Joga hormonalna. Usuwa stres i dodaje energii

Jak zachować równowagę hormonalną w okresie przekwitania? Regularna praktyka jogi reguluje gospodarkę hormonalną, odczuwalnie obniża poziom stresu i pomaga uporać się z zaburzeniami snu.

Bikram joga leczy i odchudza

Joga hormonalna pomaga zniwelować dolegliwości dojące się szczególnie we znaki kobietom w okresie menopauzy. Spokojny umysł i zdrowe, pełne energii ciało - to, nad czym pracujemy w jodze, są najlepszą profilaktyką przed "hormonalną zawieruchą" towarzyszącą przekwitaniu. Ruch, oddech i relaks - to pierwsze kroki na drodze do optymalnej formy psychofizycznej - będącej gwarantem zdrowia i dobrego samopoczucia.

Jakie są cele jogi hormonalnej?

Przede wszystkim usuwanie i łagodzenie symptomów menopauzy spowodowanych spadkiem estrogenów w organizmie kobiety, dającym o sobie znać m.in. uderzeniami gorąca, nocnymi potami, niestabilnością emocjonalną, bezsennością, obniżonym libido, migrenami, depresją, trudnościami w koncentracji, problemami z zapamiętywaniem itp. Joga hormonalna, której prekursorką jest Dinah Rodrigues adresowana jest przede wszystkim do kobiet w wieku 40+, szukających naturalnych metod zapobiegania i pokonywania dolegliwości związanych z menopauzą, borykających się z niepłodnością oraz z zaburzeniami hormonalnymi, takimi jak zaburzenia cyklu menstruacyjnego, zanik miesiączki, zespół napięcia przedmiesiączkowego, zespół policystycznego jajnika.

Celem tej formy jogi jest działanie profilaktyczne oraz naturalne korygowanie tego, co nie funkcjonuje w układzie hormonalnym właściwie. Za pomocą specjalnych wariantów asan, szczególnie aktywnie masowane są jajniki, tarczyca, nadnercza, trzustka, szyszynka, grasica, podwzgórze i przysadka mózgowa. Intensywne techniki oddechowe oraz świadome ukierunkowanie energii na organy odpowiedzialne za produkcję estrogenów, regulują gospodarkę hormonalną i aktywizują kluczowe dla mniej narządy.

Świadomość zmienności

W każdej chwili, w naszym organizmie zachodzą nieustanne zmiany. Czy nam się to podoba czy nie - przemijamy. Kiedy w pełni zaakceptujemy ten naturalny fakt, kierując się własnym dobrem, zaczynamy uważniej obserwować wszystko, co dzieje się na najbliższej dla nas przestrzeni poznania - naszego ciała. Świadomości ciała i procesów, które w nim zachodzą jest z kolei bazą do podjęcia działań, owocujących w równowagę psychofizyczną - a więc i w równowagę hormonalną.

Joga wspiera funkcjonowanie wszystkich układów wewnętrznych. Jeśli więc odczuwamy dysonans w którymkolwiek z nich, poprzez regularną i świadomą pracę w asanach, możemy usprawnić działanie narządów i przywrócić zaburzoną harmonię. Minimalizacja objawów okresu pokwitania, pobudzanie produkcji hormonów, zapobieganie chorobom spowodowanym brakiem hormonów - to wszystko "skutki uboczne" praktyki jogi, które w kontekście menopauzy są szczególnie istotne.

Stres, brak ruchu, nieświadome odżywianie obciążają organizm i blokują naturalny przepływ energii niezbędnej do normalnego funkcjonowania. Na poziomie doświadczalnym, zakłócenia w tym obiegu, objawiają się pod postacią konkretnych symptomów, które najdotkliwiej dają się we znaki, kiedy organizm jest osłabiony i przemęczony. W jodze, uczymy się jak w stosunkowo krótkim czasie skutecznie i kompleksowo zregenerować siły, a to w dalszej perspektywie procentuje ogólnym wzmocnieniem wydolności organizmu.

Joga - jaki rodzaj zajęć wybrać?

Powtarzając za Dinah Rodrigues, nauczycielki specjalizującej się w dziedzinie jogi hormonalnej: "Leczenie metodą jogi hormonalnej jest w gruncie rzeczy techniką energetyczną, dzięki której doładowujemy ciało praniczne i harmonizujemy je. W ten sposób ciało energetyczne może doprowadzić do hormonalnej i fizjologicznej równowagi w ciele fizycznym". Ujęcie zjawiska przekwitania z wielu perspektyw - począwszy od czysto fizycznej i fizjologicznej, skończywszy na psychicznej i energetycznej, podobnie jak inne tzw. rodzaje jogi, akcentuje holistyczne podejście do człowieka, które w tym aspekcie ukierunkowane jest na dolegliwości towarzyszące przekwitaniu kobiet i odpowiedni wybór asan oraz ich wariantów.

Powitanie Słońca - naturalny zastrzyk energii młodości

Ta najbardziej znana sekwencja pozycji jogi pomaga wzmocnić ciało i dodać energii każdej komórce. Odpowiednia synchronizacja ruchów z oddechem doskonale harmonizuje funkcjonowanie układu hormonalnego, którego równowaga odczuwalnie udziela się całemu organizmowi. Rozbudzenie i odżywienie kluczowych organów odpowiedzialnych za produkcję hormonów, wzmocnienie mięśni, korekcja postawy, zwiększenie elastyczności ruchu, a w przestrzeni psychicznej zwalczanie stresu, depresji, bezsenności - to podstawowe benefity, które możemy wypracować sobie codziennym Powianiem Słońca.

Zobacz jak krok po kroku wykonać Powitanie Słońca

banerMateriały prasowe


Więcej o: