Ćwiczenia w ciąży - jaki trening jest bezpieczny?

Ćwiczenia w ciąży pomagają zachować dobrą formę, ułatwiają poród i powrót do sylwetki po ciąży. Dlaczego wiele przyszłych mam się obawia ćwiczeń w ciąży? Rozmawiamy o tym z Dawidem Ceranem, trenerem ze Studia Fitness Piotra Łukasiaka, specjalistą od  ćwiczeń w ciąży. 

Ciąża ćwiczenia - jaki rodzaj treningu się wykonuje?

W ciąży wykonujemy trening wzmacniający w umiarkowanym tempie tak, by tętno nie przekraczało 140 uderzeń na minutę. Ważnym elementem treningu w ciąży (poza ćwiczeniami wzmacniającymi) są ćwiczenia oddechowe oraz stretching.

Czy trening wygląda tak samo dla każdej ciężarnej?

Nie, najpierw warto ocenić każdą kobietę, taka indywidualna ocena ćwiczącej ma za zadanie określić, które partie jej ciała wymagają wzmocnienia, a które powinny być np. bardziej elastyczne i rozciągnięte. Na podstawie odpowiedniej oceny sylwetki możemy stwierdzić na przykład czy ćwiczymy mięśnie skośne brzucha czy nie. Ćwicząc je w odpowiedni sposób zachowamy całkiem fajną talie.

Jakie ćwiczenia wyłączamy z treningu?

Wymachy, wykopy, podskoki, ćwiczenia na mięśnie proste brzucha, ćwiczenia w leżeniu na brzuchu. Ćwiczymy natomiast mięśnie ud, pośladków, pleców, rąk oraz klatki piersiowej (wszystko indywidualnie i adekwatnie do potrzeb przyszłej mamy).

Dlaczego kobiety boją się ćwiczyć w ciąży?

Strach przed poronieniem i obawa, że dziecku coś się stanie to główne przyczyny zaniechania jakiejkolwiek aktywności fizycznej kobiet w ciąży. Wszyscy przecież wiemy, że ruch to zdrowie. Oczywiście wykonywany w odpowiedni sposób. Dzieci matek, które ćwiczyły w ciąży rodzą się zdrowsze i bardziej wytrzymałe (mają lepiej rozwinięty układ odpornościowy) a wszystko to jest zasługą lepszego dotlenienia i ukrwienia dziecka. W niektórych przypadkach ćwiczenia w ciąży są niewskazane np. przy nadmiernie skróconej szyjce macicy.

Ćwiczenia w ciąży - korzyści

Organizm mamy, która ćwiczyła jest lepiej przygotowany do wysiłku porodowego, więc już po samym porodzie świeżo upieczona mama szybciej się regeneruje i dochodzi do siebie. Ponadto metabolizm jest przyśpieszony, dzięki czemu można szybciej pozbyć się zapasów w postaci tkanki tłuszczowej nagromadzonej podczas trwania ciąży.

Poza tym kobiety regularnie ćwiczące podczas ciąży lepiej znoszą sam poród.

Do którego miesiąca można ćwiczyć?

W ciąży ćwiczymy do ósmego miesiąca. Natomiast 2-3 dni po porodzie można rozpocząć tzw. ćwiczenia połogowe. Do treningu zasadniczego (czyli do cięższych ćwiczeń niż te wykonywane w połogu) można wrócić zazwyczaj po około 6-7 tygodniach od porodu (jeśli nie ma żadnych przeciwwskazań lekarza prowadzącego).

Artykuł powstał we współpracy z Dawidem Ceranem, trenerem ze Studia Fitness Piotra Łukasiaka. Dawid specjalizuje się w treningu dla kobiet, ćwiczeniach w okresie ciąży i po porodzie (ukończył szkolenie "Aktywne 9 miesięcy").

Więcej o: