Spalanie tkanki tłuszczowej - fakty i mity

Ćwiczysz systematycznie, ale wciąż nie widzisz rezultatów swojej pracy? Może coś jednak robisz źle? Oto kilka przydatnych informacji o spalaniu tkanki tłuszczowej.

10 mitów na temat odchudzania według trenera Patryka Niekłania. Sprawdź!

Trening aerobowy

Ćwiczysz, żeby schudnąć? Pewnie nie raz zastanawiałaś się podczasu trening aerobowy kiedy ten tłuszcz zaczyna się spalać i czy ćwiczę wystarczająco długo?

Przez pierwszych kilka sekund, zanim twój oddech i tempo skurczów serca dopasują się do potrzeb energetycznych organizmu, energia produkowana jest bez udziału tlenu. Potem, w miarę intensywnej pracy serca i płuc, więcej tlenu dociera do ciała.

Spokojny trening, podczas którego tętno osiąga 110-130 uderzeń na minutę powoduje to, że kwas mlekowy, który wcześniej się wytworzył, może zostać zutylizowany.

Podczas kontynuowania ćwiczeń aerobowych, organizm otrzymuje coraz więcej tlenu i więcej tłuszczów jest rozkładanych na kwasy tłuszczowe. Wędrują wraz z krwią do komórek mięśni i przy udziale tlenu rozkładają się wytwarzając energię.

Tak to wygląda podczas ćwiczeń np. na bieżni. Przez pierwsze 5-30 minut biegu (zależy to od twojej wydolności tlenowej) węglowodany są głównym źródłem energii. W miarę upływu czasu, do mięśni trafia coraz więcej tlenu. Wtedy twój organizm wykorzystuje mniej węglowodanów, a więcej energii pobiera z tłuszczów.

Jak łączyć trening aerobowy z siłowym? Sprawdź!

Tętno wysiłkowe jest najważniejsze

Tętno wysiłkowe jest bardzo ważne. Jest ono bezpośrednio związane z całym treningiem i świadczy o jego intensywności.

Jak zaczynasz ćwiczenia intensywne, szybko, kwas mlekowy szybko gromadzi się w mięśniach i we krwi i dlatego szybko odczuwasz zmęczenie, a źródłem energetycznym dla twojego ciała stają się w główniej mierze węglowodany, białka i w mniejszym stopniu tłuszcze. Dlatego im bardziej intensywny trening, tym procesy lipolizy zachodzą wolniej w naszym organizmie. Zalecane tętno wysiłkowe przy treningu aerobowym to około: 120-140 uderzeń na minutę.

Spalanie tłuszczu po treningu

Nie oznacza to jednak, że mamy zrezygnować z intensywnego wysiłku. Wyżej opisane procesy tłumaczą co dzieje się z organizmem podczas trwania samego treningu. Dla przykładu - trening interwałowy trwa krócej od treningu aerobowego i jest intensywniejszy. Podczas samego treninguinterwałowego spalamy mniej tłuszczu, jednak po zakończeniu spalanie kwasów tłuszczowych trwa nawet do 24 godzin. Natomiast po zakończeniu treningu aerobowego spalanie kwasów tłuszczowych szybko spada.

Kiedy to podsumujemy okaże się, że ważna jest intensywność ćwiczeń i ich długość, a także poziom kondycji i dieta przed treningiem. Dodatkowo, dobrze dobrany plan dietetyczny połączony z treningiem siłowym pozwoli w krótkim czasie zobaczyć pierwsze rezultaty ćwiczeń.

Artykuł napisał Patryk Niekłań z katowickiego klubu Fitness Fun. Strona Patryka: www.moj-trener-osobisty.pl. Sprawdźcie także profil na Facebooku

Więcej o: