Joga na odchudzanie

Choć joga skupia się na przywróceniu równowagi psychicznej i fizycznej, szczupła i wyrzeźbiona sylwetka jest bardzo pozytywnym "skutkiem ubocznym". Jak asany działają na nasze ciało? Jak wygląda dieta jogina? Wyjaśnia nauczyciel jogi, Wiktor Morgulec.

Joga i dieta - schudnij zdrowo z jogą!

Choć joga nie jest złotą receptą na problemy z wagą, a jej regularna praktyka pomaga przede wszystkim utrzymać równowagę psycho-fizyczną, to w znacznym stopniu przekłada się m.in. na usprawnienie metabolizmu oraz smukłość sylwetki (spójrz, jak wyglądają sylwetki joginów i joginek!). Jeśli ćwiczenie jogi będziemy wspierać racjonalną dietą, na efekty nie trzeba będzie długo czekać.

W jaki sposób joga wspiera proces odchudzania?

Joga często kojarzy się z nudną i mało wymagającą formą ruchu. Nic bardziej mylnego - wysiłek fizyczny podczas pracy w asanach pozwala spalić kalorie i oczyścić organizm z toksyn. Codzienna praktyka wzmaga regenerację ciała, które w tym procesie zużywa dużo energii, w zamian dając jeszcze więcej sił witalnych. Odbudowa mięśni i ścięgien po sesji jogi trwa od zakończenia ćwiczeń do końca następnego dnia, co stwarza doskonałą okazję do przyzwyczajenia organizmu do przyspieszonego metabolizmu. Sprawna przemiana materii jest podstawą do utrzymania optymalnej wagi. Pozycje jogi wzmacniają, wydłużają i uelastyczniają mięśnie, efektywnie modelując sylwetkę.

Bikram joga odchudza i leczy kontuzje

Wpływ asan (pozycje jogi) na naszą sylwetkę:

-  asany regulują działanie układu hormonalnego - odpowiedzialnego w dużej mierze za tendencję do przybierania na wadze,

- asany wpływają na gospodarkę wodno-lipidową organizmu,

- asany minimalizują stres i przywracają równowagę psychiczną, dzięki czemu nie mamy huśtawki nastrojów, która często skutkuje zwiększonym apetytem

- asany rozwijają muskulaturę,

- asany pozytywnie wpływają na kondycję kręgosłupa i prawidłową postawę ciała (wyprostuj się, ściągnij łopatki, a zobaczysz, że wystający brzuch nie jest tak widoczny).

Bez względu na poziom zaawansowania, sekwencje asan są możliwe do wykonania przez każdego. Pozycje można wykonywać w różnych wariantach - adekwatnie do możliwości fizycznych. Jak zacząć ćwiczyć? Jest wiele darmowych materiałów dostępnych w Internecie, dzięki którym poznamy podstawy praktyki. Jeśli zależy nam jednak na dokładnej, bezpiecznej i efektywnej nauce, można po prostu wybrać się na zajęcia jogi prowadzone przez dyplomowanych nauczycieli.

Jeśli staramy się regularnie praktykować jogę, rozwijamy silną wolę - niezbędną w dążeniu do celu. Ponieważ każda asana wymaga zaangażowania ciała i umysłu, kształtujemy nawyk koncentracji w działaniu. Sesja jogi, to zatem nie tylko czas poświęcony na rzecz swojej formy fizycznej, to cenne chwile uważnej aktywności pogłębiającej samoświadomość.

Dieta jogina

"Jesteś tym, co jesz" - to prawda, którą należy mieć na uwadze przy doborze swojego jadłospisu. Jeśli spożywamy zdrowe pokarmy, dodające energii i witalności to takie będzie również nasze ciało i umysł. Jeżeli więc w naszym menu znajdować się będą jedynie puste kalorie i tłuste posiłki odłożą się one (prędzej czy później) w postaci zbędnych kilogramów. Według filozofii jogi, podstawą dobrej diety jest tzw. jedzenie sattwiczne, czyli wywodzące się z filozofii ajurwedycznej jedzenie czyste mentalnie, świeże i naturalne. Jak w praktyce wygląda pożywienie, które oczyszcza umysł, odżywia ciało i przywraca równowagę?

Oto kilka pomocnych wskazówek:

1. Im więcej świeżych, naturalnych pokarmów nie modyfikowanych genetycznie, bez konserwantów i sztucznych barwników tym lepiej.

2. Spożywaj jak najmniej przetworzone pokarmy - najlepiej surowe lub gotowane na parze, ewentualnie lekko podgotowane.

3. Posiłki jedz o regularnych porach i nie podjadaj w przerwach między nimi.

4. Nie przejadaj się i zawsze pozostawiaj część żołądka pustą.

5. Ciesz się smakiem - każdy kęs przeżuwaj dokładnie.

Joga twarzy. 6 sposobów na odmładzanie

Jak praktycznie powinno wyglądać jogiczne menu wspierające odchudzanie? Nie może zabraknąć w nim zbóż - szczególnie owsa, kukurydzy i jęczmienia. Ciężko będzie się obejść bez przysłowiowej miski ryżu - najlepiej z warzywami pod każdą możliwą postacią. Doskonałym źródłem białka są rośliny strączkowe, pestki oraz orzechy, a najwięcej witamin dostarczą świeże owoce. W oczyszczaniu organizmu z toksyn pomogą zioła - zarówno sezonowe, które można zbierać i suszyć samodzielnie, jak i w postaci gotowych herbatek ziołowych. Na rzecz naszego zdrowia i wagi, warto wyeliminować z diety biały cukier, a kiedy najdzie ochota na małe "co nieco" najlepiej skorzystać z naturalnych słodkości - miodu, syropu klonowego, melasy czy koncentratu z jabłek.

Autor: Wiktor Morgulec - dyplomowany nauczyciel jogi wg B.K.S. Iyengara. Autor pierwszego w Polsce multimedialnego podręcznika do nauki jogi na DVD: "Joga dla początkujących START". Prekursor zajęć jogi dla dzieci w szkole i przedszkolach Montessori w Warszawie. Od 2005 roku prowadzi w ramach Akademii Asan wakacyjne i weekendowe kursy jogi. Założyciel Akademii Asan, portalu Joga-Joga.pl oraz Żoliborz w Warszawie.

Więcej o: