partie, np. stopy (gdy uskarżamy się na ich ciągłe marznięcie) lub dłonie (przed zabiegami pielęgnacyjnymi). Zazwyczaj moczymy całe ciało przez 15 minut do pół godziny w wodzie o temperaturze 37-39 stopni. Kąpiel pobudza receptory skóry oraz hormony tkankowe, co skutkuje wieloma reakcjami organizmu, jak np. zmniejszenie pobudliwości nerwów czuciowych i ruchowych, regulacja krążenia i ciśnienia krwi, pobudzenie przemiany materii i poprawienie ogólnej odporności organizmu. Przez rozszerzone pory organizm uwalnia się od zbędnych toksyn, kwasu moczowego i mlekowego wchłaniając minerały zawarte w kąpieli. Solanka polecana jest dla osób mających problemy ze skórą , bowiem czyni ją nawilżoną, doskonale regeneruje i opóźnia procesy starzenia się skóry. To jeszcze nie koniec - pomaga w walce z odwiecznym wrogiem kobiet - cellulitem. W przypadku trądziku i chorób skóry wybieramy roztwór o stężeniu 6%, zaś chcąc pozbyć się toksyn i usprawnić metabolizm sięgamy po jednoprocentowy roztwór.

Kąpiel solankowa należy do kąpieli leczniczych narządów ruchu i doskonale regeneruje po treningu, ponieważ m.in. zmniejsza napięcie mięśni po wysiłku i pomaga w przypadku urazów kostno-stawowych. Polecana jest również przy wszelkich chorobach ortopedycznych, zwyrodnieniach stawów, chorobach krążenia (głównie o pochodzeniu miażdżycowym) i chorobach dermatologicznych (łuszczyca, trądzik, stany zapalne). Doskonale hartuje organizm i sprzyja zwiększeniu odporności.

Ciąża - jak naprawdę wygląda ciało kobiety po porodzie?

Kąpiel solankowa w domu

Przed kąpielą powinniśmy zaopatrzyć się w sól uzdrowiskową, np. kingę lub bocheńską. Kąpiel solankową dzielimy na słabszą i mocniejszą. Kurację rozpoczynamy od tej słabszej, tzn. 35-37 st.C, a potem zwiększyć temperaturę. W przygotowaniu solanki wystarczy posłużyć się przepisem na opakowaniu, warto jednak pamiętać, że najbardziej polecane są kąpiele trzy razy w tygodniu w dwuprocentowym roztworze.

Przeciwwskazania

Wiele tego typu zabiegów posiada przeciwwskazania, a podstawowymi są choroby układu krążenia, przebyty zawał, wady zastawek, czy choroby naczyń wieńcowych. Kąpiele solankowe nie są też polecane w przypadku nowotworów, nadczynności tarczycy, ciąży i zaburzeń rozwojowych narządów rozrodczych.

Jak zrobić manicure, który przetrwa tydzień (i dłużej)

Jak wygląda 200 kcal?

Więcej o: